جنگ تجاری توکیو و سئول

جهان صنعت نیوز| با حضور ترامپ جنگ های اقتصادی و تجاری بسیاری در دنیا به وجود آمده است.

جنگ تجاری آمریکا با کشورمان صدمات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد آورده است و پس از آن هم جنگ تجاری آمریکا با چین و هدف گرفتن برند هوآوی خسارت های بسیاری را برای این کشور به همراه داشته است.

البته ترامپ پیش از آغاز جنگ تجاری با هوآوی تلاش کرد تا تمامی کارخانجات برند اپل را از چین به آمریکا منتقل کند، اقدامی که هم به ضرر اپل بود و هم چین. این اقدام نیز تا حدودی انجام شد اما انتقال صددرصد این کارخانجات اقدامی غیرممکن بود. به نظر می رسد دنیا نیز مانند یک جامعه بزرگ است که افراد آن از جنگ ها، جرم ها  و جنایت ها الگوبرداری کرده و آنهارا گسترش می دهند. شاید هم به خاطر تحولات عصر جدید است.

جنگ های تجاری جایگزین جنگ های نظامی شده اند. اکنون با جنگ تجاری کره جنوبی و ژاپن مواجه هستیم. جنگی که به دلیل حمله ژاپن  در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی رخ داده است.

تبعات جنگ ژاپن و کره جنوبی

در این جنگ ها ژاپنی ها بسیاری از زنان کره ای را به بردگی جنسی گرفتند. اکنون و پس از گذشت سال ها تبعات این جنگ گریبان برندهای بزرگی مانند سامسونگ و ال جی را گرفته است.

این دو کشور در ۵۰ سال گذشته در بسیاری از چالش ها با یکدیگر همراه و همگام بودند اما اکنون با یکدیگر وارد جنگ از نوع تجاری و البته تکنولوژیکی شده اند.

به این جنگ ها عنوان جنگ های تجاری اطلاق می شود اما هدف اصلی آنها شرکت های فناوری هستند. ممکن است روزی برسد که به جای جنگ تجاری تنها شاهد جنگ های فناوری باشیم، به جای موشک موبایل ها از کار بیفتند و به جای بمب ماشین ها متوقف شوند.

در حال حاضر نیز برخی از کشورها چنین بمب هایی اختراع کرده اند. به هرروی جنگ کره جنوبی و ژاپن زنجیره تامین ژاپن و سامسونگ، ال جی و کل صنعت فناوری را به مخاطره انداخته است. امروزه شرکت های فناوری امپراتوری های مدرنی هستند که با ابزار تجارت با یکدیگر به مقابله می پردازند.

جنگ تجاری سئول و توکیو

اول ژوئیه سال جاری میلادی بود که جنگ تجاری کره جنوبی و ژاپن آغاز شد. در این تاریخ کره جنوبی در اعتراض به اعمال محدودیت بر صادرات تولیدات فناوری این کشور، سفیر ژاپن را احضار کرد.

به گزارش یونهاپ، در پی اقدام توکیو در اعمال محدودیت بر واردات فناوری‌های کره جنوبی، مقامات سئول روز دوشنبه  سفیر ژاپن در این کشور را احضار کردند.

احضار سفیر ژاپن در کره جنوبی پس از آن صورت می‌گیرد که توکیو اخیرا اعلام کرده که  کره جنوبی را از فهرست کشورهای موسوم به «کشورهای سفید» حذف خواهد کرد؛ فهرستی که در آن کشورهای غربی از قبیل آمریکا و اروپایی قرار دارند و در آنها «محدودیت‌های حداقلی روی تجارت» وجود دارد.

محکومیت به پرداخت غرامت جنگی

به نوشته یونهاپ، این اقدام ژاپن در واقع واکنش آشکاری است به حکم دادگاه کره جنوبی علیه شرکتهای ژاپنی. سال گذشته یک دادگاه کره جنوبی در اکتبر گذشته یک شرکت ژاپنی را مجبور به پرداخت غرامت حدود ۹۰ هزار دلاری به هر یک از شاکیان کرد.

وزارت صنایع ژاپن پیش از آن در طرحی علیه صادرات کالاهای کره جنوبی اعلام کرد از این پس محدودیت‌های شدیدتری بر واردات مجموعه‌ای از مواد به‌کار‌رفته در گوشی‌های هوشمند و نیمه‌رسانا‌ها اعمال خواهد کرد.

از سوی دیگر، «سانگ یان-مو»، وزیر تجارت، صنایع و انرژی کره جنوبی نیز به بیان اینکه تصمیم اخیر توکیو ناقض قوانین سازمان تجارت جهانی است افزود کره جنوبی علیه ژاپن به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد.

کره جنوبی دست کمک به سوی آمریکا دراز کرد

۱۲ ژوئیه و درپی بروز مناقشه بزرگ تجاری میان کره جنوبی و ژاپن، سئول خواستار مداخله آمریکا در این مساله و کمک به حل این منازعه اقتصادی شده است.

در گزارش روزنامه کوریا تایمز کره جنوبی آمده است سئول نسبت به شکل گیری یک بحران هشدار داده و عنوان کرده است که محدودیت های صادراتی ژاپن علیه کره جنوبی می تواند روابط اتحاد میان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را مخدوش کند.

یکی از بهانه ژاپن برای اعمال چنین محدودیت هایی این است که کره جنوبی نتوانسته است در زمینه جلوگیری از صادرات فنآوری های حساس به کره شمالی خوب عمل کند ادعایی که کره جنوبی تکذیب کرده است.

درخواست مداخله آمریکا

در همین حال وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که کانگ کیونگ وا وزیر خارجه این کشور با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود درباره این مناقشه گفت و گو کرده و خواستار مداخله آمریکا شده است.

شماری از مقام های کره جنوبی نیز در واشنگتن با مسئولانی از آمریکا ملاقات کرده و نسبت به این مساله هشدار داده اند و گفته اند که بهتر است آمریکا به این موضوع ورود کند و اجازه ندهد این وضعیت ادامه یابد.

“مون جائه این” رییس جمهوری کره جنوبی هشدار داده است مسیری که ژاپن انتخاب کرده است به جایی نمی رسد و برایش نتیجه ای جز زیان نخواهد داشت و کره جنوبی با همه توان از منافع خود و شرکت های این کشور حراست خواهد کرد.

دولت ژاپن صدور سه قلم از کالاهایی را که در ساخت این تجهیزات بکار می‌رود به کره جنوبی ممنوع کرده و علت آن را حل نشدن اختلافات دو کشور در خصوص مسایل باقیمانده از جنگ جهانی دوم دانسته است.

کارزار تجاری

کره جنوبی توکیو را به قطع کامل همکاری های اقتصادی تهدید کرد.. دهه ها بعد از جنگ جهانی دوم و پایان دوران استعمار ژاپن در شبه جزیره کره، دو طرف با بهانه های مختلف دعوای ریشه دار تاریخی خود را به حوزه تجارت کشانده اند.

دوشنبه هفته جاری تعدادی از تجار کره جنوبی با تظاهرات در سئول خواهان تحریم خرید کالاهای ژاپنی از سوی مصرف کنندگان کره ای شدند. کره جنوبی یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی مصرفی در جهان است.

تهدید کره جنوبی

اما برای تامین مواد اولیه بخشی از تولیدات خود به شدت به صنایع پیشرفته ژاپنی وابستگی دارد.  ژاپنی ها در واکنش به حکم یک دادگاه در سئول، برای بازپرداخت غرامت قربانیان اردوگاه های کار اجباری جنگ جهانی دوم توسط کمپانی های خصوصی ژاپنی که اموالی در کره جنوبی دارند، توکیو تصمیم گرفته است تا کره جنوبی را از دریافت بخشی از حساس ترین فناوری ها محروم کند.

مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی تهدید کرد در صورتی که ژاپن تحریم های تازه برای صادرات کالاهای حساس به ژاپن را لغو نکند، ممکن است کل همکاری های اقتصادی میان این دو قدرت اقتصادی و صنعتی شرق آسیا کاملا متوقف شود و این موضوع بیش از آنکه به کره جنوبی آسیب برساند، ژاپن را متضرر خواهد کرد.

ژاپن به پرداخت غرامت جنگی محکوم شد

به نوشته آسوشیتدپرس این اقدام توکیو در پی حکم یک دادگاه در کره جنوبی رخ می دهد که کمپانی های ژاپنی را به پرداخت غرامت به خانواده قربانیان اردوگاه های کار اجباری ژاپن در طول جنگ جهانی دوم مجبور می کرد. ژاپن با ادعای «مدیریت ناکافی» صادرات تعدادی از مواد اولیه حساس و کالاهای صنعتی به کره جنوبی را تحریم کرده است.

به نوشته رسانه های ژاپنی ماده شیمیایی هیدروژن فلوراید در قطعات تولید ژاپن، از جمله موادی است که می تواند در تولید سلاح های شیمیایی کاربرد داشته باشد و دولت ژاپن تصمیم گرفته است به این دلیل که کره جنوبی نظارت کافی برای این کالاها ندارد و امکان قاچاق این مواد به کره شمالی برای ساخت سلاح های شیمیایی وجود دارد.

در برابر سئول گفته است که چنین اتهاماتی کاملا بی پایه و اساس است و سئول موثرتر از ژاپن با تجارت غیرقانونی مبارزه می کند.

اهرم تجارت، ابزاری برای اختلاف نظرهای تاریخی

مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی، ژاپن را متهم کرده است که با استفاده از اهرم های تجاری سئول را به بهانه اختلاف نظرهای تاریخی تنبیه می کند.

رییس جمهور کره جنوبی مدعی شده است که از این اختلاف نظر برای کاهش وابستگی صنعتی کشورش به ژاپن استفاده خواهد کرد. به گفته مون، با تقویت کمپانی های دانش بنیان و همچنین تنوع بخشی به منابع واردات کالاها، می توان از وابستگی کره جنوبی به ژاپن کاست.

بخش عمده ای از کالاهایی که توسط ژاپن صادرات آنها به کره جنوبی ممنوع شده است در تولید نیمه هادی هایی است که در تراشه های رایانه ای و صفحه نمایش استفاده می شوند.

دولت کره جنوبی قصد دارد تا از ژاپن به سازمان تجارت جهانی به دلیل این محدودیت ها شکایت کند. به گفته مقام های کره جنوبی این شکایت هفته آینده در جلسه شورای عمومی سازمان تجارت جهانی در ژنو ثبت خواهد شد.

هشدار رییس جمهور کره جنوبی

روز جمعه تعدادی از نمایندگان دولت های کره جنوبی و ژاپن در توکیو برای مذاکره در مورد اختلاف های تجاری اخیر مذاکره کردند، اما به نوشته رویترز این مذاکرات با شکست مواجه شد و هیچ توافقی برای حل و فصل اختلاف به دست نیامد.

مون جائه این، در جمع مشاوران ارشد خود در سئول تاکید کرد: محدودیت های اخیر ژاپن بر صادرات کالا به کره جنوبی، چارچوب توافق همکاری های اقتصادی میان دو کشور را نقش بر آب کرده است.

توافقی که بیش از نیم قرن، بر اساس وابستگی دوجانبه وجود داشت. از بین رفتن اعتبار ژاپنی ها در میان صنایع و تولیدکنندگان کره ای باعث می شود که کمپانی ها و صنایع ما وابستگی خود را به کالاها، قطعات و تجهیزات ژاپنی کم کنند و به سمت تنوع بخشی منابع تامین یا بومی سازی فناوری حرکت کنند.

من همین جا هشدار می دهم که ادامه این مسیر نهایتا بیش از آنکه به ما ضربه بزند به اقتصاد ژاپن ضربه خواهد زد.

عواقب تحریم های ژاپن در کوتاه مدت

به نوشته آسوشیتدپرس، تحریم های اخیر ژاپن در کوتاه مدت اثر معناداری بر تولید تراشه های رایانه ای و صفحه نمایش توسط کمپانی های کره جنوبی نخواهد داشت.

چرا که در حال حاضر انبارهای مواد اولیه این کمپانی ها پر است و همچنین تقاضای جهانی برای تراشه های نیمه هادی رو به کاهش رفته است. اما ممکن است ژاپن در ادامه برای توسعه این تحریم ها به کالاهای دیگر و صنایع دیگر تصمیم گیری کند.

پارک کی یونگ، سخنگوی وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی دوشنبه تاکید کرد؛ کشورش برای اقدامات بیشتر ژاپن آماده می شود و پیش بینی می کند که ممکن است کره جنوبی از فهرست ۲۷ کشور تجارت ترجیحی ژاپن خارج شود. اگر ژاپن کره جنوبی را از این فهرست خارج کند.

آنگاه کمپانی های ژاپنی برای صادرات ۸۵۰ قلم کالایی که توسط دولت این کشور «حساس» تلقی می شود، باید به صورت مورد به مورد تقاضای مجوز صادرات به کره جنوبی بدهند.

در حال حاضر فقط ۳ ماده مشخص از سوی دولت ژاپن مشمول مقررات کنترل صادرات به کره جنوبی شده است.

تحریم کالاهای ژاپنی در کره جنوبی

افکار عمومی در کره جنوبی حساسیت ویژه ای به رفتار ژاپن در قبال این کشور دارند، ژاپن در طول سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، کره جنوبی را به عنوان یک مستعمره اشغال کرده بود،

این موضوع همچنان در اذهان عمومی شهروندان کره ای وجود دارد. به نوشته آسوشیتدپرس، بسیاری از شهروندان کره ای معتقدند که ژاپن همچنان مسوولیت بسیاری از جنایاتی که در طول سال های اشغالگری در شبه جزیره کره رخ داده است را نمی پذیرد.

تعدادی از صاحبان کسب و کارهای کره جنوبی در خیابان های سئول علیه ژاپن تظاهرات کردند. تعدادی از مغازه داران این شهر اعلام کرده اند که مادامی که ژاپن از اقدام های اخیر خود عقب نشینی نکند، از فروش کالاهای ژاپنی در مغازه های خود خودداری خواهند کرد.

چند هزار از شهروندان کره ای هم با امضای توماری در وب سایت ریاست جمهوری این کشور خواهان تحریم کالاهای ژاپنی، ممنوعیت سفر به ژاپن و تحریم المپیک تابستانی سال آینده در این کشور شده اند

جنگ امپراتوری های فناوری

نخستین جبهه ای که در تیررس توپخانه ژاپنی ها قرار دارد سامسونگ الکترونیک است. شرکتی فوق العاده عظیم که جدای از حوزه موبایل، نمایشگر و پردازنده، در زمینه چیپ های DRAM و NAND نیز حرف اول را می زند. دومین بازیگر چیپ های DRAM نیز یک شرکت کره ای دیگر به نام SK Hynix است که در کنار سامسونگ جمعا ۷۱ درصد این بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری را قبضه کرده اند.

البته تحریم ها می تواند نقش یک شمشیر دو لبه را هم علیه خود ژاپنی ها ایفا کند. برای مثال در ماه های گذشته اشباع بیش از حد بازار مموری های DRAM باعث کاهش شدید قیمت ها شد. از آنجا که کسب و کار مرتبط با چیپ حدود دو سوم از کل سود سامسونگ را تشکیل می دهد، سود این شرکت به پایین ترین رقم در چهار سال گذشته رسید و یک سوم ارزش سهام کمپانی به باد رفت.

شمشیر دولبه تحریم ها

تحریم ژاپن و کاهش چشمگیر عرضه چیپ های DRAM در بازار، به افزایش قیمت این قطعات و رونق دوباره سهام سامسونگ و تولیدکنندگان دیگر منجر شد. البته این نتایج در کوتاه مدت بدست آمده و ممکن است اوضاع در بلند مدت تغییر کند.

اوضاع برای صنایع نیمه رسانا نیز بر وفق مراد نیست و مواد اولیه و ابزارهای اساسی مورد استفاده در تولید این قطعات زیر تیغ تحریم رفته اند. یکی از اقلام تحریمی، پلی ایمید های فلورین دار است که تامین آنها از دیگر کشورها فوق العاده دشوار خواهد بود چرا که ۹۰ درصد کل این ماده از ژاپن استخراج می شود.

تحلیلگران «نیکی ایژن ریویو» بر این باورند که هر اختلالی در تامین فوتورزیست EUV به عنوان پوشش مورد استفاده از لیتوگرافی فرابنفش شدید می تواند عرضه چیپ های ۷ نانومتری سامسونگ را برای چندین ماه به تاخیر بیندازد.

جنگ کره ای ها بر سر مسائل حیثیتی که حدود هشتاد سال قبل روی داده و سماجت ژاپنی ها برای عدم عذرخواهی رسمی و پرداخت غرامت کافی می تواند به کمبود چیپ های حافظه، نمایشگر و عقب ماندگی صنعت نیمه هادی ها منجر شده و در نهایت قیمت گوشی و مدل های مختلف کامپیوتر را افزایش دهد.

 

عمومی
شناسه : 34987
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا