پرتقال مازندران به چین رسید؟

پس از مذاکرات چند هفته قبل هیات همراه رییس جمهوری در جریان سفر به چین، حالا خبرها از این حکایت دارد که نخستین بار پرتقال از مازندران ایران به بازارهای چین رسیده است.


به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس اطلاعاتی که علی رضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت که البته خبرها حکایت از جابجایی او در آینده نزدیک به وزارت جهاد کشاورزی دارد اعلام کرده، این بار مرکبات ایرانی برای نخستین بار به بازار چین راه یافته است.

او در توضیح این اتفاق نوشته: هرچند چین شریک اول تجاری ایران است ولی سبد محصولات صادراتی ما به این کشور، عمدتا محصولات پتروشیمی و مواد خام معدنی بوده است.

با هدف افزایش تنوع محصولات صادراتی به چین و با تلاش‌های بسیاری که از سال قبل آغاز شده، موفق شدیم مجوز صادرات مرکبات به چین را اخذ کرده و زمینه صادرات را فراهم کنیم.

پیمان پاک اضافه کرده: با وجود تمامی چالش‌های موجود در مسیر صادرات مرکبات به این کشور، با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت و به منظور فعلیت دادن به توان صادراتی استان مازندران که با تولید سالانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرکبات رتبه اول کشور را داراست، یکی از شرکت‌های خوشنام این استان در گمرک چین ثبت شد تا مجوز صادرات به چین را اخذ کند.

به گزارش ایسنا، در تابستان سال گذشته، وزیر کشاورزی یک تفاهم نامه برای صادرات مرکبات ایرانی به چین امضا کرده بود. او در این باره گفته بود: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه و شرق آسیا و دیپلماسی فعال برای صادرات محصولات کشاورزی کشور، دو سند مهم برای افزایش صادرات جمهوری اسلامی ایران به چین پس از چند ماه مذاکرات فشرده نهایی و به صورت همزمان در استان همدان و پکن به امضا رسید. سند اول پروتکل الزامات بهداشتی نباتی برای صادرات مرکبات تازه ایران به چین که با امضای این سند برای اولین بار دسترسی ایران به بازار ۶۰۰ میلیون دلاری مرکبات چین فراهم شد.

پس از آن در اسفند ماه سال گذشته و در جریان سفر رییس جمهوری و هیات همراه به پکن نیز توافقاتی برای صادرات لبنیات و محصولات کشاورزی ایران به چین نهایی شد. ساداتی نژاد با اشاره به امضای سه تفاهم‌نامه کشاورزی با کشور چین، گفت: یکی از تفاهمات انجام شده در زمینه صادرات انواع محصولات لبنی است که در این راستا، شرکت‌های ایرانی می‌توانند محصولات خود را به کشور چین صادر کنند. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، بازار چین یک بازار ۱۰ میلیارد دلاری در حوزه فرآورده‌های لبنی است که ۳.۵ میلیارد دلار آن از محصولاتی است که در کشومان تولید می‌شود. وی پیش‌بینی کرد: تا دو سال آینده بتوانیم تا ۲ میلیارد دلار صادرات محصولات لبنی به کشور چین داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد دومین حوزه سند همکاری را صادرات محصول سیب به کشور چین عنوان کرد و گفت: یکی از محصولات باغی کشور سیب است که در فاز اول حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات برای کشور چین در نظر گرفته شد که در کنار بازار صادراتی کشور پاکستان می‌تواند برای تولید کنندگان ما موثر واقع شود. وی سند سوم را اقدام مشترک در زمینه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور اعلام کرد و افزود: در زمینه‌های مختلف این مهم محقق می‌شود که زراعت یکی از حوزه‌های آن است؛ در این حوزه دیم و بذر دارای اهمیت بوده و مکانیزاسیون نیز جذابیت بسیاری برای بخش کشاورزی دارد./ایسنا

کشاورزی
شناسه : 343247
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا