بازار سهام همچنان در مدار صعود؛

روزهای خیلی سبز بورس ادامه دارد؟

روز گذشته شاخص کل بورس همچنان به رشد خود ادامه داد تا همچنان ماه عسل بازار سهام ادامه داشته باشد. البته برخی نگران تکرار تجربه تلخ سال ۹۹ هستند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، روزهای خوب بورس در سال ۱۴۰۲ همچنان ادامه دارد. بازار سهام در حالی به کار خود در روز یکشنبه پایان داد که حقیقی‌ها از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول خارج کردند و ورود پول این گروه به بازار سهام و همچنین روند صعودی در این بازار ادامه دارد.

شاخص کل بورس دیروز با ۰.۹۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۱ هزار و ۱۱۷ واحد صعود کرد و در سطح ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز ۱.۵۹ درصد افزایش نسبت به روز شنبه با صعودی ۱۱ هزار و ۴۱۷ واحدی رقم ۷۳۱ هزار و ۱۵۷ واحد را ثبت کرد.

با این حال برخی نگران این هستند که روند صعودی بازار، سقوطی چون سال ۹۹ را به همراه داشته باشد. فرضیه‌ای که اغلب توسط کارشناسان رد می‌شود.

سقوط بورس در سال ۱۳۹۹ دوباره تکرار می‌شود؟

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه احتمال ایجاد یک پنیک و سقوط را در بورس تهران اندک ارزیابی کرده‌است. او اعتقاد دارد که بازار سهام شرایطی همچون سال ۹۹ را چه در بحث صعود و چه سقوط تجربه نخواهد کرد. زیرا اکنون نگاه دولت نیز به این بازار تغییر کرده و اگر به دوره آخر ریاست‌جمهوری قبلی و دوره اول ریاست‌جمهوری جدید نگاهی بیندازیم، پیداست که اکنون فشارها برای کنترل بسیار بیشتر است. همین موضوع اجازه جهش‌های بزرگ را نمی‌دهد.

وی در ادامه به بحث ریسک‌های سیاستگذاری اقتصادی در بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد اهالی بورس تهران باید همواره ابربحران‌ها را جدی بگیرند. از آنها می‌توان به مباحث انرژی، صندوق‌های بازنشستگی، مداخلات دولتی و… اشاره کرد.

وی اعتقاد دارد که باید رفتار دولت و اقدامات آن را به صورت جدی دنبال کرد. فارغ از آمادگی برای آن، به دنبال رفع این موانع باشیم. زیرا اکنون بورس تهران به عنوان اولویت‌های ابتدایی دولت شناخته نمی‌شود و سیاستگذار به دنبال رفع مسائل دیگری است و امکان رسیدگی به بازار سهام را ندارد.

تکنیکال‌ شاخص کل چه می‌گوید؟

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز یکشنبه از سقف کانال صعودی فرضی خود عبور کرد تا بتواند به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کند. در بازار دیروز چندان از هیجان روز شنبه خبری نبود. اما به هر حال باز هم بازار با استقبال خوب خریداران مواجه بود.

از نظر تکنیکالی شاید بتوان گفت شاخص کل بورس پس از عبور از مقاومت ۱۱۳ درصدی فیبوناچی در حال تصمیم‌گیری برای فتح مقاومت بعدی است. محدوده ۱۲۷ درصدی بعدی فیبوناچی که می‌تواند برای شاخص کل از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد. محدوده‌ای که حوالی ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار واحد را نشان می‌دهد. البته نباید سایه سنگین واگرایی در سقف را در اندیکاتور RSI نادیده گرفت. چرا که ممکن است بازار با کوچک‌ترین خبر بد واکنش منفی از خود نشان دهد.

بهار خیلی سبز بازار سهام

رشد ۱۵ درصدی شاخص کل اما همه ماجرا نیست! در حالی که به تازگی آخرین هفته فروردین ماه آغاز شده و رشد طوفانی شاخص در روز شنبه، نوید هفته پربازده دیگری را به سهامداران می‌دهد، تا این نقطه از مسیر سال ۱۴۰۲، بورس تهران با فاصله از رقبای خود پیشتاز ماراتن سوددهی است.

در حالی که معاملات میدان فردوسی حاکی از رشد تنها ۶.۲ درصدی اسکناس آمریکایی و رشد کمی بیش از ۴ درصدی سکه در روز‌های سپری‌شده از سال ۱۴۰۲ است، نماگر هم‌وزن تالار سعادت‌آباد ۲۳ درصد و شاخص کل آن ۱۵ درصد رشد را تجربه کرده‌اند. همچنین سنت رکوردشکنی بورس که از هفته‌های گذشته آغاز شده بود در جریان دادوستد‌های دیروز تداوم یافت.

در کنار ارزش معاملات ۲۰ هزار میلیاردی روز سه‌شنبه هفته گذشته، بورس تهران در پایان معاملات شنبه موفق به ثبت رکورد ورود ۲هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها شد. آخرین بار که رقمی بالاتر از این مقدار ورود پول حقیقی‌ها به بورس ثبت شده بود، بیش از دو سال و نیم پیش و روز‌های طلایی بورس در تابستان ۹۹ بود.

ارزندگی بورس در سقف تاریخی

حسین اله‌دادی کارشناس بازار سرمایه به فردای اقتصاد می‌گوید: یکی از مواردی که می‌توان در مقایسه ارزش جایگزینی سهام نسبت به سایر دارایی‌ها بررسی کرد. بحث عقب‌افتادگی بورس از بازارهای موازی است که همچنان پابرجاست.

از سوی دیگر مقایسه نرخ دلار در بازارهای مختلف حاکی از آن است که تنها بازار سرمایه است که در آن فروش شرکت‌ها با دلار محدوده ۳۸ هزار تومان انجام می‌شود. سایر بازارها با نرخ‌های دلار حتی بالاتر از نرخ فعلی آن در بازار آزاد قیمت می‌خورند. پس بورس تهران در جای مناسبی قرار دارد. با فراموش شدن حباب سال ۹۹ بورس و آثار آن می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه در ادامه حداقل متناسب با تورم رشد داشته باشد.

وی در رابطه با احتمال عرضه سهام عدالت و ایجاد شوکی مشابه سال ۹۹ در بورس اعتقاد داشت که بازار، سهام عدالت را هضم کرده است. این موضوع نمی‌تواند تهدید جدی برای ادامه روند صعودی بورس تهران باشد. اله‌دادی همچنین خاطرنشان کرد: با فرض ادامه روند به دور از التهاب شرایط سیاسی و اجتماعی کشور می‌توان انتظار داشت که شاخص کل بورس سقف‌های جدیدی را در سال ۱۴۰۲ و در محدوده ۳ میلیون تا ۳.۲ میلیون واحد به ثبت برساند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 346740
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا