در صورت ادامه شرایط تورمی؛

حقوق کارگران در میانه سال افزایش خواهد یافت؟

یک نماینده مجلس گفت: در صورتی که افزایش تورم امسال، سبد معیشتی خانوارها را تحت تاثیر قرار دهد، افزایش حقوق کارگران در مجلس پیگیری می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، نماینده مجلس گفت: اگر افزایش تورم سبد معیشتی کارگران را تحت شعاع قرار دهد، پیشنهاد افزایش حقوق کارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس دنبال می‌شود.

محمد کعب عمیر اظهار کرد: افزایش ۲۷ درصدی دستمزد و مستمری کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی، اعتراض‌هایی را به همراه داشت. نمایندگان تشکل‌های کارگری و بازنشستگان بر این باورند که این میزان افزایش حقوق مشکلاتی را به دلیل کاهش قدرت خرید و ناتوانی از تأمین هزینه‌های زندگی برای کارگران به همراه خواهد داشت.

افزایش حقوق کارگران بر اساس قانون نبود

 این نماینده مجلس معتقد است که میزان افزایش حقوق بر اساس مواد قانونی نبوده است.

کعب عمیر گفت: انتظار می‌رفت که شورای عالی کار با توجه به ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون سازمان تأمین اجتماعی دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان را تعیین کند. اما میزان افزایش حقوق بر اساس تورم اعلامی از سوی مرکز آمار نبود.

بر اساس گزارش مرکز آمار تورم بالاتر از ۴۶ بوده است. مردم به‌خصوص جامعه کارگری و بازنشستگان از دولت رئیسی انتظار داشتند که سفره آنها بزرگ‌تر شود. اما در حال حاضر سفره مردم به‌خصوص قشر کارگر و بازنشستگان با توجه به افزایش سرسام‌آور تورم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود.

مصوبه افزایش دستمزد امکان تغییر ندارد

با توجه به اینکه مصوبه دستمزد کارگران پس از امضای تمامی اعضای شورای عالی کار تبدیل به قانون شده و امکان تغییر در آن عملاً وجود ندارد.  تاکنون افزایش حقوق کارگران پس از مصوبه شورای عالی کار در اواسط سال سابقه نداشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: با توجه به افزایش تورم هیچ‌گونه منع قانونی برای اینکه در میانه سال دستمزد کارگران افزایش یابد، وجود ندارد. اگر افزایش تورم به میزانی باشد که سبد معیشتی کارگران را بیش از پیش تحت شعاع قرار دهد، حتماً پیشنهاد افزایش دستمزد کارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح و دنبال خواهد شد.

این قول را به جامعه کارگری، بازنشستگان و مردم ایران خواهیم داد که نمایندگان در خانه ملت به‌ویژه در کمیسیون اجتماعی مجلس از هیچ‌گونه تلاش و کوششی برای افزایش دستمزدشان کوتاه نمی‌آیند.

منبع: مهر

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 346089
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا