سامسونگ در سقوط سود رکورد زد

پیش‌بینی می‌شود سود شرکت سامسونگ الکترونیکس در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ تحت تاثیر بدتر شدن اشباع تراشه و کاهش خرید مشتریان در بحبوحه کندی اقتصاد جهانی، ۹۲ درصد کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین رکورد ۱۴ ساله نزول کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تحلیلگران انتظار دارند عرضه تلفن هوشمند پرچمدار جدید از سود بخش موبایل سامسونگ پشتیبانی کند اما واحد تراشه این غول کره جنوبی احتمالا ضرر سه ماهه بیش از سه تریلیون وون (۲.۳ میلیارد دلار) را گزارش خواهد کرد زیرا قیمت تراشه حافظه کاهش پیدا کرده و ارزش موجودی تراشه این شرکت را کاهش داده است.


سامسونگ که بزرگترین سازنده تراشه حافظه، تلویزیون و تلفن هوشمند جهان در سال ۲۰۲۲ بود، معیار سنجش روندهای مصرف جهانی است. قرار است این شرکت نتایج مالی اولیه سه ماهه نخست را روز جمعه و نتایج کامل را اواخر ماه میلادی جاری اعلام کند.

طبق برآورد ۲۷ تحلیلگر رفینیتیو، سود عملیاتی سامسونگ در سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس، احتمالا به ۱.۰۸ تریلیون وون کاهش پیدا کرده است که پایین‌ترین رقم از زمان ثبت سود ۵۹۰ میلیارد وون در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹ خواهد بود و با سود عملیاتی ۱۴.۱۲ تریلیون وون در سال گذشته قیاس می‌شود.

طبق داده ترند فورس، قیمت تراشه حافظه درام که در تلفن‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و سرور استفاده می‌شود، در سه ماهه نخست حدود ۲۰ درصد کاهش یافت در حالی که قیمت تراشه‌های فلش ناند که برای ذخیره سازی داده استفاده می شود، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد.

مشتریانی نظیر اپراتورهای دیتاسنتر و سازندگان تلفن هوشمند و رایانه شخصی در مواجهه با راکد ماندن تقاضای مصرف کنده برای دستگاه‌های فناوری، از خرید تراشه‌های جدید خودداری کرده و در عوض، از موجودی تراشه‌های خود استفاده می کنند. افزایش نرخ بهره و تورم باعث شده است خریداران تراشه برای انجام سرمایه گذاری‌های جدید محتاط شوند.

شرکت آمریکایی سازنده تراشه حافظه “میکرون تکنولوژی” اعلام کرده است هزینه برای کارخانه‌ها و تجهیزات جدید و همچنین تولید را کاهش می‌دهد. شرکت هاینیکس، سرمایه‌گذاری و تولید را تعدیل کرده و شرکت “کیوشیا هولدینگز کورپ” ژاپن هم اعلام کرده است که تولید را به میزان ۳۰ درصد کاهش خواهد داد. اما سامسونگ الکترونیکس در ژانویه اعلام کرد با وجود کندی اقتصادی جهانی و برخلاف انتظارات، تصمیم دارد هزینه سرمایه‌گذاری را در سال جاری مطابق با سال گذشته حفظ کند. سامسونگ اعلام کرد به هزینه در تراشه‌ها که سال گذشته به ۴۷.۹ تریلیون وون (۳۹ میلیارد دلار) رسید، ادامه می‌دهد.

سامسونگ الکترونیکس در فوریه اعلام کرد حدود ۱۶ میلیارد دلار از زیرمجموعه تولیدکننده نمایشگر خود استقراض خواهد کرد تا به حفظ روند سرمایه گذاری کمک کند.

طبق برآورد هفت تحلیلگر، انتظار می‌رود سود واحد موبایل سامسونگ، به میزان ۹ درصد در سه ماهه مارس کاهش پیدا کرده و به ۳.۴۶ تریلیون وون برسد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران می‌گویند هر چند تقاضا برای تلفنهای هوشمند کند است اما مدلهای گران قیمت تاب آوری بیشتری داشته اند.

دانش و فناوری
شناسه : 344667
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا