رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس هشدار داد؛

بحران اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه برداشت چاه‌های مجاز و تعداد بسیار چاه‌های غیرمجاز را یک بحران مهم در بخش آب کشور دانست. امیرقلی جعفری بروجنی درباره تأثیرات اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و تبعات آن بر تأمین آب شرب و امنیت غذایی کشور، گفت: در حالی کشور ما با محدودیت منابع آب روبرو است که تغییر اقلیم نیز به آن اضافه شده است، لذا در شرایط فعلی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کار، مدیریت منابع آبی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، نماینده مردم بروجن در مجلس تعداد زیاد چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز را به عنوان یکی از بحران‌ها در حوزه آب کشور عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو باید به این موارد ورود جدی داشته باشد، کما اینکه کمیسیون کشاورزی در جلسات خود با وزیر نیرو این موضوعات را گوشزد کرده، البته مدیریت جدید منابع آب درصدد رفع این مشکلات است.


وی با بیان اینکه طبق قانون باید چاه‌های غیرمجاز بسته شوند، گفت: باید چاه‌های مجاز دارای اضافه برداشت تعدیل شود؛ ما هیچ راهی جز مدیریت منابع آبی برای عبور از بحران نداریم، پس راه‌هایی مثل انتقال آب کارگشا نیست چون اقلیم کشور ما نیمه خشک است و مقدار بارش‌ها هم به واسطه تغییر اقلیم کم شده است.

جعفری ادامه داد: بر این اساس اولویت اول، مدیریت منابع آبی موجود است که در این رابطه بستن چاه‌های غیرمجاز و تعیین تکلیف چاه‌های مجاز دارای اضافه برداشت، امری مهم محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس درباره بی‌عدالتی در برداشت آب که با برداشت بی‌رویه و چند برابر پروانه مجاز که توسط۳۰ درصد بهره‌برداران آب ایجاد می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است، باید به سمت بهینه‌سازی و توجه به اقتصاد آب در حوزه کشاورزی حرکت کرد.

رئیس کمیته آب مجلس ادامه داد: در این راستا اجرای الگوی کشت امری مهم است، یعنی از کشاورزی که در فلات مرکزی برنج می‌کارد، خواسته شود که براساس الگوی کشت آن منطقه گونه‌ای دیگر از محصولات را کشت کند. لازمه این کار هم توجیه اقتصادی است و اینکه دولت آن محصول را خریداری کند تا معیشت کشاورز با مشکل مواجه نشود.

وی الگوی کشت را مهم‌ترین راه برای بهره‌مندی درست آب در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: باید به سمت استفاده از شیوه‌های نوین بهره‌برداری آب کشاورزی حرکت کرد؛ هم‌اکنون روش‌هایی مثل بارانی منسوخ شده و جوابگو نیست، لذا باید حتماً به سمت آبیاری‌های نوین رفت و اقتصاد آب مدنظر قرار گیرد.

جعفری ادامه داد: ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات در حوزه کشاورزی وجود دارد یعنی آب مصرفی تبدیل به ضایعات می‌شود که باید این میزان کاهش پیدا کرده و از ظرفیت صنایع تبدیلی استفاده کرد تا ضایعات نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید به سمت استفاده از کشت‌های داخل محدوده مثل گلخانه رفت، افزود: با توجه به منابع آبی موجود هیچ راهی جز گسترش گلخانه‌ها وجود ندارد.

جعفری در ادامه بیان کرد: وزارت نیرو برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز ضمن نصب کنتورهای هوشمند، چاه‌های غیرمجاز را ببندد؛ علاوه بر این که به مدیریت تقاضا هم ورود داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه امنیت غذایی به حوزه کشاورزی گره خورده، باید در برنامه هفتم به عنوان سند بالادستی و سند توسعه ۵ ساله کشور مواردی همچون الگوی کشت، بهره‌وری حوزه آب و مدیریت منابع آب مورد توجه جدی قرار گیرد./خانه ملت

 

کشاورزیمحیط زیست
شناسه : 349160
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا