سیگنال منفی توافق هسته ای؛ برجام به پایان خط رسیده است؟

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توسعه روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، مهمترین عامل دستیابی به امنیت مشترک در منطقه است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ناصر کنعانی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با گرامیداشت روز خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس علاوه بر این که یک پهنه جغرافیایی است، بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک در منطقه نیز هست.


وی همچنین فرا رسیدن روز کارگر و معلم را نیز تبریک گفت.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً اخباری منتشر شده در ارتباط با اینکه برخی از طرف‌های اروپایی برجام با اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد مکانیسم ماشه و فعال کردن آن علیه ایران جلساتی برگزار کرده‌اند و اکنون وضعیت برجام و مذاکرات رفع تحریم ها چگونه است؟ گفت: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در موضوع برجام به معنای رکود کامل در این زمینه و متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام نیست .

وی با بیان اینکه مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام ها همچنان ادامه دارد، تصریح کرد : مسیرهای مختلفی برای تبادل پیام ها وجود دارد.

آغاز فعالیت‌های کامل سفارتخانه‌های ایران و عربستان

کنعانی با تأکید بر اینکه ایران با رعایت خطوط قرمز خود، آماده جمع بندی مذاکرات است، گفت: البته همانطور که قبلا نیز آقای وزیر امور خارجه اشاره کرده اند ، مسیر مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده با بیان این که ما نیز همین خبرها را دیده‌ایم در این زمینه ادامه داد: چنان که طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدامات غیرمنطقی در مورد برجام و روند مذاکرات انجام دهند آنها براساس پیامی که قبلا از ایران دریافت کرده‌اند به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و این پیام به نظرم به اندازه کافی گویا است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با زمان بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان در ریاض و تهران نیز گفت: خوشبین و امیدوار هستیم که بتوانیم در سقف زمانی تعیین شده شاهد آغاز فعالیت‌های کامل سفارتخانه‌های دو کشور در ایران و عربستان باشیم.

تجهیزات هسته‌ای ایران کند صورت می‌گیرد

وی در این ارتباط تصریح کرد: البته سه نمایندگی ایران در ریاض و جده به عنوان سفارت ایران در عربستان، سرکنسولگری ایران در جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده در گام اولیه، فعالیت‌های خود را در عربستان آغاز کرده‌اند .

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست بار دیگر از نقش تسهیل‌گر و کمک‌کننده عربستان در انتقال ایرانیان مقیم سودان از این کشور آفریقایی به ایران تشکر و تقدیر کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی از مقام‌ها و رسانه‌های غربی در خصوص این که روند نصب دوربین‌های آژانس در تجهیزات هسته‌ای ایران کند صورت می‌گیرد و بعضا از سوی تهران در این زمینه همکاری‌های لازم صورت نگرفته است، گفت: معمولا مسئولان سازمان انرژی اتمی در این خصوص اطلاع رسانی می‌کنند.

اقدامات ایران تحت نظارت آژانس انجام می‌شود

کنعانی ادامه داد: بر مبنای سفر آقای گروسی در اواخر سال گذشته به تهران، توافقی بین دو طرف «« ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی » صورت گرفت، بیانیه مشترکی صادر شد و گام‌های اجرایی و عملیاتی تعیین شد که سوءتفاهمات برطرف شود. در این زمینه دو بار هم سفر مقامات آژانس به ایران انجام شد و همکاری‌ها در این زمینه گام به گام صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که طرح موضوعات رسانه ای از این دست را کمک کننده نمی‌دانیم، افزود: به مقامات آژانس توصیه می‌کنیم که با توجه به توافقات صورت گرفته و استقبال ایران از هیات های آژانس از طرح مسائل فنی در حوزه رسانه اجتناب کنند و اجازه دهند مسائل در سیر طبیعی و فنی خودش به پیش رود .

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تاثیر توافق اخیر ایران و عربستان بر این موضوع گفت:‌ ما فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را مشکل ساز برای هیچ طرفی نمی دانیم . ایران عضو آژانس و ان.پی.تی و … است و اقداماتش تحت نظارت آژانس انجام می‌شود و اعضای آژانس بر اساس حقوقی که از آن برخوردار هستند ، می‌توانند از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای برای تامین نیازهای خود استفاده کنند.
کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری نشست چهارجانبه وزیران خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه گفت: پیشرفت‌های خوبی در انجام مذاکرات چهارجانبه بین مقامات چهار کشور داشتیم، روند طی شده موفقیت آمیز بوده و دارای افق روشنی است.

تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک

وی تاکید کرد: برگزاری نشست وزیران امور خارجه چهار کشور ، نیازمند زمینه سازی‌های لازم است و امیدواریم در استمرار گفت‌وگوها بین مقامات چهار کشور، شاهد برداشتن گام های تکمیلی برای برگزاری مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه باشیم . تا جایی که می‌دانم زمانی برای این جلسه تعیین نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال در مورد بحث تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک و آخرین تحولات در این زمینه با توجه اظهارات هفته گذشته سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با این موضوع و رایزنی‌های تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و بلژیک گفت: همان طور که پیش از این اعلام کرده ایم، از نظر ما تمامی مراحل مربوط به بازداشت، محاکمه و صدور حکم قضایی برای آقای اسدی نقض فاحش کنوانسیون وین است و ما همواره بر ضرورت آزادی فوری و بدون قید و شرط و جبران خسارات وارده به ایشان تاکید کرده و می‌کنیم .
کنعانی با بیان این که ما از تمام ظرفیت‌های خود برای حمایت از حقوق شهروندان ایرانی در اقصی نقاط جهان استفاده می کنیم، گفت: موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک پیش از این میان طرفین امضا شده است و پس از حدود دو سال طی فرآیند حقوقی از ۲۹ فروردین سال جاری لازم الاجرا شده است. ما بر همین مبنا درخواست انتقال آقای اسدی به جمهوری اسلامی ایران را تسلیم مقامات بلژیک کرده‌ایم و متقابلاً هم دولت بلژیک درخواست انتقال آقای «کاستل »را کردند.

موافقتنامه انتقال محکومان صورت‌ گرفته است

وی تاکید کرد : این یک روند حقوقی است که مبتنی بر همان مفاد موافقتنامه انتقال محکومان صورت‌ گرفته است و امیدواریم که مبتنی بر مفاد این موافقتنامه با حسن نیت شاهد انتقال آقای اسدالله اسدی به جمهوری اسلامی ایران باشیم.
سخنگوی امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست مطبوعاتی که حدود هفتاد و پنج دقیقه به طول کشید در ارتباط با آخرین تحولات در مورد موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در لبنان در جمع خبرنگاران در این ارتباط تصریح کرد: موضوع تبادل از مدت‌ها پیش میان طرفین با نقش‌آفرینی طرف ثالث که آقای وزیر هم اشاره کردند استمرار پیدا کرده و به یک توافقی رسیدیم.

وی ادامه داد : متاسفانه از سوی دولت آمریکا این توافق عملی نشد و کار پیش نرفت ، البته همچنان تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

نرخ رشد را همچنان به صورت تصاعدی شاهد باشیم

کنعانی با بیان این که همانطور که بارها اعلام کردیم ، موضوع زندانیان را یک موضوع انسانی می دانیم و مبتنی بر آن توافق، برای اجرای آن و تبادل زندانیان آمادگی داریم، افزود: امیدوار هستیم که از سوی طرف مقابل هم ، متناسب با ادعاهایی که مطرح می‌کند، شاهد اقدام عملی باشیم و این اتفاق صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین تحولات در روابط ایران و آذربایجان و حجم تبادلات تجاری میان تهران و باکو نیز گفت: در چارچوب توافق میان دو کشور و به ویژه سه دور گفت‌وگوی تلفنی میان وزیران امور خارجه دو کشور، شاهد آرام سازی فضای نسبی میان دو کشور و برداشتن برخی گام‌های عملی برای گفت‌وگوی میان مقامات ذیربط دو کشور به منظور رفع سوء تفاهمات هستیم.

وی با بیان این که امیدواریم بتوانیم روابط میان دو کشور را به ریل و مسیر طبیعی خودش برگردانیم و شاهد نتیجه بخش بودن تلاش ها در این زمینه باشیم ، تصریح کرد: در حوزه اقتصادی، خوشبختانه روند همکاری‌های تجاری بین دو کشور به رغم مسائل سیاسی که شاهد آن بودیم و مین‌گذاری‌هایی که در حوزه روابط دو کشور انجام شد، رو به رشد است و امیدواریم که این نرخ رشد را همچنان به صورت تصاعدی شاهد باشیم.

توافقات خوبی میان ایران و سوریه صورت گرفته

وی با بیان این که ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران تاکید داریم که باید صفحه جدیدی در روابط میان دو کشور باز بکنیم و دو کشور نیاز به فضای جدید دارند ، تصریح کرد: تنش‌آفرینی مخل مناسبات دوجانبه و در راستای منافع طرف‌هایی است که همواره منفعت خود را در ایجاد خلل و تنش میان همسایگان می‌دانند و ما امیدواریم که شاهد روند درستی در روابط دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در مورد پیشنهاد مطرح شده از سوی دهقان، معاونت حقوقی رییس‌جمهور در مورد انجام مذاکره حقوقی با آمریکا در ارتباط با رای اخیر دیوان بین المللی دادگستری «لاهه» گفت : هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی به عنوان یک پیش فرض در این ارتباط، در چارچوب رای مورخ ۳۰ مارس ۲۰۲۳ دیوان بین‌المللی دادگستری است، در بخشی از این رای، دیوان، آمریکا را به پرداخت غرامت محکوم کرده است. اما روش پرداخت و میزان غرامت را به مذاکره طرفین موکول کرده است. حدوداً ۲۳ ماه دیگر مهلت داریم که در این زمینه اقدام کنیم و با توجه به اثبات حقانیت ادعای ایران و محکومیت آمریکا نزد دیوان به منظور دریافت خسارت از طرف آمریکایی و استیفای حقوق مردم ایران و صیانت از بیت المال ما تاکید داریم که در این زمینه اقدام عاجل صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با سفر رییس جمهور به سوریه و اهداف این سفر نیز گفت : پیش از این شاهد سفر آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به ایران بودیم. توافقات خوبی هم میان دو کشور انجام شده بود. موضوع مبارزه با تروریسم یکی از نمونه های موفق همکاری دو کشور هست. ما توانستیم بر سایه شوم و سیاه تروریسم داعش و تکفیری در منطقه و مشخصاً در سوریه غلبه پیدا بکنیم. در این زمینه دو کشور همچنان همکاری نزدیک با همدیگر دارند.

در فصل سازندگی  در کنار ملت سوریه خواهیم بود

وی با اشاره به شرایط کنونی سوریه نیز گفت : سوریه وارد مرحله بازسازی شده است، جمهوری‌اسلامی‌ایران همانطور که در موضوع مبارزه با تروریسم به طور جدی و موثر در کنار دولت، ارتش و ملت سوریه بود با توجه به ظرفیت ها و توانایی های اقتصادی و تکنیکی و فنی و امکاناتی که در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی دارد در این زمینه نیز آمادگی دارد که در کنار دولت و ملت سوریه باشد.

کنعانی افزود: ما در طول سالیان سخت ناشی از حملات سازمان یافته تروریست های چند ملیتی به سوریه در کنار ملت سوریه بودیم و در فصل سازندگی هم در کنار ملت سوریه خواهیم بود .
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر در مورد حضور ایران در نشست دوحه در ارتباط با افغانستان که به میزبانی سازمان ملل برگزار می شود، گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به ملت افغانستان و به عنوان یک کشور مهم و تاثیر گذار در تحولات منطقه همواره اعلام کردیم که علاوه بر نشست های دوجانبه در نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در راستای تامین منافع ملت افغانستان و بازگرداندن آرامش و ثبات به این کشور نقش فعالی ایفا خواهیم کرد. در این نشست هم تلاش می‌کنیم که مواضع اصولی و منطقه ای خودمان را در ارتباط با نحوه کمک به حل مسائل افغانستان مطرح و بر ضرورت حمایت از ابتکارات منطقه‌ای برای حل و فصل مسائل افغانستان تاکید کنیم.

در مورد سفر اخیر رییس جمهور عراق به ایران

وی با بیان اینکه نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل برگزار می شود، تصریح کرد : همانطور که اشاره کردم ما در این نشست حضور جدی و موثری خواهیم داشت و دیدگاه های خود را در ارتباط با مسائل افغانستان اعلام خواهیم کرد. از هیچ ظرفیتی برای کمک به حل مسائل افغانستان دریغ نمی‌کنیم . در این نشست نیز مواضع اصولی خود در ارتباط با نحوه کمک برای حل مسائل افغانستان را مطرح می کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: ما در این نشست بر ضرورت حمایت از ابتکارات منطقه‌ای و ابتکاراتی که در نشست کشورهای همسایه افغانستان مطرح شده تاکید می کنیم و از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

کنعانی تاکید کرد: ریاست هیئت ایران در این نشست بر عهده آقای کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور در امور افغانستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر اخیر رییس جمهور عراق به ایران و مذاکرات صورت گرفته بین دو کشور در ارتباط با موضوع آب و اظهارات رییس جمهور عراق در نشست مشترک مطبوعاتی با رییس جمهور ایران در ارتباط با موضوع حق‌آبه گفت: این سفر در چارچوب استمرار مشورت‌های سطوح عالی دو کشور ایران و عراق بر مبنای دعوت به عمل آمده از ایشان برای سفر به تهران صورت گرفت.

متعاقب توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط رسمی

وی با بیان این که ما موضوعات مختلفی با عراق داریم که این موضوعات هم در حوزه دو جانبه تعریف می شود و هم در حوزه منطقه‌ای و هم در حوزه بین‌المللی، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: در مبحث حق‌آبه هم که شما اشاره کردید موضوع آب یکی از موضوعات مهم قابل توجه گفت‌وگوهای مشترک میان ایران،عراق، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان است.

وی با بیان این که بخشی از منابع آبی عراق از حوزه آبی ترکیه و سوریه سرریز می شود، بنابراین در موضوع آب به ویژه در روابط با عراق ما هم موضوعات دوجانبه داریم و هم چند جانبه داریم گفت: در ارتباط با عراق موضوع گفت‌وگوهای مشترک مرزی دو کشور و تیم های فنی و حقوقی دو کشور را نیز داریم و امیدواریم مبتنی بر روح دوستی و همکاری که در روابط دو کشور هست ما در این موضوعات بتوانیم اختلافات را برطرف کنیم و مبانی همکاری مشترک را به خوبی تعریف کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر اخیر وزیر امور خارجه به لبنان و انسداد سیاسی موجود در این کشور عربی و اسلامی نیز گفت : متعاقب توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط رسمی، فضای رسمی و عمومی لبنان از این موضوع استقبال کردند و آنها به شدت منتظر این بودند که مطلع شوند فضای جدید در مناسبات ایران و عربستان چه تاثیری می تواند بر حل مشکلات و مسائل پیچیده داخلی لبنان و معادلات منطقه‌ای بگذارد و در همین چارچوب نیاز بود که سفری به لبنان صورت بگیرد و با مقامات این کشور از نزدیک رایزنی و گفت‌وگو صورت پذیرد.

در حوزه سیاسی لبنان شاهد یک انسداد سیاسی هستیم

وی ادامه داد : در پی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان گفت‌وگو و مشورت های مشترک با مقامات لبنانی در سطوح مختلف هم در خصوص مسائل دوجانبه و هم در خصوص مسائل داخلی لبنان و هم در خصوص مسائل منطقه ای انجام شد.

کنعانی با بیان این که متاسفانه در حوزه سیاسی لبنان شاهد یک انسداد سیاسی هستیم و مشخصا انتخاب رئیس جمهور این کشور می ‌تواند گره گشای انسداد سیاسی در این کشور و ایجاد کننده یک فضای مثبت جدید باشد، ادامه داد : وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر بر عدم مداخله جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی لبنان به ویژه انتخاب رییس جمهور این کشور تاکید کرد. ما در راستای رفع انسداد سیاسی در این کشور طرف های لبنانی را تشویق می کنیم که در یک رویکرد داخلی و درونی هر چه زودتر در ارتباط با انتخاب رئیس جمهور این کشور به توافق برسند .

وی افزود : در بحث اقتصادی کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان از جمله در حوزه انرژی و برق جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است و ما پیش از این هم پیشنهاد خود را در مذاکرات مختلف در ارتباط با این مسائل به مقامات لبنان ارائه کرده ایم ،متاسفانه مقامات لبنان تحت تاثیر فشارهای آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی محدودیت‌هایی را برای همکاری های دو کشور در این زمینه مطرح می کنند و ایران نیز با ذکر مثال‌هایی از همکاری ها با کشورهای منطقه بر این موضوع تاکید کرده که چنانچه اراده سیاسی در لبنان شکل بگیرد امکان همکاری دو کشور برای رفع بخشی از مشکلات این کشور به خصوص در حوزه انرژی و برق وجود دارد .

موضوعات زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر با عمان داریم

وی افزود : متاسفانه همچنان فشارهای خارجی و سیاست های غلط آمریکا در حوزه اقتصادی در لبنان باعث شده که مشکلات زیادی برای مردم این کشور ایجاد شود و ما امیدوار هستیم که ان‌شاءالله دولت لبنان و مردم لبنان بتوانند با رفع انسداد سیاسی داخلی در حوزه اقتصادی هم گام‌های جدی برای رفع مشکلات بردارند.

سخنگوی وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، در مورد سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه به عمان و همچنین مطالب مطرح شده در مورد پیشنهادات عمانی‌ها در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: ما موضوعات زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر با عمان داریم، این موضوعات هم دو جانبه هستند و هم منطقه‌ای.

وی با بیان این که طرف عمانی همواره انگیزه‌های خوب و توام با حسن نیت و قابل احترامی داشته برای اینکه بتواند در برخی از موضوعات پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی ایفای نقش کند، تصریح کرد: در موضوع برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری‌اسلامی‌ایران و بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات و احیای برجام طرف عمانی در این زمینه هم قبلاً تلاش هایی انجام داد و هم در حال حاضر ایده هایی دارد و این ایده‌ها را مطرح کرده است.

توسعه و پیشرفت مناسبات منوط به اراده سیاسی طرفین و برداشتن گامهای عملی است

کنعانی با بیان این که ما در این ارتباط هم در این سفر با طرفهای عمانی گفت‌وگوهایی را انجام دادیم ، افزود : البته طبیعتاً طرح موضوعات و جزئیات در این مقطع زمانی در عرصه رسانه‌ای نمی تواند کمک کننده باشد . ما امیدوار هستیم با این تلاش‌های توام با حسن نیت ، به سمت مسیر خوبی برویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعای رسانه های آمریکایی و غربی در مورد متوقف کردن محموله نفتی ایران از سوی آمریکا و اقدام متقابل ایران نیز گفت : بارها تاکید کردیم و می کنیم که هر کجا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران مورد تهدید هر طرفی قرار بگیرد در عمل اثبات کرده و نشان داده‌ایم که دست بسته نیستیم و حداقل اقدامی که انجام خواهیم داد، اقدام متقابل و متناسب با آن اقدام است.

وی تاکید کرد : ما در دفاع از منافع ملی خود و در دفاع از حقوق شهروندان خودمان در هر جایی که مورد تعرض هر طرفی قرار بگیرند ، کوتاهی نمی‌کنیم و نخواهیم کرد و با تمام قدرت اقدام خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران با کشورهای اروپایی و این که آیا ما نمی‌توانیم مدلی از توافقی که با عربستان را داشتیم در مورد روابط با اروپا نیز داشته باشیم ، گفت: توسعه و پیشرفت مناسبات منوط به وجود اراده سیاسی طرفین و برداشتن گامهای عملی است.

حق‌آبه نه در بحث افغانستان در مذاکرات با دیگر همسایگان در دستور کار ما است

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه درحوزه روابط خارجی خود را محدود به حوزه جغرافیایی خاصی نکرده است، گفت: دولت سیزدهم در عین حال که توجه به همسایگان منطقه‌ای و حوزه شرق را به عنوان اولویت مهم خود مطرح می‌کند ارتباط با اروپا را نیز مد نظر دارد. تلاش ما این بود که روابط مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک سازماندهی شود، متاسفانه در بحث برجام که می‌توانست یک نیروی محرکه جدی برای گشودن صفحه‌ی جدیدی در روابط میان ایران و اروپا باشد ،طرف های اروپایی با تبعیت از سیاست غلط دولت آمریکا در ارتباط با برجام مانع تحقق منافع و مصالح مشترک در حوزه اقتصادی و تجاری شدند.

وی افزود : در ارتباط با روند تحولات داخلی ایران نیز در پاییز سال گذشته، اروپا با یک محاسبه غلط ، سیاست نادرستی را در پیش گرفت که ما امیدوار هستیم در فرصت‌های پیش‌ رو آن اشتباهات جبران شود و ما بتوانیم ریل‌گذاری درستی برای تقویت روابط دوجانبه انجام دهیم.

کنعانی در این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره پیگیری حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: این موضوع جزو مطالبات ملت ایران از دولت و دستگاه دیپلماسی و دستگاه‌های دست اندرکار است. حق‌آبه ایران از رودخانه‌های مشترک به صورت عام مورد توجه و اهتمام دولت و دستگاه دیپلماسی است. رئیس جمهور بر ضرورت پیگیری حق‌آبه ایران از رودخانه‌های مرزی تأکید دارد. حق‌آبه نه فقط در بحث افغانستان بلکه در مذاکرات با دیگر همسایگان و مشخصا ترکیه، عراق و ترکمنستان جزو موضوعات در دستورکار دائمی ما در گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه است.

امیدواریم شاهد التزام طرف افغانستانی به این تعهد خود باشیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایران در تحقق حق‌آبه ملت ایران از هیرمند به صورت جدی پیگیر است و جزو موضوعات ثابت گفت‌وگوهای ما با طرف‌های افغانستانی است. امیرعبداللهیان حداقل سه دور در مذاکرات با سرپرست وزارت خارجه افغانستان این موضوع را مورد پیگیری قرار داد. طرف افغانستانی به اصل حق‌آبه ایران اعتراف و اقرار دارد و در آخرین دور مذاکرات در سمرقند نیز بر این موضوع تأکید کرده است. البته در این خصوص آنها دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که چرا حق‌آبه کامل ایران را ادا نمی‌کنند که طبیعتا این موضوع برای ما قانع کننده نیست و این را جزو پیگیری‌های جدی خودمان قرار داده ایم.

وی افزود: علاوه بر دستگاه دیپلماسی الان نماینده ویژه رئیس جمهور در افغانستان همزمان سرپرست سفارت در کابل است و این موضوع جزو موضوعات پیگیری آقای کاظمی قمی است. از پیگیری حق‌آبه ایران در هیرمند به هیچ وجه کوتاه نیامده‌ایم و آن را به صورت جدی در دستور کار مذاکرات داریم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران است. امیدواریم طرف افغانستانی به نشانه التزام به قرارداد بین‌المللی و حسن نیت و پایبندی خود به حسن همسایگی در مراودات خود با کشور مهم منطقه یعنی ایران در انجام این تعهد کوتاهی نکند و نسبت به اعطای کامل حق‌آبه ایران همه اقدامات لازم را انجام دهد. با توجه به اینکه طرف‌های افغانستانی بعضی موضوعات فنی از جمله سازه سد را به عنوان مانع مطرح می‌کنند ایران با توجه به اشراف و توانمندی در حوزه سدسازی و دانشی که در اختیار دارد وزیر خارجه به طرف افغانستانی پیشنهاد داد که آماده‌ایم مشکلات فنی برطرف شود هیأت فنی مشورتی ایران برای کار تعیین شود و در کنار تیم افغانستانی برای رفع مشکلاتی که آنها در حوزه فنی مطرح می‌کنند اقدام لازم را انجام دهد. همه تلاش‌های خود را در حوزه سیاسی و حقوقی و هم فنی و تکنیکی انجام داده و امیدواریم شاهد التزام طرف افغانستانی به این تعهد خود باشیم.

منبع: ایسنا

سیاسی
شناسه : 349043
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا