آشنایی با ابزارهای مالی بورس کالا؛

چگونه از بورس کالا، شمش طلا بخریم؟

گواهی سپرده کالایی شمش طلا از اوراق بهادار قابل معامله در بورس کالا است. این اوراق برای اولین بار از اسفند ۱۴۰۱ در این بازار عرضه شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، خرید شمش طلا در بورس کالای ایران در حال حاضر از دو طریق انجام می‌شود. متقاضیان در حال حاضر می‌توانند از طریق شبکه کارگزاری و به صورت تلفنی نسبت به خرید شمش‌طلا از بازار گواهی سپرده کالایی اقدام کنند.

با این وجود گفته می‌شود به‌زودی و با تکمیل زیرساخت های لازم برای انجام معاملات آنلاین، مشتریان امکان ثبت سفارش را در بستر الکترونیک و به صورت برخط خواهند داشت.

مراحل خرید شمش طلا از بورس کالا

به منظور ثبت سفارش و نیز انجام معامله شمش طلا در قالب گواهی سپرده کالایی، لازم است مشتریان و معامله گران مراحل زیر را طی کنند.

  • مشتری باید کد بازار مالی و یا کد بازار فیزیکی بورس کالای ایران برای انجام معامله گواهی سپرده شمش‌طلا داشته باشد.
  • خرید شمش طلا در قالب گواهی سپرده کالایی به صورت نقدی در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی انجام می شود. بنابراین مهلت تسویه آن همزمان با انجام معامله است. به عبارتی هر فرد به میزان تقاضا برای خرید شمش طلا بایستی وجه مورد نیاز جهت ثبت سفارش را در دفتر دارایی خود واریز کرده باشد.
  • مشتری بایستی پیش از ثبت سفارش وجه موردنیاز را به حساب بانکی شرکت کارگزاری منتخب خود واریز کند. کارگزار نیز این وجه را به حساب های معرفی شده از سوی بورس کالا واریز می کند.
  • پس از شارژ دفتر دارایی مشتری، کارگزار به میزان درخواست مشتری اقدام به ثبت سفارش خرید گواهی سپرده شمش در سامانه معاملات و در دامنه نوسان مجاز می نماید.
  • این معاملات با یک دوره پیش گشایش از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲ آغاز شده و پس از اتمام دوره پیش گشایش به شیوه حراج تک قیمتی، معاملات از ساعت ۱۲ تا ۱۵ به صورت حراج پیوسته پیگیری خواهد شد.
  • روزهای معاملاتی گواهی سپرده شمش طلا از روز شنبه تا پنجشنبه است.
  • پس از ثبت سفارش مشتریان توسط کارگزاران، در صورت تطبیق سفارش خریداران با سفارش فروشندگان، معاملات در جلسه معاملاتی انجام می شود. در این صورت مالکیت گواهی سپرده شمش طلا به نام خریدار منتقل شده و وجه معامله نیز به حساب فروشنده منتقل می گردد.

چند کیلو شمش‌طلا می‌تواند از بورس کالا خرید؟

معاملاتی گواهی سپرده شمش از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف است. همچنین هر فرد در مجموع امکان خرید ۵۰۰ هزار گواهی سپرده شمش طلا معادل ۵۰ کیلوگرم از این کالا را دارد.

کارمزد خرید شمش طلا از بورس‌ چقدر است؟

 کارمزد خرید یا فروش گواهی سپرده شمش طلا با ضریب ۰.۰۰۲۴ در نظر گرفته شده است. مالک گواهی سپرده شمش طلا می تواند یک روز پس از انجام معامله دو کار را انجام دهد:

  • از طریق کارگزار خود درخواست تحویل شمش خریداری شده را ارایه نماید.
  • کالای تحت مالکیت خود را در بازار گواهی سپرده کالایی به سایر بازیگران بازار بفروشد و از بازدهی آن کسب انتفاع کند.

چگونه طلای خریداری شده از بورس را تحویل بگیریم؟

در صورت فروش گواهی سپرده شمش طلا توسط دارنده اوراق هزینه انبارداری به این صورت محاسبه می‌شود. هزینه انبارداری از زمان صدور و یا انتقال مالکیت آن به نام وی محاسبه می شود. این مبلغ از وجه معامله کسر و به انباردار پرداخت می شود.

در صورت تقاضای فرد برای تحویل شمش تحت مالکیت وی نیز این هزینه از دفتر دارایی وی کسر شده و پس از آن امکان خروج نهایی کالا از انبار فراهم می گردد.

چنانچه مشتری قصد برداشت وجه از دفتر دارایی خود را داشته باشد، باید درخواست خود را به کارگزار ارایه نماید. در انتهای هر جلسه معاملاتی بورس درخواست های برگشت وجه را بررسی کرده و پس از تایید، کارگزار می تواند وجه موردنظر را به حساب بانکی مشتری انتقال دهد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 347650
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا