تیک‌آف بازار سهام؛

روزهای جذاب بورس ادامه دارد؟

شاخص کل بورس بعد از حدود ۳۱ ماه سقف تاریخی خود را شکست و برای اولین‌بار به دو میلیون و ۱۱۹ هزار واحد رسید.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها انتظار و رشد سایر بازارها از جمله ارز، مسکن، طلا، خودرو و… حالا نوبت به بورس رسیده است.

طی دو سال گذشته بازار سهام با فراز‌ونشیب‌های بسیاری همراه بود و روزهایی را به ثبت رساند که در ذهن سهامداران برای همیشه باقی خواهد ماند. قصه‌ای که اغلب با خاطرات تلخ همراه بود. اما اکنون نوید روزهای روشنی را می‌دهد.

شاخص کل بورس طی معاملات روز سه شنبه توانست با رشد ۱.۴ درصدی به محدوده ۲میلیون  و ۱۱۹ هزار واحدی برسد و سقف جدیدی را به ثبت برساند. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن که مدتی است سقف تاریخی خود را پشت‌سر گذاشته است، دیروز با رشد ۱.۱۱ درصدی همراه شد.

سال گرم بورس در راه است

برگشت نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای به سقف تاریخی خود دلایل متعددی دارد. البته این موضوعات از ابتدای اسفند ماه سال گذشته و همزمانی با یکدیگر که منجر به یک هم‌افزایی شد، به صورت واضحی خود را نمایان کرد. تا قبل از این هر صعودی در بازار سرمایه پس از مدتی کوتاه با یک خبر، تصمیم یا سیاستگذاری غلط سرکوب می‌شد. بار دیگر سهامداران، سبد سرمایه‌گذاری خود را با رنگی سرخ نظاره می‌کردند.

با این حال اما به نظر می‌رسد اکنون جبهه صعودی بورس تهران به قدری قدرتمند شده است که دیگر با یک اظهارنظر ساده نمی‌توان انتظار ترس جدی در معاملات روزانه سهام داشت. نمونه این موضوع را می‌توان به خوبی در معاملات بورس روز گذشته مشاهده کرد که هیجان منفی ایجاد شده از سمت خبر بازگشت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به نرخ پایه محصولات داخلی بورس کالا، به سرعت تخلیه شد و بازگشت قدرتمند تقاضا توانست نماگرها را از محدوده منفی به مثبت برساند. بنابراین می‌توان این‌گونه برداشت کرد که اکنون اهالی بازار سرمایه با چشمان بازتری به معاملات خود می‌پردازند و درگیر هیجانات و نگرانی‌های کاذب نمی‌شوند.

هر چند همچنان برخی تحلیلگران نسبت به ادامه روند صعودی بیمناک هستند و معتقدند برخی ریسک‌های سیستماتیک همچنان بر سر بازار سایه افکنده است. اما بسیاری دیگر معتقدند بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ داغ و پر حرارت‌تر از سایر بازارها به راه خود ادامه خواهد داد.

پول‌های ترسو همچنان منتظر هستند

در این بین اما همچنان عدم اعتماد به بازار در بین سرمایه‌گذاران خرد وجود دارد. اتفاقی که در سال ۹۹ رخ داد همچنان پول ترسو را به سمت بازار نکشانده است. با این همه انتظار می‌رود این روند در آینده نیز تغییر کند.

از سوی دیگر، علی‌رغم آنکه شاخص توانست از ارتفاع تاریخی خود عبور کند اما همچنان برخی سهامداران ضررهایشان جبران نشده است.

پویان مظفری، کارشناس بازار سرمایه، در این‌باره می‌گوید: «درایور اصلی بازار سهام در سال ۱۴۰۲ تورم است که تورم آن از جنس هزینه ساخت است و در این شرایط مسلما همه صنایع به‌صورت یکسان از تورم منتفع نخواهند شد و قادر به حفظ سود دلاری خود نیستند؛ پس قطعا سرمایه‌گذاران باید با جدیت بیشتری سهام انتخاب کنند. به نظر می‌رسد بازار سهام در سال جاری در هر مقطع گروه خاصی از نمادها را مورد توجه قرار خواهد داد و در این شرایط استراتژی فعال بازدهی بیشتری را نصیب سهامداران خواهد کرد.»

پرش از روی ارتفاع تاریخی

محمود امیری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌وگو با «جهان‌صنعت» و در خصوص سقف‌شکنی شاخص بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به جریان پولی‌ای که روی تابلو به سمت بورس دیده می‌شود، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد این روند ادامه‌دار خواهد بود.

وی می‌افزاید: به دلیل اشباع سایر بازارها از رشد و عدم توجیه برای خرید، پول به سمت بازار سهام می‌آید. همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، بورس برای رشد از سایر بازارها عقب است و طبیعی است که شاهد رشد شاخص باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هنوز پول مردم به سمت بازار سهام نیامده است، اظهار می‌کند: آنچه که تحت عنوان پول داغ از آن نام برده می‌شود، به سمت بازار نیامده و پول افراد خاص، نهادها و متخصصان بازار وارد شده تا سهام ارزشمند را خریداری کنند.

امیری با تاکید بر ادامه روند صعودی بازار می‌گوید: هر پولی که وارد بازار می‌شود در این قیمت‌ها فرصتی برای خرید دارد، هرچند هنوز پول مردم در سایر بازارها مانند خودرو قرار دارد و به همین خاطر است که سهام ارزشمند و دلاری خریداری می‌شود.وی تصریح می‌کند: با توجه به تحربه تلخی که سال ۹۹ رقم خورد، مردم همچنان برای ورود به بازار ترس دارند.امیری می‌گوید: باید توجه داشت که شاخص به عددی رسیده است که در سال ۹۹ رسیده و بسیاری از سهامداران هنوز ارزش پرتفوی‌شان به سال ۱۳۹۹ نرسیده است. طی دو سال گذشته، هرسال حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد تورم داشته‌ایم و بسیاری از سهامداران به دلیل کلافگی و جابه‌جایی‌های پی‌در‌پی، هنوز در ضررهای سنگین قرار دارند.

رشد بورس جای نگرانی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که عبور از قله تاریخی می‌تواند جای نگرانی داشته باشد، می‌گوید: واقعیت این است که جای نگرانی وجود ندارد چرا که این شاخص بالای دومیلیونی با آنچه این روزها تجربه می‌شود تفاوت اساسی دارد.

در واقع این فقط یک عدد است. چرا که ما هر سال تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی را تجربه کرده‌ایم. این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: حتی اگر ۱۰۰‌درصد رشد شاخص را شاهد باشیم، باید گفت که عدد کنونی شاخص از عدد شاخص سال گذشته به لحاظ ارزشی بسیاری کمتر است.

امیری همچنین می‌گوید: همه گروه‌ها در حال حاضر مستعد رشد هستند اما گروه خودرویی و سهم‌های کوچک قابلیت رشد بیشتری را دارند. در حال حاضر باید گفت که سهام شرکت‌های بزرگ دیرتر شروع به رشد کرده ولی پیوسته است. اما جهش‌های شارپی معمولا در سهام‌های کوچک رخ می‌دهد. سهام شرکت بزرگی مانند ایران‌خودرو نیز نسبت به سال ۹۹ بسیار قیمت پایینی دارد.

 

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 344632
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا