xtrim

اگر پروازتان تاخیر داشت شکایت کنید

در صورتی که مسافران با تخلف گرانفروشی یا تاخیرهای چند ساعته در پروازها مواجه شوند، سازمان هواپیمایی شکایت‌ از شرکت‌های هواپیمایی را پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شکایت از شرکت‌های هواپیمایی در شرایطی رخ می‌دهد که مسافران با تاخیر یا لغو پرواز مواجه شده باشند یا ایرلاین‌ها قیمت بلیت را بالاتر از حد مصوب بفروشند. طبق آخرین اصلاحیه آیین‌نامه حقوق مسافر، مقرراتی برای این شرایط در نظر گرفته شده است.

بدین ترتیب، در صورتی‌که شرکت‌های هواپیمایی در زمان پرواز تعیین‌شده در بلیت، مسافرین را از طریق سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد؛ اما درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه به‌طور کامل به مسافر پرداخت شود و شکایت از شرکت‌های هواپیمایی از طریق وب‌سایت سازمان‌ هواپیمایی کشوری امکان‌پذیر است.

همچنین در آیین‌نامه حقوق مسافر دیده شده که اگر شرکت‌ هواپیمایی در پروازهای داخلی، بین دو تا پنج ساعت و در پروازهای خارجی بین سه تا پنج تاخیر داشته باشند، ایرلاین باید طبق به درخواست مسافر یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بلیت مشابه ارائه کرده یا در صورت انصراف مسافر از پرواز، وجه بلیت را به مسافر برگرداند و در هر صورت موظف است ۳۰ درصد قیمت بلیت را به‌ عنوان غرامت بپردازد.

opal

ایرلاین در چه صورتی موظف به پرداخت غرامت می‌شود؟

در عین حال در صورتی که شرکت‌ هواپیمایی در پروازهای داخلی یا خارجی، بیشتر از پنج ساعت تاخیر داشته باشند، ایرلاین باید طبق به درخواست مسافر، یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بلیت مشابه ارائه کرده یا در صورت انصراف مسافر از پرواز، وجه بلیت را به مسافر برگرداند و در هر صورت موظف است یک برابر قیمت بلیت را به‌ عنوان غرامت بپردازد.

همچنین شرکت‌های هواپیمایی موظفند توسط نماینده خود، به مسافران اطلاع‌رسانی کنند؛ در صورتیکه تاخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به مسافرین اطلاع‌رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تاخیر پرواز، زمان جدید اعلام‌شده خواهد بود؛ اما چنانچه اطلاع‌رسانی مزبور بعد از موعد مقرر (۷۲ ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تاخیر پرواز، زمان درج‌ شده در بلیت است.

بخشی از تاخیرها قانونی است

محمد محمدی‌بخش – رئیس سازمان هواپیمایی کشوری – نیز درباره تاخیرهای شرکت‌های هواپیمایی توضیح داد: بخشی از این تاخیرها با توجه به شرایط پیش‌آمده در وضعیت فعلی قانونی است و بخشی هم غیرقانونی است؛ اما در صورتی که تاخیرها غیر قانونی باشد، مسافران می‌توانند در سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به شکایت از شرکت‌های هواپیمایی اقدام کنند که سازمان در راستای انجام وظیفه خود به این موضوع رسیدگی می‌کند.

همچنین مورد دیگری که به خصوص در ماه‌های گذشته و به‌دنبال درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش قیمت رخ داده بود، قیمت‌های نامتعارف بلیت بود و از این رو، محمدی‌بخش نیز خاطرنشان کرد: به تخلفات شرکت‌های هواپیمایی به عنوان متولیان اصلی، آژانس‌ها و سایت‌های فروش و تنوعی که در عرضه داشتند رسیدگی شد و با آنها که از تذکر، ابلاغ یا حالت تعلیق فراتر رفته بودند، ضمن اعلام جرم، برخورد شد که این برخورد با متخلفین این حوزه تا حصول نتیجه نهایی ادامه دارد.

در این راستا، همچنین حسن خوشخو – معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری – به‌تازگی در توییتر خود نوشت که با دریافت گزارشات شما، شرکت هواپیمایی که در خط پروازی کیش مرتکب گرانفروشی شده بود به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شد. درخواست ما از شما مسافرین این است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را در سامانه مسافر به نشانی farasa.cao.ir ثبت کنید.

منبع:‌ ایسنا

مسکن
شناسه : 344011
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *