رئیسی: آمارها نشان از کاهش بیکاری دارد

مطابق مصوبات شورای عالی اشتغال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان برای ایجاد اشتغال از طریق سه دستگاه کمیته امداد امام خمینی،‌ سازمان بهزیستی و بنیاد برکت امسال اختصاص خواهد یافت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اولین جلسه شورای عالی اشتغال در سال جاری و چهارمین جلسه در دولت کنونی، روز ۸ فروردین ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور و وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

«آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در هشتاد و چهارمین جلسه شورای‌‌عالی اشتغال، با اشاره به نقش مهم اشتغال در تحقق شعار سال گفت: آمارهای سال گذشته نشان‌دهنده کاهش بیکاری است، اما قطعاً نمی‌توان به این میزان از اشتغالزایی اکتفا کرد و باید با کار و اقدام جهادی زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرد.

رئیس جمهور بر ضرورت تمرکز ویژه بر اشتغال‌آفرینی در استان‌های دارای نرخ بیکاری بالاتر تأکید کرد و به وزیر کار مأموریت داد اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری به‌ویژه ایجاد اشتغال برای اقشار تحصیل‌کرده در این استان‌ها را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

مأموریت رئیسی به وزارت کار/ رفع موانع کسب‌وکار در دستور کار

تداوم روند رفع موانع اشتغال و کسب‌وکارها در سال جدید دومین دستور رئیس جمهور در این جلسه بود.

رئیسی با بیان اینکه برداشتن موانع از پیش‌پای متقاضیان ایجاد اشتغال از جمله وظایف مهم دولت است، اظهار داشت: تسهیل و ساماندهی صدور مجوز کسب‌وکارها یکی از اقدامات بسیار خوب و مؤثر دولت در زمینه اشتغال‌آفرینی بود و با توجه به فراهم بودن زمینه اشتغال در کشور، استمرار این رویه در راستای رفع موانع اشتغال، نقش مهمی در اشتغالزایی و کاهش بیکاری ایفا خواهد کرد.

قاسم رستم پور,  رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال درباره جزئیات مصوبات شورای عالی  اشتغال گفته است: ایجاد یک میلیون اشتغال در سال جاری و نیز اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۲ در این نشست تصویب شد.

 رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال بیان کرد: مجموع اشتغال سامانه رصد و کد بیمه تأمین اجتماعی صادر شده در سال قبل و انواع استخدام دولت، از مرز یک میلیون نفر شاغل جدید در سال ۱۴۰۱ هم گذشت.

رستم پور با بیان این که منابع تبصره ۱۸ برای مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ محقق نشد،‌گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ منابع خوبی در قالب منابع تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده است که بر اساس منابع وصولی سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها منابعی برای ایجاد اشتغال مشاغل خانگی اختصاص خواهد یافت.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال همچنین گفت: امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات تکلیفی بانک ها در قالب تسهیلات ارزان ۴ درصدی برای ایجاد اشتغال اختصاص می‌یابد که این تسهیلات از طریق سه دستگاه کمیته امداد امام خمینی،‌ سازمان بهزیستی و بنیاد برکت از طریق توزیع استانی به افراد اختصاص خواهد یافت.

رستم پور در مورد سهم هر دستگاه از تسهیلات بانکی در سال جاری گفت: ۳۵ هزار میلیارد تومان از طریق کمیته امداد، ۵ هزار میلیارد تومان از طریق بهزیستی ، ۵ هزار میلیارد تومان از طریق بنیاد برکت و ۵ هزار میلیارد تومان از کانال صندوق نوآوری و شکوفایی و در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود، همچنین ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی هم با هدف ایجاد اشتغال بین استانها توزیع می‌شود.  

رستم پور بر این نکته هم تاکید کرد که قرار شد برش، بانکی، استانی و دستگاهی برای دریافت تسهیلات اشتغال تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۲ تهیه و ابلاغ شود.

وی در مورد عملکرد تسهیلات بانکی برای اشتغال در سال گذشته گفت: این تسهیلات از طریق کمیته امداد امام خمینی با ۸۶ درصد عملکرد و سازمان بهزیستی با ۶۸ درصد عملکرد در سال ۱۴۰۱ به افراد تحت پوشش پرداخت شد./تسنیم

اقتصاد کلان
شناسه : 345458
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا