xtrim
مدیر سامانه هوشمند سوخت پاسخ داد؛

دولت با اجباری کردن استفاده از کارت سوخت به دنبال درآمد است؟

طی روزهای گذشته جمع‌آوری کارت سوخت آزاد سرعت گرفته است. یک شائبه این است که دولت با این کار می‌خواهد بخشی از کسری بودجه خود را پوشش دهد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: از مردم در خواست می‌کنیم که برای سوختگیری از کارت‌ سوخت شخصی استفاده کنند. هدف ما کاهش عرضه سوخت نیست. بلکه می‌خواهیم کارت‌ها را ساماندهی کنیم. کارت‌سوخت تمام افرادی که در سال ۱۴۰۱ تقاضای صدور کارت سوخت ثبت کرده اند، تولید شده است.

وی تاکید کرد: اگر افرادی تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند، توصیه می‌کنیم که با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ نسبت به دریافت کارت‌سوخت شخصی اقدام کنند.

اجبار به استفاده از کارت سوخت برای جبران کسری بودجه است؟

بر اساس بودجه امسال هزینه ثبت نام کارت سوخت از ۱۰ به ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. موضوعی که این شائبه را ایجاد کرده که اجبار به استفاده از کارت‌سوخت شخصی برای جبران کسری بودجه است.

opal

مدیر سامانه هوشمند سوخت در این خصوص گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فقط هزینه تمام شده تولید کارت را از مردم دریافت می‌کند. صدور کارت‌سوخت، هیچگونه درآمدی برای این شرکت و دولت ندارد.

دولت هزینه‌ای را هم علاوه بر هزینه دریافتی از مردم، متقبل می‌شود تا بتواند هزینه‌های مربوط به نفرات درگیر در این کار مثلا بابت تامین تراشه کارت‌های سوخت را تامین کند. پس دولت درآمدی از محل فروش کارت‌های سوخت ندارد.

چقدر طول می‌کشد که کارت سوخت جدید صادر شود؟

بر اساس گفته‌های صادقی حدود ۱۵۰ هزار نفر در فروردین ماه امسال برای دریافت کارت سوخت ثبت نام کرده‌اند. زمان انتظار از ثبت درخواست تا صدور کارت‌های سوخت، حداکثر یک ماه است.

افرادی که چند ماه از ثبت درخواست آن‌ها می‌گذرد، اما هنوز کارت خود را دریافت نکرده اند، قطعاً جزو افرادی هستند که کارت سوختشان صادر شده است. اما به هر دلیلی پست موفق به تحویل مرسوله به آن‌ها نشده است.

 صادقی تاکید کرد که دفاتر پستی در انتظار هستند تا مالکان خودرو برای دریافت کارت‌سوخت خود مراجعه کنند. نزدیک به ۴۰۰ هزار کارت در باجه‌های معطله پستی باقی مانده است. مردم باید برای دریافت آن‌ها از پست، پیگیری کنند.

کارت‌سوخت را چگونه از پست پیگیری کنیم؟

 به گفته صادقی یک روش پیگیری کارت‌های باقی مانده در باجه‌های پستی، دریافت بارکد پستی است. افراد می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ و سپس درج آن بارکد در سامانه پیگیری مرسوله‌های پستی به نشانی tracking.post.ir از آخرین وضعیت کارت سوخت خود با خبر شوند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت همچنین گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز سامانه‌ای را طراحی کرده است. مالکان کارت‌های سوخت باقی مانده در باجه‌های پستی، می‌توانند با مراجعه به آن، متوجه شوند که کارتشان در کدام شعبه شرکت ملی پست نگهداری می‌شود.

باید اطلاعات مربوط به خودرو را با مراجعه به نشانی اینترنتی scs.niopdc.ir وارد کنند تا نشانی محل نگهداری کارت‌سوخت خود را به دست آورند.

همچنین اگر افراد کارتشان را در جایگاه‌های سوخت جا بگذارند، می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. در این سامانه با درج اطلاعات خودرو، متوجه شوند که آن کارت در کدام جایگاه سوخت نگهداری می‌شود.

 امکان افزایش تعداد کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که اگر افراد فاقد کارت سوخت از جایگاه داران درخواست کارت اضطراری داشته باشند، اما جایگاه داران همکاری نکنند یا شارژ کارت‌سوخت جایگاه داران تمام شود، باید چه اقدامی انجام دهند؟ گفت: مردم می‌توانند این موارد را با شماره ۰۹۶۲۷ در میان بگذارند، ضمن این که جایگاه داران نیز در شرایط اضطرای می‌توانند از شرکت پخش منطقه خود، درخواست کارت‌سوخت یدکی داشته باشند.

 مدیر سامانه هوشمند سوخت ادامه داد: این که طرح آزمایشی ساماندهی کارت‌های‌ سوخت در برخی جایگاه‌ها موفق بوده است. تقسیم بندی استانی در این طرح نداریم و ملاک ما، پرفروش یا کم فروش بودن جایگاه ها است. یعنی جایگاهی که مراجعه کننده بیشتری دارد، کارت اضطراری بیشتری در اختیار خواهد داشت و اگر تقاضای مردم بیشتر باشد، امکان افزایش تعداد کارت‌های اضطراری به ازای هر سکو نیز افزایش می‌یابد.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 346861
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *