بیانیه گروه هفت؛

ایران هرگز نباید به سلاح هسته ای دست یابد

بیانیه گروه هفت: از توافق اخیر ایران و سعودی برای ازسرگیری روابط استقبال می‌کنیم / تهران به تفاهم تازه با آژانس به‌صورت بی‌قید و شرط عمل کند و تجهیز نظامی روسیه را متوقف کند

به گزارش جهان صنعت نیوز، وزیران خارجه هفت کشور صنعتی، موسوم به گروه (جی۷) که در سه روز اخیر در ژاپن گرد هم آمده بودند، در بیانیه پایانی این نشست در روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، تأکید کردند که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد».

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی، موسوم به گروه هفت (جی۷) که در سه روز اخیر در ژاپن گرد هم آمده بودند، در بیانیه پایانی این نشست در روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، تأکید کردند که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد».

این گروه از تهران خواست به تعهدات خود در زمینه پیمان عدم انتشار هسته‌ای عمل کند.

آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا، ایران را فراخواندند تا برای کاهش تنش، تفاهمی را که ماه گذشته در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران به‌دست آمد، به‌صورت کامل و بی‌قیدوشرط اجرا کند.

راهکار دیپلماتیک در قبال برنامه اتمی ایران

اشاره وزیران خارجه گروه هفت به تعهدی است که مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به گروسی دادند تا درباره جزییات مبهم باقی‌مانده مربوط به فعالیت‌های گذشته در برنامه هسته‌ای ایران، با آژانس همکاری کند.

بیانیه پایانی نشست گروه هفت در همین حال بر راهکار دیپلماتیک در قبال برنامه اتمی ایران تأکید کرد.

این هفت کشور صنعتی همچنین از جمهوری اسلامی خواستند تا تجهیز نظامی روسیه را که درگیر جنگ در اوکراین است، متوقف کند.

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در جمع‌بندی اظهارات خود در نشست سه‌روزه در ژاپن، از توافق ایران و عربستان استقبال کردند.

تنش‌زدایی و دیپلماسیِ همراه با بازدارندگی را پیش می‌برد

این بیانیه نوشته است که این گروه از «ابتکارات برای بهبود مناسبات دوجانبه کشورها و تنش‌زدایی در منطقه، از جمله توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط استقبال می‌کند».

استقبال گروه هفت از توافق تهران- ریاض که شش هفته پیش با میانجی‌گری چین به‌دست آمد، در حالی است که وزیران خارجه این گروه چین را به دلیل «تهدیدهای فزاینده» در شمال شرق آسیا نکوهش کرده و نوشتند که رزمایش چین در اطراف تایوان در دوره اخیر عامل بی‌ثباتی این بخش از جهان شده ولی گروه هفت در برابر آن، در کنار هم‌پیمانان خود خواهد ایستاد.

کمی پیش از صدور بیانیه پایانی گروه هفت، وزیر خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه ۲۹ فروردین، از محل اجلاس در شهر کاروایزاوا در ژاپن توئیت کرد که این گروه در سیاست واحدی در ارتباط با ایران، تنش‌زدایی و دیپلماسیِ همراه با بازدارندگی را پیش می‌برد.

جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز دوشنبه گفته بود که نشست وزیران خارجه کشورهای گروه هفت به روی رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران توافق داشت.

امور حاد جهانی و در صدر آنها تنش میان آمریکا و هم‌پیمانان آن با چین بر سر جزیره تایوان، تنش میان کره شمالی و کره جنوبی در میانه ادامه رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی و افزایش آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی و ادامه جنگ روسیه در اوکراین و اثرات آن بر اروپا، وضعیت افغانستان و بحران‌های نظامی جاری در سودان و میانمار در نشست وزیران خارجه گروه هفت مورد بحث قرار گرفت.

این گروه به اجماع رسید که برای «جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها» از سوی روسیه، همکاری خود را تقویت کنند و کشورهای دیگر نتوانند به روسیه جنگ‌افزار بفرستند. هفت کشور هشدار دادند دولت‌ها و عواملی که به روسیه در جنگ کمک کنند، «هزینه سنگینی» خواهند پرداخت.

این گروه خواهان خروج فوری روسیه از اوکراین شد و مسکو را به دلیل لشکرکشی به اوکراین و ادامه جنگ شدیداً نکوهش کرد.

نشست وزیران خارجه گروه هفت مقدمه نشست سران کشورهای صنعتی است که قرار است ماه آینده در هیروشیما در ژاپن برگزار شود.

منبع: انتخاب

سیاسی
شناسه : 347093
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا