دولت دیگر سهام ندارد؛

سهام عدالت به جاماندگان نمی‌رسد

در حالی که به نظر می‌رسید تخصیص سهام عدالت جاماندگان قطعی شده باشد که دوباره اما و اگرهای جدیدی مطرح شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، داستان تخصیص سهام عدالت جاماندگان همچنان ادامه دارد. در صورتی که به نظر می‌رسید امسال پرونده سهام‌عدالت جاماندگان بسته شود،‌ دوباره رئیس سازمان خصوصی سازی خبر از مشکل جدیدی داد.

هزار توی سهام عدالت جاماندگان

در حالی که سال گذشته قرار بود به جاماندگان سهام عدالت تخصیص داده شود که این موضوع با اما و اگرهای زیادی همراه شد.

در حقیقت دو مشکل بر سر راه تخصیص سهام وجود داشت. مشکل اول به عدم تصویب تخصیص سهام‌عدالت در شورای عالی سیاست اصل ۴۴ باز می‌گردد. در حقیقت موضوع سهام عدالت جاماندگان در هیات دولت تصویب شده بود. در حالی که این موضوع به تصویب در شورای عالی سیاست اصل ۴۴ نیاز داشت.

مسئله دوم و اصلی مربوط به نداشتن سهام  و منابع کافی برای تخصیص به افراد بود.

در نهایت اواخر سال گذشته سید احسان خاندوزی از تعیین و تکلیف سهام‌عدالت جاماندگان خبر داده بود. با این وجود این اتفاق تا پایان سال صورت نگرفت.

چرا سهام‌عدالت به جاماندگان تعلق نگرفت؟

وزیر اقتصاد در اینباره گفت: در خصوص سهام‌ عدالت ما مصوبه هیات دولت را برای سه و نیم نفر از اعضای تحت پوشش نهادهای حمایتی گرفتیم. در آذرماه هیات مصوبات مجلس اعلام کرد که این مصوبه باید اول در شورای عالی اصل ۴۴ تصویب شود و سپس به دست دولت برسد.

مجدد در انتهای سال در شورای عالی اصل ۴۴ این مساله را مطرح کردیم و در نهایت مصوب شد. برای بار دوم که به هیات دولت ارجاع دادیم که دولت آن را با جزئیات تایید کند. متاسفانه برخی از وزارتخانه ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت های زیرمجموعه خود نبودند. این سهام تا انتهای سال بلاتکلیف ماند.

ابتدای امسال نیز رئیس سازمان خصوصی سازی گفت که معاون حقوقی ریاست جمهوری، وزارت صمت و وزارت نفت با اختصاص سهام مس، فولاد و فارس برای جاماندگان سهام‌عدالت مخالفت کردند. همچنین در مورد تخصیص سهام عدالت به جاماندگان، ابهامات زیادی وجود دارد.

در نهایت سید احسان خاندوزی اواخر فروردین در حاشیه جلسه هیات دولت گفت:‌ امسال سهام‌عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی واگذار می‌شود.

تخصیص سهام عدالت جاماندگان منتفی شد؟

در حالی که به نظر می‌رسید که تخصیص سهام عدالت جاماندگان نهایی شده باشد،‌ رئیس سازمان خصوصی خبر از مشکل جدید داد.

حسین قربان زاده اظهار کرد: جاماندگان اصطلاحی است که سال گذشته به مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط تعبیر پیدا کرد. امسال عبارت جاماندگان یک عبارت کلی است که، تشخیص آن قاعدتا مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست اصل ۵۵ با وزارت اقتصاد و رفاه است.

رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص علت تخصیص نیافتن سهام‌عدالت جاماندگان در سال ۱۴۰۱ گفت: مصوبه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در سال ۱۴۰۱ چندین مرتبه رفت و برگشت داشت. ابتدا هیئت تطبیق مجلس این مصوبه را رد کرد و دوباره تایید شد و دوباره به هیئت دولت رفت.

مسئله اصلی منابعی است که باید در پرتفوی سهام عدالت قرار بگیرد. این منابع کفاف این تعداد افراد واجد شرایط را نمی دهد.

آخرین بار هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری با تخصیص سهام شرکت های مس، فولاد و پتروشیمی خلیج فارس مخالف کردند. تفسیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم این بود که، این سهام جزو سهم ۲۰ درصدی دولت است و امکان واگذاری سهام این شرکت ها وجود ندارد.

اگر این سهام از سبد سهام‌عدالت خارج شوند، عملا دیگر سهام ارزنده ای در سبد سهام عدالت وجود ندارد. ما که نمی توانیم سهام زیان ده در سبد سهام‌عدالت قرار دهیم.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 349681
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا