قیمت جهانی نفت (پانزدهم فروردین)؛ نفت به ۱۰۰ دلار می رسد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۵ سنت معادل ۰.۵۳ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۳۸ سنت رسید.

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت، آن‌هم پس‌از آن‌که تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید، بازارها را در روز گذشته شگفت‌زده کرده بود. توجه سرمایه‌گذاران حالا به روند افزایش تقاضا و تأثیر قیمت بالاتر نفت بر اقتصاد دنیا جلب شده‌است.


 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۵ سنت معادل ۰.۵۳ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۳۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۴۵ سنت معادل ۰.۵۶ درصد افزایش ۸۰ دلار و ۸۷ سنت معامله می‌شود.

 هر دوی این شاخص‌های نفتی بیش‌از ۶ درصد در روز دوشنبه به‌دنبال اطلاعیه ائتلاف اوپک پلاس مبنی‌بر کاهش ۱.۱۶ میلیون بشکه‌ای تولید افزایش داشتند.

 این طرح جدید اوپک پلاس کل کاهش تولید این ائتلاف را به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز می‌رساند. اوپک پلاس در اکتبر ۲ میلیون بشکه کاهش تولید را اعلام کرده بود. این رقم ۳.۷ درصد از تقاضای جهانی برای نفت را تشکیل می‌دهد.

 طبق گفته هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس ان‌اس تریدینگ، یک واحد از نیسان سکیوریتیز، انتظار می‌رود تقاضا در کوتاه‌مدت در فصل تابستان که زمان اوج رانندگی است افزایش یابد. اما بالا رفتن قیمت‌نفت فشار تورم را افزایش داده و روند افزایش نرخ بهره در بسیاری از کشورها را طولانی‌تر می‌کند که درنهایت تقاضا را پایین می‌آورد.

 تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید باعث شده بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت نفت را تا پایان سال جاری میلادی تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه بالا ببرند. گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را تا ۹۵ دلار در ۲۰۲۳ و ۱۰۰ دلار برای ۲۰۲۴ افزایش داده است.

نفت و پتروشیمی
شناسه : 344380
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا