کمبود گوشت مرغ در بازار مقطعی است؟

کمبود گوشت مرغ در روزهای گذشته و فروردین ماه، به مسئله‌ای در کشور تبدیل شده که برخی مسئولان آن را تکذیب و برخی دیگر این کمبود را مقطعی می‌دانند اما همه چیز به حساب و کتاب و دو دو تا چهارتایی ساده بر می‌گردد و این ضرب المثل که هرچه بکاری درو خواهی کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، همه چیز از حذف نرخ ارز ترجیحی شروع شد. کمبود گوشت مرغ در روزهای گذشته و فروردین ماه، به مسئله‌ای در کشور تبدیل شده که برخی مسئولان آن را تکذیب و برخی دیگر این کمبود را مقطعی می‌دانند اما همه چیز به حساب و کتاب و دو دو تا چهارتایی ساده بر می‌گردد و این ضرب المثل که هرچه بکاری درو خواهی کرد.

در سال گذشته دولت ارز ترجیحی را از بسیاری از کالاها حذف کرد که نهاده‌های تولید یا همان خوراک دام و طیور یکی از آن‌ها بود. حاصل چنین تصمیمی بالا رفتن هزینه تمام شده تولید گوشت و مرغ برای دامداران و مرغداران و نهایتا افزایش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ بودکه پس‌لرزه‌های آن امروز نمایان شده است.

در سال گذشته تولید کننده‌های جوجه یکروزه بارها نسبت به پایین بودن قیمت جوجه یکروزه انتقاد ‌کردند. چرا که هزینه تمام شده جوجه یکروزه با افزایش پنج برابری قیمت نهاده‌هایشان، به حدود ۱۵ هزار تومان رسیده بود اما آن‌ها در هفت ماه از سال ۱۴۰۱ جوجه‌هایشان را به صورت میانگین ۳۰۰۰ تومان می‌فروختند.

هشدار تولید کنندگان

تولیدکنندگان جوجه یکروزه بارها هشدار دادند که این مشکل سبب حذف تولیدکنندگان و گله‌های مولد از چرخه تولید خواهد شد که نتیجه‌ای جز کمبود گوشت مرغ نخواهد داشت.

پایه اساسی برای تولید گوشت مرغ، جوجه‌ یکروزه‌ای است که به طور معمول ماهانه باید ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه تولید شود تا نیاز مصرفی بازار را تامین کند که در هر ماه به حدود ۲۴۰ هزار تن می‌رسد. اما تولید جوجه یکروزه در یک هفته از اسفند ماه انجام نشد و تولیدکنندگان نتوانستند این زیان را تحمل کنند.

به اصطلاح تخم‌مرغ در هفته سوم اسفند ماه در دستگاه خوابانده نشد تا تبدیل به جوجه یکروزه شود و نهایتا در چنین ایامی تولید و عرضه گوشت مرغ که فرآیندی کاملا خطی است با مشکل و کمبود مواجه شده است.

علت این کمبود چیست؟

به گفته کارشناسان و تولیدکنندگان، تولید گوشت مرغ در فرآیندی خطی و بازار آن بر اساس عرضه و تقاضا است. اما در سال گذشته افزایش قیمت گوشت مرغ به علت حذف نرخ ارز ترجیحی و رشد تورم ناشی از آن، سبب شد تا قدرت خرید مردم برای این محصول پروتئینی کاهش پیدا کند.

در نتیجه تقاضای مرغداران برای جوجه یکروزه کاهش یافت، نهایتا عامل کاهش قیمت جوجه یکروزه و کاهش تولید آن در اسفند ماه ختم شد. حاصل آن کمبود گوشت مرغ در بازار این روزهاست. حالا اگر به این بازی قیمت و تورم، مدیریت ضعیف دولت و تبعات تصمیماتی مانند حذف ارز ترجیحی را هم اضافه کنیم، نتیجه‌ای غیر از این نمی‌توان انتظار داشت.

به دلایلی که گفته شد، در هفته سوم اسفند ماه به اندازه ۲۰ میلیون جوجه یکروزه، کاهش تولید در مبداء اتفاق افتاد که البته در هفته‌های بعدی این جوجه ریزی تا حدود زیادی جبران شد اما این تعداد معادل ۴۰ هزار تن گوشت مرغ است که یک ششم کل مصرف ماهانه کشور و به اندازه نیاز پنج روز همه مردم است و چنین کاهشی قطعا این کمبود را نیز در پی خواهد داشت.

منبع: شرق

کشاورزی
شناسه : 347982
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا