وزیر اقتصاد پاسخ داد؛

چرا تخصیص سهام عدالت جاماندگان به تاخیر افتاد؟

هر چند به نظر می‌رسید که اواخر سال گذشته تخصیص سهام عدالت جاماندگان نهایی شود اما به دلیل عدم همکاری برخی از وزارتخانه‌ها به تاخیر افتاد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اواخر سال گذشته سید احسان خاندوزی از تعیین و تکلیف سهام عدالت جاماندگان خبر داده بود. با این وجود طی چند وقت گذشته اخبارهای ضد و نقیضی در این خصوص منتشر شد.

آخرین موضوعی که نیز در این خصوص مطرح شد مربوط به نداشتن سهام  و منابع کافی برای تخصیص به افراد بود. همچنین عدم تصویب تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در شورای عالی سیاست اصل ۴۴ یکی دیگر از موانع اعلام شده بود.

در این شرایط وزیر اقتصاد در آخرین اظهار نظر خود ابراز امیدواری کرده که سهام عدالت جاماندگان در سال جاری به نتیجه نهایی برسد.

سه و نیم میلیون نفر جامانده شناسایی شد

تخصیص سهام‌عدالت به جاماندگان،‌ موضوعی که است که طی سه سال گذشته همواره مطرح بوده است. با این وجود هیچگاه به نتیجه نرسیده است. سال گذشته نیز دولت از شناسایی ۳.۵ میلیون نفر برای تخصیص سهام عدالت جاماندگان خبر داد.

آنگونه که اعلام شده است افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیسیتی و همچنین سه دهک نخست ایثارگران مشمولان تخصیص این سهام را تشکیل می‌دهند.

سهام عدالت جاماندگان ۱۰ میلیون تومان است

با شناسایی افراد مشمول تخصیص سهام عدالت، گفته شد که به هر یک از این افراد سبد سهام ۱۰ میلیون تومان اختصاص خواهد یافت. با در نظر گرفتن ۳.۵ میلیون نفر جامانده، منابع لازم برای تخصیص سهام‌عدالت جاماندگان برابر ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. به بیان دیگر باید دولت سهام خود به ارزش ۳۵ هزار میلیارد تومان را در شرکت‌های مختلف در قالب سهام عدالت به مشمولان واگذار کند.

آذر ماه سال گذشته هیات وزیران میزان سهام و شرکت‌های مشمول واگذاری در قالب سهام عدالت جاماندگان را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه بخشی از سهام بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس به مشمولان واگذار می‌شد.

دو مشکل اساسی واگذاری سهام عدالت

با این وجود دی ماه سال گذشته قربانزاد،‌ رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت که واگذاری سهام عدالت جاماندگان دو مشکل اساسی دارد.

اول اینکه واگذاری سهام دولت در قالب سهام عدالت باید به تصویب شورای عالی سیاست اصل ۴۴ برسد. به بیان دیگر هیات وزیران از جایگاه قانونی لازم برای این موضوع برخوردار نیست.

همچنین واگذاری سهام‌ عدالت باید به صورت غیرمستقیم باشد. به بیان دیگر سهام عدالت‌جاماندگان نباید به صورت مستقیم به افراد واگذار شود.

سهام عدالت جاماندگان به تصویب شورای عالی اجرای سیاست اصل ۴۴ رسید

خاندوزی، در نیمه دوم اسفند سال گذشته اعلام کرد که با مصوبه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، هموطنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که فاقد سهام عدالت بودند در روزهای آتی مالک سهام عدالت خواهند شد. با این وجود در روزهای پایانی سال مذکور شاهد منتفی شدن تخصیص سهام عدالت جاماندگان بودیم.

موضوعی که خاندوزی در نخستین اظهارنظر خود در سال جاری به آن اشاره کرد. وزیر اقتصاد گفت: در خصوص سهام‌عدالت ما مصوبه هیات دولت را برای سه و نیم نفر از اعضای تحت پوشش نهادهای حمایتی گرفتیم. در آذرماه هیات مصوبات مجلس اعلام کرد که این مصوبه باید اول در شورای عالی اصل ۴۴ تصویب شود و سپس به دست دولت برسد. ما مجدد در انتهای سال در شورای عالی اصل ۴۴ این مساله را مطرح کردیم و در نهایت مصوب شد. برای بار دوم که به هیات دولت ارجاع دادیم که دولت آن را با جزئیات تایید کند متاسفانه از آنجایی که برخی از وزارتخانه ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت های زیرمجموعه خود نبودند. این سهام تا انتهای سال بلاتکلیف ماند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در قانون بودجه ۱۴۰۲ حکم اعطای سهام عدالت جاماندگان تکلیف شد که امیدواریم امسال این امر اجرایی شود.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 346251
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *