با جهش قیمت‌ مسکن؛

وام مسکن افزایش پیدا می‌کند؟

در حالی که قدرت خرید وام مسکن در شهر تهران به کم‌تر از ۷ متر رسیده است، سرپرست بانک مسکن خبر از احتمال افزایش این وام و همچنین وام مسکن ملی داد.

طی چند سال گذشته و به طور مشخص از اواخر سال ۱۳۹۶ قیمت مسکن همزمان با تشدید بحران ارزی جهش شدیدی را تجربه کرد. موضوعی که باعث شده است عملاً قدرت خرید وام مسکن به چند متر کاهش پیدا کند.

در این شرایط سرپرست بانک مسکن از احتمال افزایش وام مسکن و همچنین وام مسکن ملی خبر داد.

شدیدترین افزایش قیمت مسکن چند دهه گذشته

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار، میانگین قیمت مسکن شهر تهران به حدود ۵۵ میلیون تومان در دی ماه سال گذشته رسیده بود. البته از دی ماه دیگر آمار رسمی قیمت مسکن نه از سوی بانک مرکزی و نه از سوی مرکز آمار منتشر نشد.

با این وجود و با درنظر گرفتن شرایط تورمی دو ماه پایانی سال گذشته،‌ به نظر می‌رسد میانگین قیمت مسکن شهر تهران به بیش از ۶۰ میلیون تومان هم رسیده باشد.

این در حالی است که ابتدای سال ۱۳۹۷ میانگین قیمت مسکن شهر تهران حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. به بیان دیگر طی مدت ۵ سال میانگین قیمت خانه در شهر تهران بیش از ۱۰ برابر شده است.

با وام مسکن در تهران ۷ متر خانه بخرید!

در شرایطی که قیمت مسکن با جهش عجیب و غریبی همراه بوده، وام مسکن کمترین کمک را به خانه دار شدن افراد می‌کند. به عنوان مثال در شهر تهران با در نظر گرفتن وام جعاله، حداکثر ۴۸۰ میلیون تومان به زوجین تعلق می‌گیرد.

البته برای دریافت این وام باید نیاز به ۹۶۰ برگه اوراق تسه یا همان حق تقدم وام مسکن دارید. با در نظر گفتن قیمت حدود ۱۰۰ هزار تومانی برای هر برگ اوراق تسه شما باید برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی حدود ۹۶ میلیون تومان اوراق حق تقدم خریداری کنید. به بیان دیگر عملا وام مسکن به شما کم تر از ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی اضافه می‌کند.

با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۶۰ میلیون تومان هر متر مربع مسکن،‌ یک زوج با دریافت حداکثر وام مسکن قادر به خرید کم‌تر از ۷ متر خانه در شهر تهران است.

وام مسکن افزایش پیدا می‌کند؟

 در این شرایط علی عسکری، سرپرست بانک مسکن خبر از احتمال افزایش وام مسکن و همچنین وام مسکن ملی داد.

عسکری گفت: افزایش سقف تسهیلات مسکن از طریق خرید اوراق مورد بحث و  بررسی قرار گرفته است. اما فعلا چیزی قطعی نشده است. بنابراین فعلا نمی‌توانیم در این زمینه قول بدهیم و در انتظار تصمیم بانک مرکزی هستیم.

همچنین بر اساس اظهارات سرپرست بانک مسکن افزایش وام مسکت ملی نیز در نشست‌هایی مطرح شده است.

عسکری ادامه دارد: بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی راهکارهای آن هستند. ممکن است راهکار جایگزین ارایه شود. به طور مثال منابعی را از جایی تامین و سپرده‌گذاری کنیم تا بتوانیم سقف تسهیلات را بهبود بدهیم. فشار کمتری به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن وارد شود. کاهش نرخ سود این تسهیلات هم در دستور کار است.

در حال حاضر نمی‌توانیم رقم افزایش را بگوییم و منتظر اعلام جزئیات و چارچوب‌های این طرح هستیم.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 347278
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا