سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه را هم نمی توانیم جذب کنیم

جهان صنعت نیوز| هیات وزیران در تازه‌ترین تصمیم خود درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی مقرر کرده است اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بانک‌های ایران سپرده بلندمدت گذاشته یا در ایران سرمایه‌گذاری کنند، پس از تأیید وزارت اقتصاد مجوز ۵ ساله اقامت در ایران  دریافت می‌کنند.

البته این تصمیم هیات دولت، جدید نیست و پیش ‌از این هم بر مبنای قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، آن دسته از سرمایه‌‎گذارانی که ۳۰۰ هزار دلار در کشور سرمایه‌گذاری داشتند، برای سه سال اقامت ایران را دریافت می‌کردند؛ اما اکنون برای تشویق بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران، این مدت‌زمان افزایش یافته است.

در همین خصوص رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، توجه دولت به سرمایه‌گذاری خارجی و تصمیم‌گیری در این حوزه را حائز اهمیت می‌داند و در عین حال تأکید می‌کند که بعید است این طرح هیات وزیران از سوی سرمایه‌گذاران خارجی با استقبال مواجه شود.

اقامت در پرتغال یا چک‌اسلواکی

اسدالله عسگراولادی در توضیح چرایی عدم استقبال از اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار در ایران گفت: بر اساس قانون سرمایه‌گذاری در برخی از کشورهای اروپایی مانند پرتغال یا چک‌اسلواکی، درصورتی‌که اتباع خارجی مبلغ ۲۵۰ هزار دلار را نزد بانک‌های همان کشورها سپرده‌گذاری کنند، می‌توانند اقامت آن کشور را بگیرند. زمانی که سرمایه‌گذاران خارجی فرصت اقامت در کشورهای اروپایی را با همین مبلغ که دولت ایران تصویب کرده داشته باشند، چه دلیلی دارد که آن‌ها ایران را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سؤال که اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار می‌تواند محرک خوبی برای تشویق سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه در ایران باشد، گفت: صرف‌نظر از کشورهای اروپایی، در کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، ترکیه و حتی لبنان هم سرمایه‌گذاران با مبلغی حدود ۳۰۰ هزار دلار می‌توانند اقامت بگیرند و با توجه به اینکه ایران به لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری جایگاه اقتصادی قابل‌توجهی در میان کشورهای همسایه ندارد، بنابراین این طرح بعید است که سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه را هم جذب کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 34311
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا