افزایش قیمت خودرو رسما اعلام شد؛ ایران خودرو ۲۹ درصد و سایپا ۱۸ درصد
محمدعلی تیموری، نماینده وزارت صمت با حضور در یک برنامه تلویزیونی از میزان افزایش قیمت خودرو درب کارخانه خبر داد.
به گزارش جهان صنعت نیوز، نماینده وزارت صمت میزان افزایش قیمت خودرو داخلی را اعلام کرد. که بر اساس آن محصولات پرتیراژ ایران خودرو ۲۹ درصد و محصولات سایپا میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشتهاند.
پیش از این میزان افزایش قیمتها بیش از ۴۰ درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیسجمهوری این قیمتها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمتها کمتر شد.
طبق اعلام وی آخرین افزایش قیمتی که بر روی محصولات ایرانخودرو و سایپا اعمال شده بود، مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰ بود. در سال گذشته، هیچگونه افزایش قیمت کارخانهای نداشتیم. خوشبختانه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان (دو نهاد تصمیمگیر برای قیمتگذاری خودرو) از حدود چهار الی پنج ماه پیش از پایان سال، کار کارشناسی مفصل را انجام دادند.
قیمت خودرو چگونه تعیین شد؟
مبنای قیمتگذاری، گزارش شش ماهه اولِ حسابرسی دو گروه خودروسازی است که توسط سازمان حسابرسی انجام شده و مبنای قیمتگذاری محصولات دو خودروساز قرار داده است.
تیموری گفت: میانگین افزایش قیمت خودرو برای شاهین حدود ۱۸ درصد و کوئیک اتوماتیک ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است.
در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو نیز خودروهایی نظیر پارس، سمند و تارا و دنا افزایش ۲۹ درصدی قیمتها به طور متوسط اعمال شده است.
پیش فروش ایران خودرو و سایپا با قیمت های جدید
وی اضافه کرد: امروز لیست قیمتهای جدید در سایت دو خودروساز اعلام میشود تا مصرف کنندگان و ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی از قیمتهای جدید مطلع شوند. خودروسازان نیز بر اساس قیمتهای جدید خودروها را تحویل دهند.
بر این اساس متقاضیان خرید خودرو در پیش فروش ایران خودرو و سایپا که در پایان سال گذشته برگزار شد، خودروهای خود را با قیمت های جدید تحویل خواهند گرفت.
مدیرعامل سایپا در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این مبنای قیمتگذاری، روش دومی را هم شورای رقابت اتخاذ کرد. بر اساس معادل سه خودرو مشابه خارجی (به لحاظ کیفیت و سایز خودرو )، مقایسه قیمتی انجام داد تا مشخص شود قیمتگذاری که قرار است انجام شود تا چه میزان مطابق با قیمتهای وارداتی است.
تیموری خاطر نشان کرد: آنچه که مهم است این است که براساس گزارش حسابرسی و قیمتهای سه خودروی خارجی و سطح کیفیت آنها در واقع کمتر از ۲۹ درصد افزایش قیمت صورت گرفته است. تمام خودروهای داخلی که شورای رقابت آنها را رقابتی تشخیص داده است و زمینه رقابت برای آنها وجود دارد در حیطه قیمتگذاری قرار گرفته است.
نحوه افزایش قیمت
وی ادامه داد: به طور مثال خودروی شاهین پیش از افزایش قیمتها ۳۰۴ میلیون تومان قیمت داشت که اکنون این افزایش قیمت ۱۸ درصدی به آن اضافه میشود. ضمن اینکه ۴۰ میلیون تومان هم عوارض محاسبه می شود. اما نکته این است که قیمت عوارضها افزایشی نداشته و تنها این ۱۸ درصد به قیمت پایه خودرو اضافه میشود. همچنان این قیمت جدید نسبت به قیمت بازار آزاد که در حدود ۶۰۰ میلیون تومان است تفاوت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: قیمتهای اولیه که شورای رقابت اعلام کرده در حقیقت بیشتر از اینها و میانگین بالای ۴۰ درصد بود، اما پس از دستور معاون اول رئیس جمهوری این قیمتها مجدد مورد پالایش توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و شورای رقابت قرار گرفت. در نهایت قیمتی مدنظر قرار گرفت که بتوانیم افزایش تولید خوبی را در سال جاری محقق کنیم؛ چرا که تمام نهادهای تولید همچون فولاد، پتروشیمی و ارز افزایش داشت اما طی این یکسال و نیم اخیر قیمت خودرو تغییری نکرده بود.
تیموری اعلام کرد: خودروهایی که پیش از سال در قالب طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه شد و متقاضیان ثبت نام کردند بر اساس قیمتهای جدید تحویل خواهد شد و این مورد در قراردادها نیز ذکر شده است. بنابراین تمام کسانی که در این طرح ثبت نام کردند خودروهای به قیمتهای مصوب فعلی خودرو را تحویل خواهند گرفت.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: پس از آنکه شورای رقابت و سازمان حمایت کار بررسی و آنالیز قیمتها را آغاز کرد جو بسیار مثبت و امیدوار کنندهای ایجاد شد به گونهای که ما در هفته اول تولید حدود ۳۲ درصد افزایش تولید نسبت به هفته ابتدایی سال گذشته داشتیم. ما زنجیره ۲۰۰۰ قطعهساز در کشور هستیم زمانی که امید ایجاد میشود تولید روتین افزایش پیدا میکند که در سال جاری این عدد طی ۱۰ سال اخیر بیسابقه بوده است.
لینک کوتاه :