قیمت جهانی نفت ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲؛

نفت جهانی چرا ارزان شد؟

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخ‌های بهره، اقتصاد جهانی و دورنمای تقاضا برای سوخت، چشم انداز محدودتر شدن عرضه را تحت‌الشعاع قرار داد، کاهش پیدا کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بهای معاملات نفت برنت با ۷۵ سنت معادل ۰.۹۲ درصد کاهش، به ۸۰ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۴ سنت معادل ۰.۹۵ درصد کاهش یافت و در ۷۷ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه ایستاد.


هر دو شاخص هفته گذشته که آمار نشان داد تقاضای آمریکا برای بنزین نسبت به یک سال قبل کاهش پیدا کرده و نگرانی‌ها نسبت به بروز رکود در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان را برانگیخت، بیش از پنج درصد کاهش داشتند که نخستین کاهش هفتگی آنها در پنج هفته گذشته بود.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت “سی ام سی مارکتس” در این باره گفت: آمار اقتصادی ضعیف آمریکا و درآمدهای مایوس کننده شرکت‌های بخش فناوری، نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی و ریسک گریزی در میان سرمایه‌گذاران را برانگیخت. تثبیت دلار آمریکا و صعود بازده اوراق قرضه هم بازارهای کالایی را تحت فشار قرار داد.

انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی جهان از آمریکا گرفته تا انگلیس و اروپا، در نشست سیاست‌گذاری خود در ماه می، نرخ‌های بهره را برای مقابله با تورم بالا افزایش دهند.

احیای اقتصادی ناهموار چین در دوران پساکرونا، دورنمای تقاضا برای نفت را تیره کرده است. هر چند که آمار گمرکی چین روز جمعه نشان داد بزرگترین وارد کننده نفت جهان در مارس، رکورد بالای دیگری در واردات ثبت کرده است. واردات چین از هر کدام از کشورهای روسیه و عربستان سعودی به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسید.

جان دریسکول، مدیر شرکت “جی‌تی‌دی انرژی سرویس” گفت: من به آمار اقتصادی گوناگون اخیر و ادامه مداخله بانک‌های مرکزی به عنوان محرک‌های اصلی اصلاح اخیر قیمت‌ها اشاره می کنم. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است دیدگاه من را به عنوان یک فرصت خرید ارزان ببینند.

حاشیه سود پالایش در آسیا با تولید بالا از سوی پالایشگاه‌های بزرگ چین و هند، ضعیف شده و تقاضای این منطقه برای نفت خاورمیانه که در ژوئن بارگیری می‌شود را محدود کرده است. با این حال تحلیلگران و معامله‌گران، نسبت به احیای تقاضای چین برای سوخت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، خوش مانده‌اند و با کاهش بیشتر عرضه که توسط گروه اوپک پلاس برنامه ریزی شده است، بازار ممکن است محدودیت عرضه بیشتری پیدا کند.

تحلیلگران بانک ملی استرالیا اظهار کردند: پیش بینی می‌شود احیای تقاضای چین برای نفت، کندی تقاضا از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در کوتاه مدت را کاملا جبران می‌کند و همزمان، تحریم‌ها و محدودیت‌های عرضه، به ریسک‌های صعودی برای قیمت‌ها خواهد افزود. نفت برنت ممکن است تا پایان سه ماهه دوم، به ۹۲ دلار افزایش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهنیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای نخستین بار در چهار هفته اخیر، به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی افزودند.

نفت و پتروشیمی
شناسه : 347883
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا