امکان وثیقه‌سازی اوراق گواهی سپرده نفت خام برای فاینانس، تسهیلات بانکی و تهاتر کالایی

یک عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: ویژگی های متنوع و متعدد گواهی سپرده نفت خام ارزش سرمایه گذاری بر این اوراق را افزایش می دهد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، گواهی سپرده کالایی نفتی که به عنوان بستری برای ورود بخش خصوصی به معاملات نفتی کشور پیش بینی شده است، مزیت هایی دارد.

در این طرح، به جای اینکه با استفاده از بازاریاب های بین المللی  و داخلی به دنبال سرمایه گذار باشیم، به تعریف ابزاری مانند گواهی سپرده کالایی می پردازیم. سرمایه گذار با ریسک خودش به عنوان بازاریاب نفتی برای کشور عمل می کند. اگر می خواهیم بازار بزرگ تری داشته باشیم، باید ابزارمان را بین المللی کنیم که با استانداردهای بین المللی این ابزار را تعریف کنیم. گواهی سپرده کالایی اولین ابزار ارزی ما و ابزار استاندارد بین المللی است که قابلیت اشتراک گذاری دارد.

نظرات محمدحسن دیده ور، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران را در خصوص این طرح جویا شدیم که در ادامه می آید.

دیده ور در ارتباط با سیاست گواهی سپرده کالایی نفتی تصریح کرد: کسانی که با معاملات نفتی آشنایی دارند و می توانند آن را به پتروشیمی های داخلی، پالایشگاه ها، همسایه ها و… بفروشند و از این طرح سود ببرند. به طور کلی، ورود نفت به بورس اتفاق مثبتی است و می تواند مزیت هایی داشته باشد. البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که خرید و فروش نفت شرایط خاص خودش را دارد و هر کسی نمی تواند در این امر مشارکت داشته باشد. معمولاً افرادی که آشنایی نسبی با این حوزه دارند می توانند موفق باشند.

وی در ادامه گفت: هنوز گواهی سپرده کالایی نفتی نپخته است و ابعادش مشخص نیست. هر چقدر زمان بگذرد جوانبش بیشتر روشن می شود. اما به طور کلی، هر چیزی که به بخش خصوصی واگذار شود و به مشارکت بیشتر این بخش بیانجامد، مثبت است. بخش خصوصی توانایی لازم را دارد که با راهکارهای ابتکاری راه های فروش نفت را بیابد و پولش را برگرداند. موضوع مهمی که برای فروش نفت مطرح می شود این است که برگشت پول چه طور خواهد بود. باید بتوانیم راهکاری برای این موضوع پیدا کنیم.

این کارشناس انرژی و عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اوراق سلف نفتی که قبلاً مطرح شده بود، نوعی نسیه و آینده فروشی محسوب می شد. از آنجائیکه زمان دقیقی برای تحویل کالا وجود نداشت، استقبال کمی از آن شد. بخش خصوصی دنبال سودآوری است و باید همه چیز برایش به صورت روشن و دقیق مشخص باشد تا به حوزه ای ورود کند. در اوراق سلف نفتی، خریداران به پول شان دسترسی آسان نداشتند و به همین دلیل مورد استقبال قرار نگرفت.

دیده ور گفت: ویژگی های متنوع و متعدد گواهی سپرده نفت خام مانند امکان وثیقه سازی برای فاینانس، اخذ وام از بانک ها، تهاتر گواهی ها با خدمات و انجام معامله بر روی آن ها مواردی هستند که ارزش سرمایه گذاری بر این اوراق را افزایش می دهد و تقاضای خرید آن را نیز افزایش می دهد. این نکات باعث می شود که نوعی اعتبارسازی برای طرح ایجاد شود و استقبال بیشتری از آن صورت بگیرد. تمامی این موارد به نفع خریداران است و صاحبان گواهی ها می توانند از آن ها بهره ببرند.

وی ادامه داد: مشوق دیگری که می توان در این طرح مدنظر قرار داد این است که هزینه انبارداری بسیار پایینی از صاحبان گواهی اخذ شود. در همین ارتباط، قرار شده است که در دوره اول نگه داری هزینه ای بابت انبارداری از خریداران اخذ نشود که این هم نکته مثبتی است. همان طور که در طرح به درستی پیش بینی شده است، تسویه ها باید به قیمت روز ارز صورت بگیرد.

 

 

نفت و پتروشیمی

شناسه : 346779
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا