در یادداشت تحلیلی مطرح شد؛

بکارگیری الگوی موفق تجاری کلمبیا در ایران

فروردین ماه امسال همایش بزرگ تجاری و بازرگانی در کشور کلمبیا برگزار شد. همایشی که نهادی به نام پروکلمبیا برگزاری آن را برعهده دارد. البته برگزاری این همایش در کلمبیا و سایر کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی برای نخستین بار نیست و در سال‌های گذشته همایش‌های متعددی در زمینه‌های مختلف برگزار شده است.

اکبر مانوسی*
فروردین ماه امسال همایش بزرگ تجاری و بازرگانی در کشور کلمبیا برگزار شد. همایشی که نهادی به نام پروکلمبیا برگزاری آن را برعهده دارد. البته برگزاری این همایش در کلمبیا و سایر کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی برای نخستین بار نیست و در سال‌های گذشته همایش‌های متعددی در زمینه‌های مختلف برگزار شده است.

آنچه که در این همایش‌های اقتصادی می‌تواند برای ایران با اهمیت و آموزنده باشد، از یکسو الگوی اجرایی و از سوی دیگر، ظرفیت‌ های تجاری قابل توجه آن برای اقتصاد کشور است. موضوعی که می‌تواند برای ایران منافع قابل توجه اقتصادی و همچنین دسترسی به بازارهای جدید تجاری را به همراه داشته باشد.

برای آنکه درک بهتری نسبت به این همایش‌ها داشته باشیم، ابتدا باید آشنایی نسبی در خصوص اینگونه نشست‌های مهم تجاری در کشورهای آمریکای جنوبی داشته باشیم.

همایش بزرگ تجاری و بازرگانی در آمریکای جنوبی

در این همایش، شرکت‌ها‌ و مقامات اقتصادی از کشورهای مختلف آمریکای لاتین و به طور مشخص کلمبیا، مکزیکو، اکوادور، برزیل، شیلی، کاستاریکا، پاناما، اروگوئه ، پرو و … حضور دارند. این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلفی همانند بخش‌های کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع سنگین و ‌‌سبک، نساجی، خدمات شهری، گردشگری، حمل و‌ نقل و‌ به ویژه تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته فعالیت می‌کنند.

در این همایش تجاری و بازرگانی، تجار و نمایندگان شرکت‌های مختلف در صورت تایید هویت و فعالیت‌های اقتصادی از طرف اتاق‌های بازرگانی کشورشان می‌توانند در این نشست تجاری حضور داشته باشند.

نکته که باید به آن توجه داشت این است که در این همایش تنها عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات حضور ندارند. بلکه خریداران نیز برای یافتن محصولات مورد نیاز خود در این همایش حاضر هستند. همین موضوع باعث شده که این همایش پتانسیل بالایی را برای یافتن مشتریان و بازارهای جدید در اختیار تولیدکنندگان و شرکت‌های مختلف قرار دهد.

در حقیقت این همایش که هر ساله در کلمبیا و یا کشورهای همسایه برگزار می‌شود، به نوعی یک گردهمایی اقتصادی بین تولید کنندگان کالاهای مختلف و تجار و بازرگانان است که با توجه به زمینه‌های کاری خود به گفتگو و مذاکره می‌پردازند.

شرکت‌های حاضر در این همایش علاوه بر تعامل با سایر شرکت‌ها و تجار به دنبال بازارهای جدید و به ویژه حضور در آمریکای شمالی هستند. به همین دلیل هر چند بار این نشست‌ها در شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا و یا در شهر تورنتو ایالت اونتاریو کانادا برگزار می‌شود.

الگویی موفق برای ورود شرکت‌های آمریکای لاتین به بازارهای جهانی

همانگونه که اشاره شد این همایش اقتصادی در واقع زمینه دستیابی شرکت‌ها به بازار کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای آمریکای شمالی را فراهم می‌کند و آن را می‌توان یک الگوی موفق در زمینه توسعه اقتصادی شرکت‌‌ها و ورود کشورهای آمریکای جنوبی به بازارهای جدید جهانی تلقی کرد.

باید توجه داشت که قیمت نسبی محصولات شرکت‌های آمریکای لاتین حتی در کالاها و محصولات با تکنولوژی بالا در مقایسه با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به شکل قابل توجهی پایین است. در حقیقت همین قیمت نسبی کم‌تر، مزیت بالقوه این شرکت‌ها برای حضور در بازارهای جهانی مبدل شده است. این موضوع نیز به دلیل هزینه پایین نیروی کار متخصص در کشورهای آامریکای جنوبی است.

بنابراین به راحتی می‌توان مزیت‌های فراوان و قابل توجه این نشست های تجاری که با حضور بالغ بر ۲هزار مجموعه شرکت‌ها در رقابت با کشور های همجوار خود و رقبای اروپایی و آمریکای شمالی و حضور خریداران و فروشندگان کشورهای نامبرده را در این نشست های اقتصادی مشاهده کرد.

همایشی که با برنامه ریزی دقیق و برگزاری منظم آن توانسته کمک های شایانی به رشد و توسعه اقتصادی کشورهای همجوار و تجار و صنعتگران این کشورها در ارایه خدمات، صادرات و  واردات و بسط روابط اقتصادی داشته باشد.

باید توجه داشت که دولت کلمبیا و یا دولت‌های همسایه به عنوان میزبان در برگزاری این همایش ها تنها زیر ساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را بدون دریافت هزینه‌ای برای شرکت کنندگان مهیا می‌کند و هیچ دخالت و‌ نقشی در مذاکرات و قراردادهای منعقد شده بین شرکت کنندگان ندارد.(اقتصاد کاملا آزاد)

نکته مهم دیگر در برگزاری این همایش‌ها تقویت گردشگری در این کشور به ویژه گردشگری تجاری است. حضور بیش از ۵۰۰ شرکت‌کننده و اقامت چند روزه و بازدید از مراکز اقتصادی و‌ تولیدی از شهرهای مختلف می‌تواند کمک بالقوه‌ای به بهبود شرایط اقتصادی این کشور ها داشته باشد.

پروکلمبیا چیست و چگونه کار می‌کند؟

همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، دولت کلمبیا و یا سایر دولت‌های آمریکای لاتین در برگزاری این همایش تجاری و بازرگانی به طور مستقیم دخالت نمی‌کنند و تنها نقش آن‌ها فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است. در حقیقت نهاد پروکلمبیا نقش اساسی و محوری در برگزاری این همایش دارد.

پروکلمبیا نهادی است که گردشگری بین المللی، سرمایه گذاری خارجی و صادرات غیرسنتی را در کلمبیا و کشورهای امریکای جنوبی ترویج میدهد.

با بهره‌گیری از دفاتر ملی و بین المللی، پروکلمبیا حمایت‌ها و مشاوره‌های دقیقی را در اختیار اعضا و مشتریان خود قرار می‌دهد. این پشتیبانی و مشاوره‌ در راستای طراحی کارآمدتر و پیاده‌سازی استراتژی اقتصاد جهانی صورت میگیرد. در مجموع این نهاد به دنبال توسعه و ایجاد فرصت‌های تجارت جهانی است.

این نهاد و یک نهاد موازی دیگر که بدان اشاره خواهد شد با روش‌های مدرن سعی در ترویج و توسعه مذاکرات و مراودات اقتصادی بین‌المللی دارند. از جمله این رویکردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– شناسایی بازارها و فرصت‌های بالقوه در کشورهای در دسترس

– طراحی‌ استراتژی برای ورود شرکت‌ها به بازارهای مختلف جهانی

-کمک به حضور شرکت‌ها و مراکز اقتصادی در بازارهای جهانی

– ایجاد ارتباط میان کارآفرینان از طریق تبلیغات تجاری، ‌سرمایه گذاری و فعالیت‌های گردشگری

– ارائه خدمات تخصصی به کارآفرینان خارجی که تمایل به استفاده از محصولات تولیدی و  سرمایه‌گذاری در این کشورها را داشته باشند

– ارتباط با نهادهای خصوصی ملی و بین‌المللی و همچنین نهادهای دولتی با هدف گسترش دسترسی به منابع اقتصادی برای حمایت از طرح‌ های تجاری مختلف و ارتقا و توسعه اقتصاد بخش خصوصی

اتحادیه اقتصادی اقیانوس آرام مکمل تلاش‌های پروکلمبیا

 اتحادیه اقیانوس آرام یک ابتکار منطقه‌ای است که در سال ۲۰۱۱ توسط شیلی، پرو ، مکزیک و کلمبیا ایجاد شده است. اهداف این ائتلاف اقتصادی، ارتقای تجارت آزاد کالا، خدمات، سرمایه و ارتقای رقابت بیشتر و رشد اقتصادی در کشورهای عضو است.

اتحادیه اقیانوس آرام با هدف کمک به بهبود و ترویج اقتصاد آرام بین کشورهای شیلی، پرو، کلمبیا، مکزیک و ​​تجارت بین کشورهای نامبرده با استفاده از محصولات صنعتی این کشور ها ایجاد شده است تا از این طریق تولیدکنندگان بتوانند به بازارهای جدید اقتصادی دسترسی پیدا کنند.

اتحادیه اقیانوس آرام نه تنها یک پلتفرم یکپارچه سازی تجاری است، بلکه اهداف مشترکی را از طریق برگزاری همایش‌های اقتصادی توسعه می‌دهد. همچنین این اتحادیه بهترین شیوه‌ها را در زمینه‌هایی مانند گردشگری، مالکیت معنوی، چارچوب‌های نظارتی، کیفیت تولیدات، نوآوری، معادن و تغییرات آب و هوایی به اشتراک می‌گذارد.

اخیرا هم کشورهای نامبرده در اتحادیه اقیانوس آرام (شیلی، پرو ، مکزیک و کلمبیا) خریداران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشورهای ایالات متحده، کانادا، سنگاپور و کره جنوبی را به جمع خود اضافه کرده‌اند.

ظرفیت های اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین برای ایران

در خصوص این همایش‌ها دو موضوع می‌تواند برای اقتصاد ایران جذابیت درونی و برونی داشته باشد.

نخست اینکه آمریکای لاتین و مکزیکو با داشتن جمعیتی بالغ بر ۵۵۰ میلیون نفر از ظرفیت‌های تولیدی بالایی برای حضور شرکت‌های ایرانی برخوردار است. نکته مهم اینکه مسئله تحریم‌ها در این کشورها در مقایسه با کشورهای اروپایی کم‌رنگ‌تر و محدودیت‌های کم‌تری را برای تولیدکنندگان ایران در برخواهد داشت.

در این شرایط حضور تجار ایرانی در این همایش‌ها و حضور رایزن‌های بازرگانی و تجاری در سفارتخانه‌های ایران در این کشورها می‌تواند افزایش ارتباطات و دستیابی به بازارهای بالقوه مناسبی را برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان کشور به همراه داشته باشد

از سوی دیگر ایران نیز می‌تواند از این الگو برای برقراری و افزایش ارتباطات اقتصادی با سایر کشورها بهره‌مند شود.  قطعا در این شرایط سخت اقتصادی، کشور با دستیابی به بازارهای اقتصادی جدید از توسعه و رشد اقتصادی موثرتری برخوردار خواهد شد.

* رییس شورای تجارت و دوستی ایران – کانادا و آمریکای جنوبی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 344353
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا