سبز بازار کم رنگ شد؛

بورس به مرحله حباب قیمتی رسیده است؟

روز دوشنبه از سبزپوشی یکدست نمادها خبری نبود. اما ارزش معاملات خرد در سطح ۲۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفت تا چراغ بورس همچنان روشن بماند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به نظر می‌رسد همچنان ارزش معاملات بازار عامل موثری در روند رو به رشد بورس است. هرچند همچنان برخی تحلیل‌ها حکایت از حرکت به سمت اصلاح دارد. این اصلاح البته به تعریفی نمی‌تواند چندان خطری برای بازار داشته باشد.

در یک تحلیل کلی از بازار روز گذشته می‌توان گفت بار دیگر با وجود افزایش قیمت دلار، شاهد تقاضای بهتری برای صنایع و سهام کوچکتر بازار بودیم. اما در کل می‌توان عنوان کرد که بازاری متعادل و مثبت سپری شد. در روز گذشته نیز شاخص کل بورس توانست با ثبت رشد ۰.۰۵درصدی خود را به محدوده ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی برساند و فاصله اندکی با فتح کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی داشته باشد.

از سمت دیگر شاخص هم‌وزن عملکرد بهتری را به ثبت رساند. این شاخص با پشت سر گذاشتن شاخص کل، رشد ۱.۰۳درصدی را تجربه کرد. عمده آن به دلیل معاملات برخی گروه‌های کوچک بازار همچون گروه بانکی، فراکاب، غذایی و… بود.

 ارزش معاملات خرد سهام نیز با ثبت عدد ۲۰ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومانی همچنان در سطوح بالای خود پایدار است. در کنار این موضوع شاهد ورود پول ۷۰۴ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

با این همه اما همچنان عده‌ای با یادآوری سقوط تاریخی سال ۹۹ سرمایه‌گذاران را از اصلاح ادامه دار می‌ترسانند.

گزاره تکراری؛ بورس ۱۴۰۲ با ۱۳۹۹ متفاوت است

سیاوش وکیلی، کارشناس بازار می‌گوید: شرایط فعلی بورس با وجود هشدار‌هایی که از سوی مسوولان در خارج از بازار سرمایه جهت جلوگیری از تکرار تجربه سال ۹۹ داده می‌شود، به دلایلی متفاوت است.

در ابتدا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سرمایه‌گذاران از بورس ۹۹ تجاربی را به دست آورده‌اند که مانع از تکرار آن خواهد شد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در سال ۹۹ از برخی ابزار‌ها محروم بودیم. اما در حال حاضر ابزار‌های بازار سرمایه توسعه پیدا کرده‌اند که در این بین می‌توان به صندوق‌های مختلف شاخصی و ۴۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری با رویکرد‌های مختلف اشاره کرد.

از سوی دیگر صندوق‌های بازارگردانی بیش از ۱۰۰ همت سهام در اختیار دارند. بنابراین پتانسیل این صندوق‌ها مانع از ایجاد هیجانات مشابه سال ۹۹ خواهد شد.

دلار همچنان بازار سهام را به پیش می‌برد

محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: باید در نظر داشت که یکی از محرک‌های اصلی حرکت بورس، قیمت دلار است. دلاری یک فضای رشدی را تجربه می‌کند و بازار سرمایه در حال حاضر در سطح تعادلی خود قرار دارد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر معاملات بازار سهام بر اساس دلار حدود ۳۸ هزار تومان است که یک اختلاف ۴۳ درصدی با قیمت دلار در بازار آزاد دارد.

غفوری تاکید می‌کند: طبق تجربه سنوات گذشته، بازار بر مبنای انتظارات حرکت می‌کند. انتظاری که برای افزایش قیمت دلار موثر در بازار (و نه قیمت دلار بازار آزاد) وجود دارد، دلیل محکمی برای خریدارانی است که از موضع خود در بازار بورس کوتاه نمی‌آیند.

منتظر اصلاح شاخص کل بورس باشیم؟

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: واقعیت این است که بورس همیشه به افرادی که منتظر اصلاح هستند رکب می‌زند و طی این چند هفته مدار بازار بر روی رشد حرکت می‌کند.

وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد سطح تعادلی بازار بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار باشد که در این محدوده‌ها می‌تواند استراحتی داشته باشد. میانگین ارزش معاملات در حال حاضر بین ۱۵ تا ۱۷ میلیارد دلار است که در این محدوده‌ها هر اصلاح کوتاهی فرصتی برای ورود است.

بورس وارد محدوده حباب شده‌است؟

غفوری تاکید می‌کند که در هر حال حاضر بورس جای هیچ گونه نگرانی ندارد. سه معیار اساسی برای ارزیابی بازار وجود دارد. نخست قیمت دلار، دوم نرخ بهره بانکی و سوم نرخ‌های جهانی است. استنباط فعلی‌ام از بازار این است که بر خلاف سال ۹۹ بازار در سطح تعادلی قرار دارد.

در سال ۹۹ بسیاری از پارامترها نشان‌دهنده حبابی بودن بازار بود. ولی هم‌اکنون شاخص کل در مرز حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بسیاری از معیارهایش با آن سال متفاوت است.

وی می‌گوید: رفتار توده‌وار البته بسیار نقش تعیین‌کننده دارد. متاسفانه زمانی که بازار ارزان است هرچقدر که تحلیلگران بنیادی اصرار می‌کنند کسی وارد بازار نمی‌شود. اما در زمان گرانی بازار به زور هم نمی‌توان آنها را خارج کرد.

غفوری خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر p بر e بازار در سال ۹۹، ۳۷ بود و امروز ۱۰ است. هرچند بازار ارزان نیست اما وضعیت بنیادی بسیاری از شرکت‌ها مناسب است.

چه سهامی در بازار سهام ارزنده است؟

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: سرمایه‌گذاران هر سهمی با هر قیمتی حتی اگر آن سهم بنیادی هم باشد، باید جانب احتیاط را رعایت کنند. از سوی دیگر به دنبال سهم‌هایی باشند که هم از اقبال بالایی برخوردار باشد و هم سهامداران عمده آن را شناسایی کنند. همچنین به رشد سهم نیز بیشتر دقت کنند که کمتر از حد انتظار رشد کرده باشد.

غفوری تاکید می‌کند: با توجه به رشد نقدینگی و مولد بودن بازار همچنان می‌توان این بازار را از سایر بازارها جذاب‌تر دانست.

پیش بینی بورس

شاخص بورس تهران در جریان معاملات دیروز با وجود اینکه در نیمه اول روند منفی داشت اما کار در نیمه دوم کاملا متفاوت بود و بازار در مسیر مثبت گام برداشت. در مقابل شاخص هم‌وزن به مراتب بهتر از شاخص بورس تهران عمل می‌کند و همچنان در صعود از شاخص کل بورس تهران جلوتر است. شاخص هم‌وزن با رشد بیش از ۸ هزار واحدی یک گام دیگر صعود کرد و خود را به محدوده‌های ۸۲۴ هزار واحدی رساند.

اندیکاتور RSI در شاخص کل در وضعیت هیجان بیش‌خرید قرار دارد و ممکن است این وضعیت برای شاخص بورس تهران همچنان ادامه‌دار باشد. شاخص بورس تهران دیروز با رشد هزار و ۳۰۰ واحدی کار را تمام کرد تا بدون تغییر خاص در همان محدوه‌های ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی باقی مانده باشد.

شاخص کل بورس مسیر صعودی را با آرامش سپری کرد و فعالان بازار به فروش ماهانه فروردین ماه شرکت‌ها نیم‌نگاهی کردند.

فعالان بازار سهام معتقد هستند که قیمت‌ها روی اعداد رُند واکنش‌های خاصی را نشان می‌دهد و شاخص بورس تهران از این موضوع مستثنا نیست.

در چنین شرایطی که بازار سهام در مسیر صعودی یا نزولی قرار می‌گیرد، اهالی تکنیکالیست بازار به دنبال این اعداد هستند. برای این روزهای شاخص بورس تهران علاوه بر مقاومت‌های‌ هارمونیک می‌توان به این اعداد و ارقام نیز اشاره کرد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 349078
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا