در یک گفتگوی تلویزیونی مطرح شد؛

رونمایی رئیس کل بانک مرکزی از ۳ ابزار جدید برای کنترل قیمت دلار

رئیس کل بانک مرکزی صندوق تثبیت، سلف و سوآپ ارزی را مهم‌ترین برنامه‌های این بانک برای کنترل قیمت دلار اعلام کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار ارز در چند ماه گذشته و به طور مشخص زمستان سال ۱۴۰۱ شرایط ملتهبی را پشت سر گذاشت. قیمت دلار که در پاییز در انتهای کانال ۳۰ هزار تومان بود به ناگهان وارد کانال ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی شد. حتی قیمت‌دلار برای چند روز به قله ۶۰ هزار تومان هم رسید.

این رشد قیمت‌ها معلول شرایط مختلفی بود که به التهاب بازار ارز و ایجاد انتظارات تورمی دامن زد. در نهایت این ایام هم‌زمان با تغییر رئیس جدید بانک مرکزی شد.

اختیار کامل بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار

در این شرایط دولت از بسته ارزی جدید رونمایی کرد و به بانک مرکزی اختیار کامل داد تا قیمت دلار را کنترل کند. فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی در همان روزهای نخست فعالیت خود در بانک مرکز از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد. این مرکز سوم اسفندماه کار خود را شروع کرد.

فرزین درباره این مرکز توضیح داد که با شروع به کار مرکز مبادله ارز همه نیازهای داخلی کشور در این مرکز تأمین و نرخ ارز با توجه به منابع، مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف خواهد شد.

حال که بیش از یک ماه از شروع به کار مرکز مبادله ارز و طلا گذشته است، محمدرضا فرزین در گفتگوی تلویزیونی خود درباره کنترل قیمت دلار به مرکز مبادله ارز و طلا اشاره کرد. فرزین گفت: در مرکز مبادله ارز و طلا چند ابزار را در سال جاری راه‌اندازی می‌کنیم.

ابزارهای جدید مرکز مبادله ارز و طلای ایران

وی افزود: در اولین اقدام صندوق تثبیت ارز را راه‌اندازی می‌کنیم و از منابع صندوق تثبیت ارز در مواردی که لازم است در بازار دخالت می‌کنیم تا بتوانیم ثبات نرخ ارز را فراهم کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: ابزار دوم سلف ارزی است. در بازار ایران سلف ارزی نداریم و در حال حاضر قیمت دلار فردایی داریم که یک نوع سلف ارزی است. قصد داریم سلف ارزی با مدت طولانی‌تری تهیه کنیم تا قیمت دلار را قابل پیش‌بینی کنیم. به گونه ای که یک نفر حداقل در یک ماه آینده ارز مورد نیازش را با یک قیمتی مشخص خریداری کند.

فرزین گفت: ابزار سوم سوآپ ارزی است، سوآپ ارزی در کشور ما بسیار ضروری است. زیرا موازنه در یک کشور باید مشخص باشد. به عنوان مثال با یک کشور بیشترین واردات داریم، اما صادرات کم است. اما با کشور دیگر صادرات زیاد، اما واردات کمی داریم. این باعث می‌شود که توازن ارزی ما دچار مشکل شود و در این مواقع سوآپ ارزی بسیار به ما کمک می‌کند.

حالا باید دید که در شرایط کنونی که بخش بزرگی از نوسانات قیمت دلار ناشی از انتظارات تورمی و مسائل سیاسی است، این ابزارها کمکی به کنترل قیمت دلار خواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانطلا و ارز
شناسه : 346264
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا