سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد؛

نحوه محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد با تغییر حداقل حقوق و دستمزد روزانه، حق بیمه تامین اجتماعی کارگران و مشمولین قوانین کار نیز تغییر کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آنگونه که سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است،‌ مبنای حق بیمه کارگران دستمزد روزانه سال ۱۴۰۲ است. دستمزد کارگران با حداقل حقوق در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۷۶هزار و ۹۴۳ تومان تعیین شده است. دستمزد سایر سطوح مزدی نیز در سال ۱۴۰۲ برابر با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به علاوه رقم ثابت روزانه ۸ هزار و ۳۶۰ تومان تعیین می شود.

بنابراین برای آنکه حق بیمه تامین اجتماعی را محاسبه کنید ابتدا باید در نظر داشته باشیم که حقوق بیمه ای شما چقدر است. اگر برای شما لیست بیمه حداقل حقوق رد می شود، دستمزد روزانه شما برای محاسبه حق بیمه برابر با ۱۷۶ هزار و ۹۴۳ تومان است. اگر برای شما حداقل حقوق رد نمی شود برای محاسبه حقوق روزانه خود باید دستمزد روزانه سال گذشته را ۲۱ درصد افزایش دهید و مبلغ ثابت ۸هزار و ۳۶۰ تومان را به آن اضافه کنید.

حق بن و حق مسکن را به حقوقتان اضافه کنید

بر اساس مصوبه شورای عالی کار برای سال آینده حق بن کارگری برابر با یک میلیون و صد هزار تومان تعیین شده است. به بیان دیگر،‌باید رقم روزانه حدود ۳۶ هزار و ۶۵۰ تومان را به دستمزد روزانه اضافه کنید.

حق مسکن نیز ماهانه ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است. با این وجود رقم حق مسکن علاوه بر شورای عالی کار باید به تصویب هیات وزیران برسد. بنابراین تا آن زمان معیار میزان حق مسکن سال ۱۴۰۱ یعنی ۶۵۰  هزار تومان است. بر این اساس باید مبلغ حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان هم به دستمزد روزانه اضافه کنید.

حق اولاد و حق پایه سنوات معاف از حق بیمه تامین اجتماعی است

بر اساس قوانین بیمه تامین  اجتماعی، حق اولاد و حق پایه سنواتی معاف از پرداخت حق بیمه است. حق اولاد برای سال ۱۴۰۲ حدود ۵۳۱ هزار تومان به ازای هر فرزند تعیین شده بود. همچنین حق پایه سنواتی در سال ۱۴۰۲ نیز به شرط داشتن یک سال سابقه کار برابر با ۲۱۰ هزار تومان است.

حق بیمه تامین اجتماعی بیمه شدگان اختیاری

در خصوص حق بیمه بیمه شدگان اختیاری نیز دو شرایط وجود دارد.

اگر بیمه شدگان اختیاری در سال گذشته حق بیمه خود را بر اساس حداقل حقوق پرداخت می‌کردند، دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱.۲ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار خواهد بود. اگر مبنای پرداخت حق ‌بیمه آنان در سال ۱۴۰۱ از رقم روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان (معادل حداقل حقوق) بیش‌تر بوده باشد، همانند سایر سطوح دستمزدی باید حق بیمه تامین اجتماعی را محاسبه کنند. به بیان دیگر، حقوق سال گذشته خود را ۲۱ درصد افزایش دهند و رقم ثابت روزانه ۸ هزار و ۳۶۰ تومان را به آن اضافه کنند. در خصوص این افراد حقوق مبنای حق بیمه نباید کم تر از ۱.۲ برابر حداقل دستمزد باشد.

حق‌‏بیمه بیمه‌‏شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد

حداقل مبنای پرداخت حق ‌‏بیمه بیمه‌‏شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز در سال ۱۴۰۲ معادل رقم روزانه حدود ۱۷۷ هزار تومان خواهد بود. در مواردی که دستمزد مبنای پرداخت حق‏‌بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار در سال ۱۴۰۱ ‏باشد، می‌‏بایست ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورایعالی‌کار در سال ۱۴۰۲ رعایت شود.

برای مطالعه کامل بخشنامه می توانید به سایت سازمان تامین اجتماعی به نشانی www.tamin.ir مراجعه کنید.

اخبار برگزیدهبانک و بیمه
شناسه : 343344
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا