به دلیل تداخل با جلسه هیات دولت؛

تعیین قیمت خرید تضمینی گندم بازهم عقب افتاد

جلسه بازنگری تعیین قیمت خرید تضمینی گندم به دلیل تداخل با جلسه هیات دولت، به روز دوشنبه هفته آینده موکول شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران درباره تعیین قیمت خرید تضمینی گندم توضیحاتی را ارائه داد.

ایمانی گفت: قیمت خریدتضمینی گندم بر اساس آنالیزهای صورت گرفته بر اساس تورم و هزینه تولید نیازمند اصلاح است. اکنونی قیمت ۱۳ هزار تومانی برای خرید هر کیلو گندم از کشاورزان در نظر گرفته شده است.

با این وجود قیمت پیشنهادی برای خرید هر کیلو گندم ۱۷ هزار تومان است. این قیمت بر اساس تورم و افزایش هزینه های تولید از جمله سم، کود، بذر، کرایه کمباین و نوسان نرخ دلار پیشنهاد شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران تاکید کرد که باید برای جلوگیری از قاچاق گندم،‌ قیمت خریدتضمینی گندم اصلاح شود. در صورت عدم اصلاح نرخ گندم و سایر محصولات کشاورزی، شاهد قاچاق این کالاها خواهیم بود.

آنالیز قیمت خرید تضمینی گندم

به گفته ایمانی، آنالیز نرخ گندم توسط دستگاه های مختلف از جمله معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد ملی گندمکاران و نظام مهندسی کشاورزی انجام شده است.

وی تصریح‌کرد: اکنون برداشت گندم از سرباز استان سیستان و بلوچستان شروع شده و به استان های شیراز و بوشهر رسیده است،.اما اکنون برداشت گندم به شکل نوبرانه بوده و به‌تدریج این روند افزایش می‌یابد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران افزود: در حال حاضر جلسه بازنگری تعیین قیمت خرید تضمینی گندم به دوشنبه آینده موکول شده است. در صورت برگزاری زودتر این جلسه نرخ جدید برای اطلاع عمومی اعلام می شود.

کشاورزان قیمت ۱۷ هزار تومانی را قبول ندارند

کشاورزان در انتقاد به قیمت خرید تضمینی گندم می‌گویند قیمت نهاده‌های تولید از کارگر گرفته تا تراکتور به شدت افزایش پیدا کرده است. همچنین برخی نهادهای دولتی همچون کود به موقع تحویل کشاورزان نمی‌شود.

در این شرایط عدم اصلاح قیمت‌تضمینی گندم منجر می‌شود که بسیاری از کشاورزان،‌ محصول خود را به دلالان بفروشند. دلالانی که اتفاقاً قیمت بالاتری را به صورت نقد به آن‌ها پرداخت می‌کنند. در بدترین حالت نیز استفاده از گندم به عنوان نهاده دامی،‌عایدی بیش‌تری را برای کشاورزان دارد.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 344724
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا