قوه قضاییه به اتحادیه طلافروشان هشدار داد

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با ارسال پیامک هشداری به اعضای اتحادیه طلافروشان و سکه‌فروشان، نسبت به الزام ثبت معاملات انواع طلا در سامانه جامع تجارت تأکید کرد.


به گزارش جهان صنعت نیوز، طبق اظهارات برخی اعضای اتحادیه طلافروشان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اخیراً ضمن ارسال یک پیامک هشداری به اعضای این اتحادیه، ضمن یادآوری الزام ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت نسبت به تخلف از ضوابط اختصاصی موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هشدار داده است.

بر اساس متن این پیامک، تخلف از ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، موجب محکومیت فرد خاطی به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد.

مطابق با دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، تمامی فروشندگان باید اطلاعات معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، پس از ابلاغ دستورالعمل مذکور وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای کلیه اعضای اتحادیه طلا و جواهر کشور، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کرد.

 

جلوگیری از سوداگری در بازار با ایجاد شفافیت

لازم به ذکر است، ضوابط تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دررابطه‌با خرید، فروش، حمل و نگهداری (به‌صورت تجاری) فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها شامل طلا، نقره، پلاتین و مصنوعات آن‌ها است. ۶ دسته مختلف از جمله «سکه و طلا»، «شمش و طلای آب شده»، «مصنوعات طلا و جواهرات»، «طلای استخراج شده از معادن کشور»، «گوهرسنگ‌ها» و «سایر فلزات گران‌بها مانند نقره و پلاتین و مصنوعات آن‌ها» شامل این دستورالعمل می‌شود.

هدف از ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، ایجاد شفافیت در بازار سکه و طلا است؛ زیرا افراد سودجوی بسیاری به طمع گردش مالی بسیار بالای این صنعت وارد آن شده تا با انجام پول‌شویی، کلاهبرداری و فروش سکه و طلای تقلبی به مال و اعتماد مردم ضربه زنند.

بنابراین رصد معاملات ثبت شده در سامانه جامع تجارت ضمن خروج سوداگران از بازار می‌تواند جلوی سوءاستفاده برخی سودجویان را نیز بگیرد تا مردم با اطمینان خاطر نسبت به خرید سکه و طلا اقدام کنند.

نیازی به ثبت اطلاعات از سمت مردم نیست

به گزارش تسنیم، مصاحبه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در هفته گذشته، مبنی بر اینکه «معامله سکه بدون ثبت در سامانه جامع تجارت تخلف محسوب می‌شود»، موجب شد تا برای برخی از مخاطبان این تصور ایجاد شود که این فرایند شامل حال خریداران عادی هم می‌شود و این افراد نیز بایستی معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. بررسی خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که تمامی فرآیند در نظر گرفته شده برای ثبت سکه در سامانه جامع تجارت، فقط مختص واحدهای صنفی طلا و جواهر و صرافی‌ها است و مردم (در اصطلاح مشتریان نهایی) هیچ‌گونه الزامی به ثبت سکه در این سامانه ندارند.

 مردم می‌توانند از فروشنده فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت را مطالبه و دریافت نمایند./تسنیم

طلا و ارز
شناسه : 349671
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا