قیمت خرید تضمینی گندم تعیین نشد ولی واردات آغاز شد!

در حالی که اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم هربار به تعویق می‌افتد، در یک اتفاق نادر شاهد آغاز واردات گندم همزمان با شروع فصل برداشت هستیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، از دهم فروردین ماه امسال برداشت گندم به طور رسمی از استان سیستان و بلوچستان آغاز شد. نکته مهم این است که قیمت خرید تضمینی گندم همچنان تعیین نشده است. اما شاید موضوع عجیب این است که با آغاز برداشت گندم،‌شاهد ورود اولین محموله وارداتی گندم به کشور هستیم.

بر اساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، نخستین کشتی حامل گندم به کشور در سال ۱۴۰۲ شامگاه دوشنبه ۱۴ فروردین در بندر شهید رجایی استان هرمزگان پهلوگیری کرد. تخلیه محموله‌های این کشتی به وزن ۶۳ هزار و ۸۴۹ تن سحرگاه سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ آغاز شد.

واردات گندم چرا سریع آغاز شد؟

تعجیل دولت در واردات گندم را می‌توان اتفاق بی سابقه ای دانست. این در حلی است که معاون وزارت صمت گفته بود که امسال افزایش ۳۰ درصدی گندم در کشور پیش بینی می شود. همچنین تعیین قیمت خرید تضمینی گندم هربار به تعویق می افتد.

محمد هاشمی، رئیس هیأت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور در اینباره به اقتصادآنلاین گفت واردات برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور است.  نیاز سالانه گندم کشور بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن است. از این میزان تقریباً نزدیک به ۱۰ میلیون تن برای مصرف نان و دو میلیون تن برای صنایع غذایی مرتبط با آرد و نان اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: بخشی از ذخایر استراتژیک گندم از طریق خرید تضمینی محصول از کشاورزان تأمین می‌شود. سال گذشته با تولید ۱۲ میلیون تن گندم در کشور، کشاورزان ۷ میلیون تن این محصول را در قالب طرح خرید تضمینی گندم به دولت تحویل دادند. به این معنی که همچنان دولت برای تأمین امنیت غذایی در حوزه آرد و نان نیازمند دست کم ۳ میلیون تن گندم بود.

آمار‌های منتشر شده گمرک در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، در این بازه زمانی ۳ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۸۷۳ تن و ۷۲۳ کیلوگرم گندم به ارزش یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۵۲۳ دلار وارد کشور شد.

هاشمی تصریح کرد: امسال نیز اگر بهترین حالت در میزان خرید تضمینی گندم را در نظر بگیرم، بازهم بخشی از نیاز ذخایر استراتژیک باید از طریق واردات تأمین شود.

نگرانی از قاچاق با قیمت تضمینی گندم

هاشمی اما دلیل تعجیل دولت در واردات گندم را در ابتدا مربوط اتفاقات اخیر در بازار گندم همسایگان دانست. رئیس هیأت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی تاکید کرد وزارت کشاورزی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرده، هر تن گندم را ۸۵۰ هزار دینار معادل ۶۵۳ دلار خریداری می‌کند.

این در حالی است که قیمت خرید تضمینی گندم در کشور ما حدود ۲۲۴ دلار به ازای هر تن است. این تفاوت قیمت تهدید جدی برای خروج گندم از مسیر خرید دولتی و قاچاق آن و اثر بر تأمین ذخایر استراتژیک این محصول در سال جدید محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در پی تصمیم وزارت کشاورزی عراق برای خرید گندم با قیمت بسیار بالاتر از ایران افزایش احتمال قاچاق گندم به این کشور بیشتر از هر زمان دیگر است.

به گفته هاشمی؛ دلیل مهم دیگر دولت در تعجیل در واردات گندم، اتفاقاتی است که در بازار جهانی این محصول در جریان است. آمار فائو از کاهش قیمت جهانی مواد غذایی از جمله گندم خبر داده است. اما، تصمیم اخیر دولت روسیه در پایان دادن به توافق ۳ ماهه با دولت اوکراین در حوزه صادرات گندم، در تعجیل دولت در واردات گندم بی‌اثر نبوده است.

با توجه به شرایط غیرقابل پیش‌بینی جنگ روسیه و اوکراین و اثر آن بر بازار جهانی غلات و تحریم‌های پیچیده و روز افزون علیه ایران، تعجیل دولت برای تأمین ذخایر با اقدام به واردات به نظر منطقی می‌رسد.

هر چند واردات راهکار درست برای تأمین بخشی از امنیت غذایی هر کشور است اما، مطمئن‌ترین راه برای تأمین امنیت غذایی در شرایط بحران تکیه بیشتر بر توان تولید داخلی است. اکنون در حوزه گندم تنها با اصلاح قیمت خرید تضمینی مطابق با تورم و هزینه تولید محقق می‌شود.

کشاورزی

شناسه : 345497
لینک کوتاه :

۱۶ دیدگاه

  1. دولت با این کارش ک قبل از این که حمایتی از کشاورز خودش انجام دهد دارد ب کشاورز از این تریق زور می‌گوید ک اگر کشاورزان داخلی نباشن برادران و نور چشم‌های خارجی هسن یعنی کشاورز داخلی بورو پی کارت همین

  2. دولت می‌خواهد قیمت نان را از جیب کشاورز و گندمکاران مظلوم و زحمتکش پایین نگه دارد و به اصطلاح یارانه نان به اقشار کم درآمد بدهد ولی توجه ندارند که با این کار گندمکاران را نابود و در ورطه ورشکستگی قرار می دهد گندم در مرز عراق ۳۴۰۰۰ تومان خریداری شده، حالا دولت حاظر نیست باقیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بخرد ولی در آینده نزدیک ۴۵ هزار تومان هم از خارج از کشور خواهد خرید، بدبخت کشاورزان مظلوم ایران، اینهمه به این قشر تولید کننده و زحمتکش ظلم نکنید،تنها راه نجات کشور حمایت از تولید کنندگان داخلی در اولویت کشاورزان مظلوم و زحمتکش وگندمکاران بیچاره ، به تولید کننده کشور ظلم نکنید کشاورز وضعیت اقتصادی خوبی ندارد قیمت واقعی گندم ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است، به اسم حمایت از مردم به کشاورز و گندمکاران ظلم نکنید لطفا

  3. سلام با همین اعداد و ارقام گفته شده حتی با دلار ۵۲ هزار تومانی که در پایین ترین ارزش دلار در طی این یک ماه اخیر هست نرخ هر کیلو گندم میشه۲۳۱۷۲ تومان بجز هزینه های حمل و نقل و … حالا سوال اینجاست چرا دولت حاضر میست با همین قیمت از کشاورزان خودمان گندم بخره که رغبت برای تولید هم زیاد بشه از خروج ارز هم جلوگیری میشه هزینه حمل و نقل هم نداره .درسته کشاورزان هیچ نماینده و وویل دلسوزی در دولت و مجلس ندارن اما این ظلمها در حق کشاورز لطماتی زیادی به دولت میزنه انشالله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا