دبیرکل سازمان ملل هشدار داد؛

وضعیت بحرانی آب در جهان

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در اجلاس جهانی آب در این نهاد بین المللی درباره وضعیت آب در جهان هشدار داد و از همه کشورها خواست برای مدیریت مشترک آن با یکدیگر همکاری کنند.


به گزارش جهان صنعت نیوز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه وقت محلی در اجلاس جهانی آب در مقر سازمان ملل در نیویورک افزود: آب مایه حیات بشریت است. ما از طریق مصرف بیش از حد و استفاده ناپایدار، مایه حیات بشریت را از بین می بریم و آن را از طریق گرمایش جهانی تبخیر می کنیم.

وی تصریح کرد: ما چرخه آب را شکسته، اکوسیستم ها را نابود و آب های زیرزمینی را آلوده کرده ایم. از هر چهار بلای طبیعی تقریبا سه مورد مرتبط به آب است.

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: از هر چهار نفردر جهان یک نفر بدون خدمات مربوط به آب یا آب آشامیدنی تمیز زندگی می کند. بیش از ۱.۷ میلیارد نفر فاقد بهداشت اولیه هستند.

گوترش ادامه داد: تغییرات آب و هوایی، چرخه طبیعی آب را ویران می کند. آلودگی گازهای گلخانه ای همچنان در سطح بی سابقه ای افزایش یافته است و آب و هوای جهان را به شکل خطرناکی گرم می کند. این باعث بدتر شدن بلایای مرتبط با آب، شیوع بیماری ها، کمبود آب و خشکسالی می شود و در عین حال به زیرساخت ها، تولید مواد غذایی و زنجیره تامین آسیب وارد می کند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تصریح کرد: از هر ۱۰۰ نفر روی زمین، ۲۵ نفر تمام آب مورد نیاز خود را از نهرها و حوض های آب تامین می کنند یا برای خرید آب هزینه های بالایی می پردازند.

وی گفت: جهان ما به طور چشمگیری و به شکل خطرناکی از مسیر رسیدن به هدف مدیریت ایمن آب و فاضلاب تا سال ۲۰۳۰ منحرف شده است.

گوترش اظهار داشت: من چهار راه حل را برای رفع بحران آب پیشنهاد می کنم. این چهار راه حل شامل از بین بردن شکاف مدیریت آب، سرمایه گذاری گسترده در سیستم های آب و فاضلاب، تمرکز بر تاب آوری و مقابله با تغییرات آب و هوا است.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: اکنون زمان متعهد شدن برای احیای برنامه محافظت از آب است. آب، حق بشر و یک اصل مشترک توسعه برای شکل دادن به آینده ای بهتر است و از همه کشورها می‌خواهم که برای مدیریت مشترک آب با یکدیگر همکاری کنند.

اجلاس سازمان ملل در حوزه “آب” از امروز چهارشنبه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ به وقت محلی با حضور هزاران نماینده از نهادها و نمایندگی‌های کشورهای مختلف در نیویورک به مدت سه روز آغاز شده است.

گزارش مشترک “آب” سازمان ملل و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) می گوید که جهان کورکورانه در مسیر خطرناکی از مصرف بی رویه و توسعه بیش از حد قرار دارد.

بر اساس این گزارش، هم اکنون حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای تنش آبی بالا یا بحرانی هستند و بیش از ۳.۵ میلیارد نفر حداقل یک ماه در سال در شرایط تنش آبی زندگی می‌کنند.

کارشناسان معتقدند ناامنی منابع آبی برای نیازهای بشر از جمله تولید مواد غذایی و تولید برق با انرژی آبی، تهدیدی جدی است و پیش‌بینی می‌کنند در مناطقی مانند شاخ آفریقا که کاهش بارندگی باعث خشکسالی‌های طولانی و شدید می شود، ثبات سیاسی به خطر افتاده و بحران‌هایی مانند گرسنگی و قحطی میلیونها نفر، مهاجرت گسترده و جنگ در انتظار باشد./ایرنا

محیط زیست
شناسه : 342819
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا