قیمت نفت (۲۱فروردین) چشم انداز قیمت کاهشی شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۳ سنت معادل ۰.۱۵ درصد کاهش به ۸۴ دلار و ۹۹ سنت رسید.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به نقل از رویترز، قیمت نفت در شرایطی در روز دوشنبه بدون تغییر باقی‌مانده که سرمایه‌گذاران در حال بررسی دورنمای عرضه کمتر اوپک پلاس از ماه مه و نگرانی در مورد رشد اقتصاد دنیا هستند که می‌تواند تقاضا برای سوخت را کاهش دهد.

 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۳ سنت معادل ۰.۱۵ درصد کاهش به ۸۴ دلار و ۹۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۹ سنت معادل ۰.۱۱ درصد کاهش ۸۰ دلار و ۶۱ سنت معامله می‌شود.

 هر دوی این شاخص‌های نفتی در هفته گذشته برای سومین هفته پیاپی افزایش قیمت داشتند و به سطح ماه نوامبر بازگشتند. این افزایش قیمت پس‌از آن صورت گرفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش سرمایه‌گذاران را با اعلام خبر کاهش تولید خود از ماه مه شگفت‌زده کردند.

 ائتلاف اوپک پلاس بیشتر، عرضه نفت خام ترش از تولیدکنندگان خاورمیانه به رهبری عربستان را کاهش می‌دهد. به‌دنبال انتشار این خبر، عربستان قیمت رسمی نفت خام خود برای مشتریان آسیایی و آمریکایی را در ماه مه افزایش داد. شرکت آرامکوی عربستان همچنین به چندین مشتری آسیایی خود اعلام کرد علی‌رغم کاهش تولید در ماه مه، مقدار کامل ذکرشده در قراردادهای خود را دریافت می‌کند.

 سرمایه‌گذاران از طرف دیگر در حال بررسی پیشرفت مذاکرات بین دولت عراق و دولت منطقه‌ای کردستان این کشور برای ازسرگیری صادرات نفت از منطقه شمال هستند که می‌تواند نفت خام ترش را به بازار جهانی بازگرداند.

 خبر کاهش تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا هم از قیمت نفت حمایت کرده‌است. تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا هر کدام ۲ حلقه کاهش یافته و به‌ترتیب به ۵۹۰و ۱۵۸ رسیده است. بدین ترتیب تولید نفت آمریکا در کوتاه‌مدت افزایش نخواهد داشت.

 گزارش تورم آمریکا هم در این هفته منتشر می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کنند. علی‌رغم این‌که انتظار می‌رود فدرال رزرو به‌خاطر بحران بانکی اخیر از سرعت افزایش نرخ بهره بکاهد، اما در صورت بالا بودن تورم، این روند ادامه خواهد داشت.

 بالا رفتن نرخ بهره ارزش دلار را هم افزایش می‌دهد و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند.

نفت و پتروشیمی
شناسه : 345570
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا