نگاهی به آمارهای بانک مرکزی؛

داغ‌ترین پول یک دهه گذشته / تورم با این درجه حرارت کنترل نمی‌شود

آمارها نشان می‌دهد که همزمان با کاهش سرعت رشد نقدینگی، تورم در حال رکوردشکنی است. یکی از دلایل این تناقض به درجه حرارت پول بر می‌گردد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تمام تلاش دولت معطوف به کنترل رشد نقدینگی و تورم است. این گزاره‌ای است که شاید هر روز از زبان یکی از سیاستگذاران اقتصادی دولت می‌شنویم. آخرین آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد دولت در کنترل رشد نقدینگی کارنامه قابل قبولی داشته است.

آنگونه که گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد، رشد نقدینگی در پایان بهمن حدود ۳۲ درصد بوده است. این عدد حاکی از این است که رشد نقدینگی به کم‌ترین میزان از سال ۱۳۹۹ رسیده است. همچنین رشد نقدینگی عملا به میانگین بلندمدت خود نزدیک شده‌است. باید توجه داشت که میانگین رشد نقدینگی طی ۳ سال گذشته به حدود ۳۸ درصد رسیده بود.

فارغ از اینکه دولت چگونه توانست رشد نقدینگی را تا حدودی کنترل کند،‌ پرسش مهم این است که چرا در این شرایط همچنان شاهد روند صعودی تورم هستیم؟

رکورد شکنی تورم با وجود کاهش سرعت رشد نقدینگی

آمارهای بانک مرکزی از سطح عمومی قیمت‌ها حاکی از این است که تورم ماهانه بهمن ماه ۴.۴ درصد بوده است. همچنین این رقم در اسفند ماه سال گذشته به ۶.۶ درصد رسیده است که بالاترین تورم ماهانه از آبان ماه سال ۱۳۹۹ محسوب می‌شود.

همچنین در زمستان سال گذشته سطح عمومی قیمت ها به طور میانگین بیش از ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است. این بالاترین رقم از سال ۱۳۷۶ که آمارهای بانک مرکزی در دسترس است،‌ محسوب می‌شود.

بنابراین مقایسه این اعداد نشان می‌دهد که هر چند دولت توانسته رشد نقدینگی را تا حدودی کنترل کند اما این موضوع نه تنها در کاهش تورم نمود پیدا نکرده بلکه شاهد رکورد شکنی تورم در فصل زمستان بودیم.

برای پاسخ به چرایی این موضوع می‌توان عوامل مختلفی را در نظر گرفت. اما شاید یکی از مهم‌ترین عوامل کلیدی به انتظارات تورمی جامعه باز می‌گردد. در حقیقت همین آمارهایی که حاکی از موفقیت دولت در کنترل رشد نقدینگی است،‌  نشان می‌دهد که مردم بر این باورند که تورم ادامه دار خواهد بود.

در این شرایط بارها گفته شده تا زمانیکه دولت نتواند افکار عمومی را با خود همراه کند، حتی اجرای بهترین سیاست‌ها هم محکوم به شکست است.

پول داغ‌تر شد

برای درک این موضوع به بررسی سهم پول از نقدینگی می‌پردازیم. پیش از آن توجه داشته باشیم که نقدینگی از دو بخش «پول» و «شبه پول» تشکیل شده است.

«پول»  بخشی از نقدینگی است که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد. در نقطه مقابل «شبه پول» در مقایسه با پول نقدشوندگی کم‌تر دارد. به عنوان مثال حساب‌های جاری و کوتاه مدت «پول» محسوب و حساب‌های بلندمدت بانکی در دسته «شبه پول» تقسیم بندی می‌شود.

هر چقدر سهم پول از نقدینگی افزایش پیدا کند،‌ بیانگر تشدید انتظارات تورمی است. چرا که مردم با خارج کردن سرمایه خود از حساب‌های بلندمدت،‌ سعی دارند که آن‌ها را در اولین فرصت به دارایی تبدیل کنند. این موضوع همان شرایطی است که تحت عنوان «پول داغ» در اقتصاد شناخته می‌شود.

بر اساس آمارهای منتشر شده سهم پول از نقدینگی در بهمن ماه به بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این بالاترین رقم از ابتدای سال ۱۳۹۱ محسوب می‌شود. در حقیقت پول در بهمن ماه امسال به بیش‌ترین دمای خود طی حدود یک دهه گذشته رسیده است.

موضوعی که نشان از انتظارات تورمی بالای جامعه ایرانی دارد.

مردم را با خود همراه کن، تورم را کنترل کن

هر چند که می‌توان عواملی مختلفی را در ادامه شرایط تورمی موثر دانست اما مهم‌ترین نکته در موفقیت سیاست‌های اقتصادی،‌ باور و همراه افکار جامعه است. موضوعی که به نظر به پاشنه آشیل دولت در اجرای سیاست‌های اقتصادی مبدل شده است.

 بنابراین به نظر می‌رسد که اولین گام دولت برای موفقیت در کنترل تورم، همراهی افکار عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی در میان مردم باشد. راهکار این موضوع نیز هرچه باشد، اقتصادی نیست و بیشتر جنبه سیاسی و اجتماعی دارد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 348659
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا