شرایط کشت گندم از زبان معاون وزیر جهاد کشاورزی

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: مسئولین اول نظام به دنبال این هستند که بتوانیم نان مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم و محتاج بیگانگان نباشیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علیرضا مهاجر در حاشیه بازدید از مزارع استان فارس گفت: در راستای تامین گندم مورد نیاز کشور، سطح ابلاغی برای کاشت گندم حدود چهار میلیون هکتار دیم و دو میلیون هکتار آبی بود. خوشبختانه از ۶ میلیون هکتار سطح ابلاغی حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار شامل یک میلیون و ۹۵۴ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار هم گندم دیم کشت شده است.

مهاجر اضافه کرد: با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طرحی به عنوان جهش تولید در دیمزارها داریم. هدف از طرح این است که بتوانیم به دیمکاران که کشاورزان نسبتا کم درآمدی هستند کمک کنیم تا میزان عملکرد در واحد سطح را افزایش دهند.

توجه به کشت قراردادی

معاون امور زراعت وزیر کشاورزی گفت: در قالب این طرح با هدف افزایش تولید و درآمد کشاورزان آخرین یافته های تحقیقاتی کشور و دنیا به دیمکاران انتقال داده می شود.

مهاجر بیان کرد کشت قراردادی گندم از دیگر مواردی است که با هدف افزایش تولید این محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. امسال بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی غلات به صورت قراردادی کشت شده است.

این مقام مسئول افزود: در قالب این طرح با هدف اینکه از تغذیه‌ بهینه برای مزارع دیم و آبی استفاده شود، در زمان کاشت نهاده ها در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. بهای آن در انتهای برداشت دریافت می شود.

تلاش برای الگوی کشت بهینه

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد اجرای الگوی کشت با هدف افزایش تولید محصولات اساسی از دیگر طرح های دردست اجرای این وزارتخانه است.

امیدواریم با کمک همه‌ ارکان‌های نظام تولید را در الگوی کشت بهینه کنیم و از کشت گیاهانی که مورد نیاز نیست پرهیز کنیم. این مستلزم اختصاص اعتبارات لازم به سازمان‌های جهاد کشاورزی و فراهم نمودن  شرایط لازم برای کشاورزان است.

مهاجر با بیان اینکه از دهم فروردین ماه برداشت گندم به صورت رسمی شروع شده است، اضافه کرد: امیدواریم که تا اوایل مرداد ماه این برداشت ادامه پیدا کند و پیش بینی می شود تولید سال جاری بیش از سال گذشته باشد.

توجه به مصرف کود

مهاجر همچنین خاطرنشان کرد که مصرف کودهای ازته به تنهایی علی رغم اینکه ظاهر گیاه خیلی خوب، سبز و بلند می‌شود، باعث می‌شود عملکردها کاهش پیدا کند.

او بیان کرد در شرایط مذکور کاهش عملکرد مزارع تا زمان برداشت قابل تشخیص نیست. از کشاورزان در استان فارس درخواست می‌شود که به دستورالعمل‌هایی که توسط سازمان جهاد کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی در این خصوص به کشاورزان اعلام می‌شود، توجه کنند.

مهاجر افزود: مجلس کمک کردند تا بتوانیم همچنان کودهای پتاسه، فسفاته و ازته را به صورت یارانه‌ای به گندمکاران و کشاورزان غلاتکار اختصاص بدهیم.

به گفته معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی؛ اهتمام دولت و مجلس به این امر نشان می‌دهد که دولت مراقب تولید است و تلاش شده قیمت نهاده‌ها متعادل شود.

او با یادآوری اینکه معمولاً وقتی که بارندگی زیاد باشد و درجه حرارت هم افزوده شود به صورت طبیعی در غلات به ویژه گندم بیماری‌ها ظهور می‌یابند، اضافه کرد: معمولاً بیماری‌ها را کشاورزان کمتر مشاهده می‌کنند یا اینکه زمانی متوجه می‌شوند که امکان مبارزه را از دست داده‌اند.

منبع: ایسنا

کشاورزی
شناسه : 344910
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا