مدیر عامل داروسازی اکسیر: مشکلات صنعت داروسازی با کم‌ترین حمایت قابل حل است / اجحاف در حق شرکت‌های دارویی برتر

هر چند صنایع داروسازی با چالش‌های مختلفی روبرو هستند اما به اعتقاد مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر با این مسائل با کوچک‌ترین حمایت قابل حل است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شرکت‌های دارویی طی چند ماه گذشته شرایط دشواری را تجربه کردند که تامین ارز، عدم پرداخت مطالبات، کمبود نقدینگی و بلاتکیفی قوانین از جمله مهم‌ترین چالش‌های موجود است. با این وجود شرکت‌های دارویی به ویژه شرکت‌های دارویی برتر توانستند با مدیریت مناسب این شرایط را کنترل کنند. با این وجود برخی قوانین همانند دریافت مجوز صادرات به گونه ای است که اجحاف در حق شرکت‌های دارویی برتر کشور است.

دکتر سامان غلامی، مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو در گفتگو با جهان صنعت نیوز به تشریح شرایط صنعت دارویی و عملکرد این شرکت پرداخت.

عملکرد صادراتی قابل توجه داروسازی اکسیر

مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر با بیان اینکه به طور کلی این شرکت شرایط خوبی در حوزه صادرات رقم زده و تجربه صادرات به حدود ۱۹ کشور در منطقه و خارج از منطقه را دارد، گفت: مقاصد اصلی صادراتی برای شرکت‌های دارویی کشورهای همسایه، آفریقایی و آمریکای لاتین است.

دکتر غلامی ادامه داد: امسال با وجود همه مشکلاتی که در بحث تامین دارو در داخل کشور و چالش هایی که در این زمینه داشتیم، داروسازی اکسیر موفقیت خوبی در تامین نیاز داخلی داشت. همچنین توانستیم مجوز صادرات مازاد تولید را از سازمان غذا و دارو کسب کنیم.

در کشورهای منطقه هم بازار خوبی پیدا شده است؛ به گونه‌ای که نزدیک به یک میلیون و ۱۵۰ هزار دلار ارزش صادراتی شرکت در سال ۱۴۰۱ بود. برای امسال هدف حداقل سه ملیون دلاری در نظر گرفته ایم که امیدواریم به این هدف برسیم.

طرح دارویار و چالش نقدینگی شرکت‌های دارویی

مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر گفت: بعد از طرح دارویار صنایع دارویی دچار چالش جدی نقدینگی شدند و بانک ها باید منابع مالی را تامین می کردند. در آن برهه زمانی دریافت تسهیلات و تامین مالی بسیار دشوار بود که خوشبختانه آن شرایط را پشت سر گذاشتیم و موفق به تامین نقدینگی از راه های مختلف شدیم.

 بزرگ ترین مشکل صنعت دارو به ویژه شرکت هایی همانند اکسیر که سبد دارویی بیمارستانی دارند، مطالبات از شرکت‌های پخش به ویژه شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه است. البته این شرکت‌ها نیز در وصول مطالبات خود از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها با چالش روبرو هستند.

اگر این چرخه بهبود پیدا کند و بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به موقع مطالبات شرکت‌های پخش را پرداخت کنند، این شرکت‌ها نیز در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان با چالش روبرو نمی‌شوند. به طور کلی بهبود جریان نقدینگی می‌تواند کمک شایانی به تولید شرکت‌های دارویی کند.

چالش تامین ارز

به اعتقاد دکتر غلامی،‌ تامین ارز یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های دارویی است. مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر در این خصوص گفت: تقریبا از بهمن ماه هیچ تامین ارزی صورت نگرفته است. در این زمینه چالش های مختلفی وجود دارد؛ قوانین بانک مرکزی طی دو مرحله تغییر کرد و اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به صنعت دارو و تعویق تقسیم بندی گروه های کالایی از جمله موضوعاتی بود که تامین ارز را با چالش روبرو کرد.

تقریبا نیمه اردیبهشت را رد کردیم اما همچنان این چالش باقی است. قول های بسیار مساعدی دادند که در یکی دو هفته آینده این مشکلات حل شود؛ ولی یک فرصت طلایی از صنعت دارو که می خواهد محصولات بیماران را تامین کند گرفته شد. قطعا این موضوع از یکسو تولید را تا حدودی با چالش مواجه می کند و از سوی دیگر، بحث سلامت ممکن است تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر بیان کرد که هر چند این شرکت به واسطه دپوی مناسب محصولات، شرایط را مدیریت کرد اما این گونه تصمیمات می‌تواند کل صنعت دارو را دچار چالش کند و امیدواریم زودتر حل شود که تجربه و چالش کمبود دارو در کشور در آینده را نداشته باشیم.

مشکلات صنعت دارو با یک حمایت کوچک حل می شود

دکتر غلامی تاکید کرد که همه مشکلات صنعت دارو با یک حمایت کوچک حل می شود. یعنی هم بحث ارزبری و هم بحث تامین ریالی قابل حل است. باید توجه داشت که تامین مالی این صنعت عدد بزرگی نیست که  که بخواهیم این موضوع را تبدیل به چالشی برای صنایع دارویی کنیم. از طرف دیگر دارو یک محصول استراتژیک و سلامت محور است که با حمایت اندک می تواند از هر گونه بحران و نگرانی برای مردم جلوگیری کند.

این موضوع شدنی است به شرط این که متوجه اهمیت صنعت داروسازی باشیم. با یک حمایت کوچک هم در بعد نقدینگی و هم در بعد تامین ارز می توانند صنایع دارویی را از این چالش‌ها نجات دهند و در صنعت دارو تحول ایجاد شود.

بازار خوبی برای محصولات دارویی ایرانی وجود دارد

دکتر غلامی ادامه داد: امروز به جز چالش نقدینگی و بحث تامین ارز در صنعت دارو چالش خاصی وجود ندارد و شرکت های دارویی در حوزه های کیفی روز به روز ارتقا پیدا می کنند.

باید توجه داشت که بازار خوبی برای محصولات دارویی ایرانی وجود دارد و شرکت اکسیر در کشورهای همسایه و منطقه بسیار شناخته شده است. بنابراین برای محصولات بازار وجود دارد و فقط به حمایت های کوچکی که اشاره شد، نیاز دارد. اگر این شرایط بهبود پیدا کند حتما اکسیر می تواند وضعیت صادرات خود را به مراتب نسبت به سالی که پشت سر گذاشت بهبود ببخشد.

چالش صادرات برای شرکت‌های دارویی برتر

نکته بعدی در خصوص قوانین سازمان غذا و دارو برای اعطای مجوز صادرات است. روند کنونی به‌گونه‌ای نیست که هر شرکت بتواند بر اساس تولید خود نسبت به صادرات تصمیم بگیرد. در حقیقت سازمان غذا و دارو بر اساس موجودی دارو در کشور مجوز صادرات می‌دهد.

به عنوان مثال ممکن است یک محصول دارویی بین چهار شرکت تولیدکننده مشترک باشد. معمولا شرایط تامین و تولید اکسیر خوب است. اما اگر دو سه مورد از این شرکت‎‌ها به هر علتی در یک برهه زمانی نتوانند تولید کنند، شرکتی که خوب تولید کرده هم نمی تواند مجوز صادرات بگیرد. چون برای سازمان غذا و دارو دپوی کل کشور مهم است که این موضوع برای صنعت جالب نیست.

ما تلاش می کنیم و تامین مواد و تولید مناسبی داریم و دپوی خوبی برای خودمان ایجاد می کنیم و سعی می کنیم بازار را تغذیه کنیم که مشکلی پیش نیاید؛ ولی قرار نیست ما پاسخگوی کل صنعت دارو باشیم. در حقیقت می توانیم به اندازه ظرفیت‌ها و توان تولید در داروسازی اکسیر پاسخگو باشیم.

 این گونه موارد برای مجوزهای صادراتی چالش ایجاد می کند. چنین تجربه هایی داشتیم که عددهایی بیشتر از تعهدات خودمان به سازمان تولید کردیم اما باز هم نتوانستیم مجوز بگیریم. به خاطر این که در نهایت تامین کل کشور و تولید کل صنایع دارویی برای سازمان غذا و دارو کل کشور مهم بوده که منطقی است ولی باید راهکاری اندیشیده شود که اگر شرکتی از ابتدای سال هم برای تولید داخل و هم برای صادرات فرایندی را برنامه ریزی می کند درگیر چالش های مجوز نباشد تا بتواند اتفاق خوبی در حوزه صادرات رقم بزند.

صنعت و معدن

شناسه : 350082
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *