طالبان از کجا پول می‌آورد؟

محمد حسین عمادی، مشاور برنامه توسعه سازمان ملل در امر بازسازی افغانستان منابع درآمدی طالبان در دوره اول استقرار و در دوره کنونی را اعلام کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مشاور برنامه توسعه سازمان ملل در امر بازسازی افغانستان گفت: منابع درآمدی طالبان در زمان‌های مختلف متفاوت بوده و هست. منابع کمک خارجی از سوی هیات‌ها و ثروتمندان عرب و دولت‌های حامی اولین منابع مالی کمک به طالبان بود. به خصوص در دوره اول و زمان جنگ با مجاهدین.

منابع درآمدی طالبان در دوره اول

وی افزود: پس از به دست گیری زمام امور در دوره طالبان اول، مالیات و درآمدهای گمرکی و کمک‌های خارجی اصلی‌ترین منابع آنها بود. البته گزارش‌هایی مبنی بر درآمد از محل مواد مخدر هم از سوی کارشناسان خارجی مطرح شده که یک رقم نجومی است.

در دوران بیست ساله حاکمیت دولت‌های غربی طالبان دوباره به زندگی در جوار جوامع محلی پشتون رو آورده و خود را با کمک‌های خارجی اما محدود و مالیات‌های محلی وابسته کردند.

دراین دوران نقش و سهم درآمد حاصل از کاشت تریاک به‌نظر می‌رسد سهم بیشتری در اداره امور و مبارزه آن‌ها داشته است. همان‌طور که اشاره کردم طالبان منزلت روحانی نزد جوامع محلی پشتون داشته است. لذا یکی از راه‌های کسب درآمد آنها دریافت مالیه‌ی شرعی یا همان عشر است.

جایگاه مواد مخدر در این میان چیست؟

محمد حسین عمادی توضیح داد: بدیهی است به‌دلیل ماهیت مخفی و پر منعفت تریاک، هیچ‌کس نمی‌تواند عدد دقیق درباره میزان درآمد از کاشت تریاک ارائه نماید.

همواره یکی دیگر از منابع تامین درآمد طالبان کنترل بر تولید و فرآوری و قاچاق مواد مخدر است. برخی می‌گویند طالبان عامل اصلی اجرایی قاچاق مواد مخدر هستند و برخی دیگر معتقدند این‌ها عامل نظارتی هستند. یعنی اگر کسی در محدوده این‌ها تریاک تولید کند، برای اینکه بتواند محصول خودش را در امنیت منتقل کند و به فروش برساند باید به طالبان درصد بدهد. برآوردها نشان می‌دهد هر ساله این مقدار متفاوت است و بستگی به سه عنصر اصلی دارد: ۱- میزان تولید ۲- قیمت تریاک در بازار جهانی و۳- میزان کنترل و سیطره طالبان بر این صنعت. آخرین گزارشی که سازمان ملل در مه گذشته منتشر کرده (اما به‌نظر من ایرادات و اشتباهات فاحشی دارد) میزان تولید تریاک در سال ۲۰۲۲ حدود سی و دو درصد افزایش پیدا کرده است.

منبع: خبرآنلاین

عمومی
شناسه : 344126
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا