اگر فرزند کتابخوان می خواهید بخوانید

اگر کتابخوانی بین کودکان فراگیر شود، این فرهنگ به گونه ای بسیار موثر شکل خواهد گرفت. اما چگونه کودکی کتابخوان داشته باشیم؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، کتابخوانی یکی از شاخص های مهم توسعه در هر کشوری است؛ به طوری که بین میزان توسعه یافتگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک کشور با سرانه مطالعه مردم آن همبستگی تام وجود دارد. آمارها حاکی از آن است ۱۸ دقیقه مطالعه در هفته در کشور ما، در قیاس با کشورهایی مثل مصر، فیلیپین، تایلند و ترکیه با میانگین بالای ۶ ساعت، بسیار پایین است.

در این بین، سهم خرید کتاب کودک به اعتبار اهمیت این رده سنی، خود شاخصی مجزا محسوب می شود و بنابراین این پرسش اهمیت می یابد که چگونه کودک کتابخوان داشته باشیم؟

رشد و توسعه فردی در گرو تقویت ورودی های ذهن است. طبیعتا وقتی ذهن، ورودی خوبی نداشته باشد، خروجی مناسبی نمی‌تواند خلق کند. کتابها از بهترین منابعی هستند که می توانند عملکرد ذهن ما را قوت ببخشند و در نتیجه از ما انسانی قوی تر و در مرتبه ای بالاتر، جامعه ای قدرتمندتر و توسعه یافته تر بسازند.

حضور پر رنگ کتاب در مکان های مختلف

حال چه باید کرد؟ از کجا باید شروع کرد؟ عادت به مطالعه باید از کودکی نهادینه شود. اگر کتابخوانی بین کودکان فراگیر شود، این فرهنگ به گونه ای بسیار موثرتر شکل خواهد گرفت و رشد خواهد یافت.

اول از همه این که باید کتاب در خانه ما حضوری بسیار جدی پیدا کند. ترجیحا در قسمت پذیرایی خانه قفسه ای را به کتاب اختصاص دهید. کودک شما باید عمیقا باور شما را درباره اهمیت این مسئله درک کند. قرار دادن کتابها در مهم ترین قسمت خانه، به رسمیت شناختن شأن این کالاست. برای تاکید بر این باور می توانیم در اتاق خواب هم، قفسه کتاب داشته باشیم.

کودکان در مکان‌های مختلف بهتر است، متوجه حضور پررنگ کتاب شوند. در تهیه وسایل کودک قبل از تولد، کنار ده ها اسباب بازی ریز و درشت، بهتر است کتابخانه ای برای کودک تهیه شود. چرا که انسان به امور آشنا علاقه مند می شود و در مقابل امور غریب و نامانوس حالت تدافعی می گیرد، پس قدم اول آن است که تا می توانید کتاب را برای کودک خود به پدیده ای آشنا و مانوس بدل کنید.

کتاب را در سبد خرید ماهانه خانواده به طور جدی بگنجانیم

قدم بعدی برای پاسخ به این پرسش که چگونه کودکی کتابخوان داشته باشیم؟ این است که کتاب را در سبد خرید ماهانه خانواده به طور جدی بگنجانیم. این امر مخصوصا در مورد کتاب کودک بسیار جدی است. بنابراین ماهانه مبلغی را به خرید کتاب کودک اختصاص دهید.

سومین پاسخی که به این سوال یعنی چگونه کودک کتابخوان داشته باشیم؟ می توان داد، این است که انتخاب کتاب را به فرزندتان واگذار کنید یا حداقل او را در انتخاب شریک کنید. این اختیار عمل دادن مخصوصا در مورد انتخاب کتاب برای کودکان ۵ تا ۷ سال بسیار مهم است. تا قبل از ۵ سالگی غالبا کودکان وابستگی زیاد خود را به والدین امری پذیرفته می دانند. از ۵ سالگی به بعد، هر عملی که در آن استقلال کودک به رسمیت شناخته شود، برای او امری مطلوب تلقی می شود.

برای کودکان در مرحله نوزادی و نوپایی استفاده از کتابهای تعاملی و کتاب‌های اسباب‌بازی نظیر؛ کتابهای کشویی یا لمسی بهترین گزینه برای علاقه مند کردن آنان به کتاب است. این نوع کتاب ها به دلیل سرگرمی‌های مختلف، برای نوزادان و نوپایان که دنیا را از طریق دهان و لمس کردن کشف می کنند، جذاب است و سبب مأنوس شدن کودک با کتاب می شود.

کلاس اول را باید نقطه عطفی در نظر بگیریم

برای کودکان ۳ تا ۷ سال علاوه بر کتابهای تعاملی، تهیه کتابهای تصویری بزرگ و به زبان شعر یا داستان های کوتاه می تواند به ایجاد علاقه و در نتیجه عادت پیدا کردن به کتابخوانی بسیار کمک کند. رنگ بندی در کتابهای این رده سنی بسیار مهم است. هرچه از رنگ های شاد بیشتر در کتابهای این رده سنی استفاده شود، موثرتر است.

کودکان در ۶ یا ۷ سالگی به مدرسه می روند. این آغاز برخورد کاملا مستقل آنها با کتاب است. بنابراین در پاسخ به این پرسش که چگونه کودک کتابخوان داشته باشیم، کلاس اول را باید نقطه عطفی در نظر بگیریم. کتابهای خودخوان از بهترین کتابهای این رده سنی هستند. کتاب داستان برای کلاس اولی ها باید چند شاخص مهم داشته باشد؛ اول این که کلمات ساده در آن استفاده شده باشد که فرآیند خواندن را برای کودک با وقفه طولانی مواجه نکند.

 

کلمات در کتابهای این رده سنی باید آشنا، مانوس و قابل پیش بینی باشند تا عمل خواندن برای کودک خسته کننده نشود. دوم اینکه رسم الخط این کتابها باید خوانا، درشت و تا حدودی با حرکت گذاری همراه باشد. این شاخص نیز به راحت تر شدن عمل خواندن کمک می کند. سومین شاخص هم این است که تعداد صفحات کتابهای این رده سنی نباید زیاد باشد یا حداقل اگر تعداد صفحات زیاد است، در هر صفحه متن کوتاه باشد یا کتاب شامل چند داستان مجزا باشد تا لذت به پایان رساندن یک داستان با تاخیر زیاد برای کودک حاصل نشود. کودکان ۸ و ۹ ساله هم نوآموز به حساب می آیند. بنابراین، این اصول به شکلی کم رنگ تر برای کودکان ۸ و ۹ ساله نیز صادق است. دوره ۷ تا ۹ سالگی نقطه عطفی در ایجاد علاقه یا برعکس نفرت از کتاب و مطالعه به حساب می آید و اگر این ظرایف رعایت نشود، می تواند ایجاد عادت کتابخوانی را در کودکان با معضل جدی رو به رو کند.

آنچه اهمیت دارد، مانوس کردن کودکان و نوجوانان با ظاهر کتاب است

اگر تا ۹ سالگی عادت به کتابخوانی در کودکان ایجاد شود، می توانید آسوده خاطر باشید که کتاب، دوست صمیمی و پایدار فرزند شما خواهد بود؛ اما اگر فرزند شما بیش از ده سال دارد و چندان با کتاب مانوس نیست، هنوز می توان با روش هایی به علاقه مند کردن او به کتاب امیدوار بود.

علایق فرزند بالای ده سال خود را بشناسید و متناسب با این علایق کتاب تهیه کنید. مثلا اگر فرزند شما به دایناسور، فوتبال، داستان های پریان، کتاب‌های ماجراجویانه و کارآگاهی یا حتی به ژانر وحشت علاقه دارد، با این استدلال که این کتابها آموزنده نیستند، این نوع کتابها را از دایره انتخاب خارج نکنید. با به رسمیت شناختن علایق فرزندتان، بین او و کتاب پلی ایجاد کنید. فراموش نکنیم که اصل اول برای کتابخوان کردن فرزندانمان، مانوس کردن آنها با کالایی به نام کتاب است. به عبارت بهتر در وهله اول آنچه اهمیت دارد، مانوس کردن کودکان و نوجوانان با ظاهر کتاب است.

 

در دنیای پر از سرگرمی که لحظه ای ما را به حال خود نمی گذارد، والدین برای علاقه مند کردن فرزندانشان به کتاب و مهم تر از آن برای ایجاد عادت کتابخوانی، چالش بزرگی پیش رو دارند. اما آمار سرانه مطالعه در کشورهای توسعه یافته نشان می دهد، این مساله دشوار اما امکان پذیر است. از این رو امیدواریم این مقاله به شما در پاسخ به سوال مهم، چگونه کودک کتابخوان داشته باشیم؟ کمک کرده باشد.

منبع:خبرآنلاین

خواندنی

شناسه : 345311
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *