قیمت خودرو در ایران بر اساس بورس لندن است
مهدی عسگری، رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی درباره فرمول قیمت خودرو در کارخانه توسط شورای رقابت انتقادهایی را مطرح کرد.
به گزارش جهان صنعت نیوز، این نماینده مجلس گفت: شورای رقابت باید فرمول قیمت خودرو و نحوه قیمتگذاری جدید خودروهای داخلی را شفاف اعلام کند. به عبارتی منطق حاکم بر فرمول قیمتگذاری خودروها توسط شورای رقابت باید برای مردم کاملا شفاف و مشخص شود.
قیمت خودرو داخلی با دلار سنجیده می شود؟
نماینده مجلس افزود: گفته میشود طی مدت زمانی که از آخرین قیمتگذاری خودروهای داخلی گذشته، تورم افزایش یافته است. با این وجود باید به دو نکته توجه کرد.
در این روش قیمتگذاری، قیمت خودرو داخلی با درنظر گرفتن خودروهای خارجی مشابه و سنجیدن قیمت خودرو داخلی با دلار و تبدیل به ریال میکنند. در نهایت بر این اساس قیمت خودروی داخلی برآورد میشود، چند اشکال دارد.
چرا با وجود ریالی بودن بخشی از هزینههای تولید قیمت خودرو با نرخ جهانی سنجیده میشود؟
نخستین ایراد این است که که برخی هزینههای تولید خودروهای داخلی مانند حقوق کارگران ریالی است. یا بخش قابل توجهی از مواد اولیه موردنیاز نیز از داخل تامین میشود. در این شرایط چرا باید قیمت خودروهای داخلی با نرخهای جهانی سنجیده شود؟ چرا در فرمول قیمتگذاری خودرو متغیری به نام دلار وجود داشته باشد؟
بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو از داخل تامین میشود
عسگری در خصوص مشکل دوم گفت: هنگامی که قیمت خودرو افزایش مییابد ما فقط به شرکتهای خودروساز حمله میکنیم و به آنها میتازیم. درصورتی که باید با نگاه جامع، ریشه مشکلات را بیابیم. هرچند ضعفهای خودروسازان را انکار نمیکنیم که ساختار آنها در جای خود نیاز به اصلاح جدی دارد اما اگر به دنبال حل مشکل هستیم. باید ریشهای آن را درمان کنیم نه اینکه فقط به معلول بپردازیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو شامل فولاد، مس، آلومینیوم، چدن و… از داخل تامین میشود. اما با دلار قیمتگذاری میشود. در واقع با رشد نرخ دلار، مواد اولیه نیز با تورم روبهرو میشود در نتیجه قیمت تمام شده خودرو افزایش مییابد.
چرا تولید داخل بر اساس بورس لندن قیمت گذاری شود؟
عسگری گفت باید این موضوع به صورت ریشهای حل شود، چه دلیلی دارد موادی که در داخل تولید میشود با نرخ دلار و به طور مثال براساس بورس لندن قیمتگذاری شود؟
او در ادامه تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که پس از کشف قیمت پایه این محصولات با روش فوق، این مواد اولیه در بورس کالا نیز عرضه میشود و دوباره وارد میدان رقابت از نظر قیمت خواهد شد. این موضوع موجب شده که در برخی موارد، قیمت این محصولات بالاتر از بهای منطقهای آن به خودروساز فروخته شود. با حل این موضوع قیمت خودرو منطقی میشود. از سوی دیگر وابستگی آن به دلار و نوسانات پیاپی حاصل از آن کاهش مییابد.
اگر قرار است قیمت خودرو به اصطلاح خودروسازان منطقی شود باید مردم بتوانند نیاز خود را از خودروسازان تامین کنند
وی در ادامه افزود: در صورتی که قیمت خودرو منطقی شود، خودروسازان هر روز ادعا نمیکنند که با زیان انباشته روبه رو هستند و تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. اگر قرار است قیمتخودرو به اصطلاح آنها منطقی شود باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند نیاز خود را از خودروسازان به طور کامل تامین کنند. نه اینکه افزایش قیمت خودرو در کارخانه مانند فنری عمل کند و قیمت خودرو در بازار آزاد را افزایش دهد. در این شرایط مصرفکننده واقعی دچار فشار مضاعف شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: حداقل دو شرط برای اینکه قیمت خودرو واقعی نیاز است. اولا شفافیت و منطقی بودن فرمول قیمتگذاری است. دوم اینکه خودروساز به میزان نیاز عرضه داشته باشد. خودروسازان باید بتوانند به لحاظ کمیت و کیفیت نیاز حقیقی بازار را تامین کند تا مصرفکننده با قیمت کاذب بازار آزاد مواجه نشود.
منبع: خانه ملت
خودرولینک کوتاه :
واقعاً متأسفم واسه این مسئولین که نمیتونن یه تصمیم راجب کوچیک ترین کار تو این کشور رو بگیرن بعد ما انتظار داریم وضعیت اقتصادی کشور رو حل کنن مگه میشه رئیس جمهور یه کشور دستور بده به یه ارگان سر پیچی کنه بگه ما خود مختاریم دوست داریم میتونیم گرون میکنیم وقتی هر ارگان دولتی خودش مستقل تصمیم گیرنده میشه وضع مردم بدبخت از این بهتر هم نمیشه پس واقعاً نقش رئیس جمهور در این کشور چیه؟!با تشکر
تنها راه نجات مردم از چنگال سودجویان ( مافیای خودرو) آزاد کردن واردات و آزاد کردن قیمت خودرو هست تا اگر مرد میدان هستند با قیمتهای جهانی رقابت بکنند. البته اگر مافیا اجازه بدهد.
واقعا که ،خجالت هم نمیکشند،با این کارهاشون