ريیس جمهوری در پیام نوروزی چه گفت؟؛

کارنامه مردود رییسی در امیدوارسازی

کارشناسان و فعالان اقتصادی باور دارند ادبیات اقتصادی به کاربرده شده از سوی سید ابراهیم رییسی که حالا به پایان دومین سال ریاست خود بر قوه مجریه نزدیک می‌شود، نسبت به دوران مبارزه‌های انتخاباتی عمق پیدا نکرده و گسترش نیافته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سید ابراهیم رییسی در دومین پیام نوروزی خود این درجا زدن را به خوبی نشان داد و با ارائه آمارهای شگفت‌انگیز از کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم شهروندان را ناراضی نگه‌ داشت.

او درباره نرخ تورم که بدترین بلایی است که شهروندان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند با تقلیلگرایی تلاش کرد ابعاد موضوع را درز بگیرد و از مصیبت خانواده‌های فقیر که به طور رسمی در اسارت تورم ۷۰ درصدی موادغذایی قرار گرفته‌اند، به سادگی عبور کند. ابراهیم رئیسی تنها به این دلخوش کرد امسال تورم را مهار خواهد کرد؛ اما نگفت چگونه و اگر راه مهار تورم را می‌داند، چرا آن را در سال ۱۴۰۱ به کار نگرفت.

 او چنان از کامیابی دولت و مشارکت شهروندان در عبور از تثبیت قیمت دلار واردات برای نهاده های دامی و اینکه با چند برابر کردن یارانه‌ها این گردنه پشت سر گذاشته شد،‌گفت که انگار نه انگار مردم فقیر با این تورم افسارگسیخته به سختی زندگی کردند.

سید ابراهیم رییسی برای نشان دادن کارنامه درخشان خود در اقتصاد بار دیگر به آمار راه اندازی ۳هزار واحد اشاره کرد و گفت با این کار رشد اقتصاد ایران افزایش یافته است. اولا به استناد آماری که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در اختیار ایسنا قرار گرفته، تا ۲۳ اسفند امسال ۱۵۶۳ واحد صنعتی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها، احیا شده است. همچنین با راه‌اندازی مجدد این واحدهای تولیدی، برای ۳۱ هزار و ۲۹۲ نفر اشتغالزایی یا تثبیت شغل شده است. سرمایه‌گذاری انجام شده برای احیاء این واحدها بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر تنها کار بزرگ برای نیمی از واحدهای راکد از سوی دولت، تامین نقدینگی بوده است که از حساب بانک‌ها برداشته شده و معلوم نیست با کدام شرایط به صاحبان بنگاه‌های راکد داده شده است.

در حالی که بیشترین روایت ها از مناسبات دولت و شهروندان نشان از کاهش بی اعتمادی به مجموعه دولت به دلیل وعده های انجام نشده و سخت گیری‌ها درباره مسائلی مثل اینترنت و خبررسانی ناقص و ناکارآمد درباره رخدادهای بزرگی مثل مسمومیت دانش آموزان دختر در ده‌ها شهر کشور است، اما رییسی بدون استناد به هیچ آمار دردسترس و موثق از افزایش اعتماد مردم به دولت می گوید که بدون تردید یک خطای محاسبه بزرگ است.

رییسی درحالی از گشایش های ارزی می گوید که در سال ۱۴۰۱ قیمت دلار دست کم رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرده است. ابراهیم رییسی در سال ۱۴۰۱ نه تنها گامی برای حل مساله تحریم برنداشت، بلکه با پیچیده‌تر کردن مساله برجام این روزنه بازمانده برای ترمیم مناسبات با غرب را نیز بست، اروپا را از ایران دور کرد و به دامان چینی انداخت که در برابر دیدگان مقام‌های ایرانی در عربستان از منافع عرب‌های حوزه خلیج فارس حمایت کرد. دولت رییسی نتوانست دنیا را متقاعد کند که ایران در جنگ اوکراین هم‌دست روسیه نیست.

رییسی در حالی می خواهد به ایرانیان امید دهد که با ادب و آداب امیدوارسازی و مفهوم بلند آن آشنایی ندارد. واتسلاو هاول رییس جمهور ممتاز چک، روزی درباره امید نوشته بود؛ امیدوارسازی با خوشبینی و خوش‌خیال کردن شهروندان تفاوت بنیادین دارد. شهروندان نسبت به سخنان کسی امیدوار می‌شوند که بدانند او به آنچه می‌گوید ایمان دارد و همچنین خودشان نیز به لحاظ ذهنی حرف‌های گوینده سخنان امیدوار کننده را می‌پذیرند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 342716
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا