با نگاهی به معاملات هفته گذشته بازار سهام؛

بورس بر سر دو راهی؛ اصلاح تکنیکالی یا صعود بنیادی؟

شاخص کل بورس هفته گذشته را با اصلاح پایان داد. با این حال ارزش معاملات خرد در آخرین روز کاری رکورد دو ساله خود را شکست.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شاخص کل بورس روز چهارشنبه شاهد افت سه هزار و ۶۵۱ واحدی بود. شاخص کل در پایان معاملات در کانال دو میلیون و ۵۱۴ هزار واحدی آرام گرفت.

در مقابل شاخص هم‌وزن خلاف جهت شاخص کل بورس حرکت کرد و با رشد ۱.۲ درصدی به سطح ۸۵۵ هزار و ۸۸۷ واحدی رسید.

با این وجود، ارزش معاملات خرد توانست با عبور از سطح ۲۳ هزار میلیارد تومانی، رکورد دو ساله خود را بشکند.

نکته مهم جو قالب بر بازار سهام است که نشان از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد؛ شاخص ورود و خروج سرمایه نشانگر ورود هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان پول به بورس است.

با این حال اما بسیاری از تحلیلگران منتظر اصلاح شاخص برای حرکت دوباره پیش از اینها بوده‌اند. سوال اینجاست که پیش‌بینی بورس مبنی بر اصلاح در هفته جاری به وقوع می‌پیوندد. آیا باید منتظر آن بود که بورس در مسیر اصلاحی قرار گیرد؟

خودرویی و بانکی‌ها سبزپوشان بورس

نگاهی به معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که دو صنعت خودرویی و بانکی در صدر توجهات قرار داشتند و توانستند روز سبزی را سپری کنند. اما در سمت بزرگان بازار شاهد قدرت بیشتر فروشندگان بودیم و نمای سرخی در این گروه‌ها دیده می‌شد.

این اتفاق دو دلیل مهم داشت که بخشی از آن به بازارهای جهانی ارتباط پیدا می‌کند. بخشی نیز به ایجاد خوش‌بینی دوباره به احتمال برداشته شدن قدم‌های مثبت در زمینه شرایط سیاست کلان کشور.

یکی از عمده دلایل افزایش فشار فروش در گروه‌های بزرگ به خصوص صنایع کامودیتی‌محور، کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بود. این گروه چشم به راه برگزاری جلسه فدرال‌رزرو برای افزایش بعدی نرخ بهره بودند. البته این اتفاق رخ داد و قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها نیز به آن واکنش نشان دادند.

شاخص کل نیاز به استراحت دارد

نیما غلامرضایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: شاخص به هر حال در مسیر رشد خود نیاز به استراحت دارد. به نظر می‌رسد با توجه به تحولات جهانی در زمینه نرخ بهره و تاثیر بر قیمت کامودیتی‌ها فشار فروش بر برخی سهم‌های کامودیتی‌محور و صادرات‌محور بیشتر شود. اما باید توجه داشت که این به معنای اصلاح عمیق نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: این چند وقت هر بار که بورس به سمت اصلاح رفته، پول‌های حقیقی بودند که مانع از اصلاح عمیق شدند. این روند به دلیل اعتماد بیشتر به بازار ادامه‌دار خواهد بود و ترسی از بابت ریزش وجود ندارد.

وی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد اقبال به سهام خودرویی همچنان در هفته آینده وجود داشته باشد. اما در مجموع بازار  سهام در روزهای آینده حتی در صورت اصلاح موقت به تعادل و روند صعودی خود باز خواهد گشت.

غلامرضایی می‌گوید: اقبال به گروه‌های مختلف به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و کام همه نوع سهامداری شیرین می‌شود. نکته منفی در بازار وجود ندارد و به صورت طبیعی روند بورس در حال طی شدن است.

پیش بینی بورس؛ اصلاح تکنیکالی یا صعود بنیادی؟

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته پیش با افت سه هزار واحدی کار را تمام کرد. تنها گروه مثبت بازار سرمایه گروه خودرویی بود. به گفته فعالان بازار سرمایه حقیقی‌های بازار سرمایه سوار بر گروه خودرویی از منفی این روز عبور کردند.

خیلی از اهالی تکنیکالیست بورس با شیوه‌ها و ابزار‌های مختلف سعی در تحلیل بازار سرمایه دارند. الگوهای ‌هارمونیک، کلاسیک، امواج الیوت، پرایس اکشن و… . اما در مقابل فعالانی هستند که تنها به تحلیل‌های بنیادی نماد و صنعت توجه دارند و دیدگاه کاملا متفاوتی دارند.

حال باید دید در روزهای پیش‌رو آیا بازار سهام به اهداف کلاسیک و ‌هارمونیک تکنیکالیست‌ها رسیده است و اندیکاتورهای مختلف در این شاخص سیگنال‌های فروش صادر می‌کنند. یا کماکان اهالی بنیادی کار بازار سرمایه بر طبل ارزنده بودن بازار خواهند کوبید و شاخص در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

اقبال سهامداران به کدام نمادهاست؟

علی فراقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقبال سهامداران به کدام نماد‌ها بود، گفت: سهام‌های کوچک و متوسط بازار از پرطرفدارترین سهام‌ها در بورس بودند.

به اعتقاد وی، صنعت خودروسازی شاهد ورود هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی پول در روز چهارشنبه بود که این نماد‌ها در هفته آینده احتمالا وضعیت بهتری را رقم خواهند زد.

نکات مهم برای سهامداری در آستانه فصل مجامع

فراقی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اوایل هفته به ویژه روز شنبه عرضه‌ها بیشتر شود، گفت: میانه روز شنبه، لحظات حساسی در بورس رقم خواهد خورد. اگر تا میانه این روز خریداران جدید ترغیب به ورود شوند، رالی صعودی دیگری در بورس رقم خواهد خورد، اما اگر شاهد ورود خریداران جدید نباشیم، دوباره اصلاح دیگری پیش‌روی بازار سرمایه است.

وی با اشاره به در پیش بودن فصل مجامع شرکت‌های بورسی ادامه داد: بازار در فصل مجامع شرکت‌ها دو دسته خواهد شد، بنابراین سهامداران باید دقت ویژه‌ای به سبد سهامی خود داشته باشند.

فصل حساس در بورس

فراقی با بیان اینکه بورس در آستانه فصل مجامع دو دسته می‌شود، گفت: یک‌سری نماد‌هایی که ارزندگی بیشتری دارند در این فصل راه خود را از نماد‌های کم‌ارزش‌تر جدا می‌کنند. وقتی مجامع شکل بگیرند، نماد‌هایی که چشم‌انداز بهتری خواهند داشت در فصل تابستان یک قدم جلوتر از بقیه نماد‌ها خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: الان زمان مهمی برای تصمیم‌گیری برای ورود به فصل مجامع خواهد بود. زیرا به تدریج نماد‌هایی که ارزندگی کمتری دارند ریسک بیشتری نیز پیدا خواهند کرد و موجب زیان سهامداران خواهند شد.وی ادامه داد: در جنبش قبلی وزن زیاد صرفا روی قدرت تقاضا قرار داشت و در جریان بعدی بنیاد و ارزندگی نمادها بیشتر مدنظر قرار خواهد گرفت.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 349598
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا