روحانی:

عدم ارتباط سیاست خارجی با اقتصاد بی اساس است

حسن روحانی گفت: حفظ جمهوریت نظام در گرو برگزاری انتخابات آزاد است و حفظ اسلامیت هم منوط به اخلاق و هر چند اصول و فروع دین همه مهم و محترم است، اما حفظ اسلامیت نظام در گرو اخلاق است حال آن‌که می‌بینیم روزنامه‌ای اگر هر روز توهین نکند و تهمت وارد نسازد شب سر بر بالین نمی‌گذارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رییس جمهوری پیشین ایران با شیرین ندانستن رخداد‌های سال گذشته، سال جدید را سال «امتحان نظام در انتخابات اسفند ماه» توصیف کرد و گفت: چشم دنیا به انتخابات اسفندماه است تا ببینند و ببینیم سالم و رقابتی و آزاد برگزار خواهد شد یا نه.


وی افزود: موعد برگزاری انتخابات (مجلس شورای اسلامی) البته اسفند ۱۴۰۲ است، اما مقدمات آن را باید از خیلی زودتر فراهم کرد هر چند که به جز انتخابات مجلس، با اجرای اصل ۵۹ هم می‌توان مستقیما به نظر مردم مراجعه کرد.

روحانی ادامه داد: نمی‌شود که عددِ تفسیر از یک کلمۀ واحد (نظارت) در یک جا (انتخابات) ۱۰۰ باشد و به صدا و سیما که برسد صفر. در حالی که در قانون اساسی هم از نظارت بر انتخابات سخن به میان آمده و هم بر صدا و سیما.

تا اسم عراقچی آمد قیمت دلار دو هزار تومان کم شد

حسن روحانی که در دیدار نوروزی با مدیران ارشد دولت خود در سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ سخن می‌گفت ادعای ارتباط نداشتن سیاست خارجی با اقتصاد و معیشت مردم را «بی‌اساس» دانست و به عنوان شاهد مثال توضیح داد: دیدید که تا اسم عباس عراقچی که آمد از قیمت دلار دو هزار تومان کم شد.

رییس جمهوری پیشین ایران با استقبال از شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) از منظر آن که بخشی از تحول به مثابه خواست عمومی را بازمی تاباند، تحقق این امر را منوط به تحول در سیاست خارجی و داخلی دانست و در عین حال گفت: این امر – کاهش تورم- شدنی است کما این که دو بار در تاریخ جمهوری اسلامی تجربه شده و مردم ثمرات آن را چشیده‌اند.

تورم در دولت های قبل چگونه کاهشی شد؟

وی عنوان کرد: نوبت اول و در سال‌های ۸۲ و ۸۳ و ۸۴ (در دولت دوم خاتمی) و نوبت دوم در زمستان ۹۴ (با شروع برجام) و در ادامه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و بهار ۹۷ (قبل از خروج ترامپ از برجام).

او همچنین اضافه کرد در آن دو سال و نیم (زمستان ۹۴، سال‌های ۹۵ و ۹۶ و بهار ۹۷) نه تنها شاهد کاهش تورم بودیم که تک رقمی هم شد و حتی نرخ ۷ درصد را هم شاهد بودیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی نیز به چنان حدی رسید که از آن به عنوان بالاترین رشد اقتصادی در جهان یاد شد.

حسن روحانی به اشارات انتخاباتی بسنده نکرد و راه حل اصلی مشکلات با هدف تحول را اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (برگزاری همه‌پرسی و مراجعه به آرای عمومی) ذکر کرد و گفت: هر چند سؤالات مردم متعدد است، اما در این همه‌پرسی می‌توان سه پرسش اساسی در سه زمینۀ سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد را با مردم در میان نهاد.

منبع: انتخاب

سیاسی
شناسه : 344536
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا