مدیرعامل هلدینگ دارویی کیمیا فام: تامین مالی، مجوز صادرات و تحریم سه چالش صنعت داروسازی است

هر چند صنایع داروسازی با چالش‌های مختلفی روبرو هستند اما به اعتقاد مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر با این مسائل با کوچک‌ترین حمایت قابل حل است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته شرایط ملتهبی را پشت سرگذاشته است. در این میان صنایع و شرکت‌های مختلف با شرایط ویژه‌ای روبرو هستند. از یک سو به دلیل فضای حاکم بر اقتصاد، صنایع تحت فشارهای داخلی و خارجی قرار دارند. از سوی دیگر، این شرکت‌ها به ویژه شرکت‌ها و صنایع صادرات محور با ارزش افزوده بالا نقش موثری در برونرفت از شرایط کنونی دارند.

در این میان شرکت‌های دارویی به عنوان یکی از صنایع با ارزش افزوده مناسب و ارزآوری قابل توجه جایگاه ویژه ای دارند که البته با مشکلاتی روبرو هستند. مشکلاتی که در صورت رفع آن می‌توان شاهد عملکرد قابل توجه این شرکت‌ها در بازارهای صادراتی باشیم.

در ادامه گفتگوی جهان صنعت نیوز با آقای محمد مهدی شاهرودی، مدیرعامل شرکت داروسازی کیمیا فام در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو را می‌خوانید:

راه نجات کشور صادرات و ارزآوری است

محمد مهدی شاهرودی بر این باور است که یکی از راه های نجات کشور در بحران اقتصادی کنونی، بحث صادرات و ارزآوری است. مدیرعامل شرکت داروسازی کیمیا ادامه داد: در این شرایط شرکت هایی مانند هلدینگ دارویی کیمیافارم که دارای محصولاتی با ثبت اختراع است و تولید آن در تمام کشورها ممکن نیست، می‌تواند نقش موثری در این موضوع داشته باشد. چرا که این امکان فراهم است ارزش افزوده قابل توجهی بر روی مواد اولیه که بعضا وارداتی است، ایجاد شود. به بیان دیگر می‌توان محصولات را به کشورهایی که از آن مواد اولیه وارد شده است، به چند برابر قیمت فروخت. یعنی نه تنها ارزی که خارج کردیم را برگرداندیم، بلکه چندین برابر به نفع کشور است.

بحث ارتقای دانش علمی و ارتباط با جهان موجب می شود شرکت هایی دانش بنیانی همانند هلدینگ دارویی کیمیافارم با دنیا در ارتباط باشند و بتوانند دانشی که سالیان سال با هزینه در تحقیقات و توسعه (R&D) بدست آوردند را با دنیا به اشتراک بگذارند و بابی برای ارتباط با دنیا شود.

سرعت گیر مجوزهای صادراتی

مشکلاتی که در بحث صادرات است بعضا مجوزهایی است که باید از ارگان های مختلف و ذیربط بگیریم که تا حدودی دموکراسی های مختلف این روند را زمان‌بر کرده است؛ به عنوان مثال دریافت مجوز صادرات تا ماه زمان‌بر خواهد بود. این در حالی است که با توجه به قیمت ارز و نوع معاملات صورت گرفته، موضوع مهم سرعت بالا و جوابگویی سریع به مشتریان است.

مسئله زمان برای مشتری‌های خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت زمان‌بر شدن این روند، کشورهای دیگر را جایگزین خواهند کرد. هرچند وزارت صمت و سازمان غذا دارو در تلاش هستند که این موانع را رفع کنند اما برای تولیدکنندگانی همچون کیمیافارم که جزو شرکت‌های شناخته شده بین‌المللی محسوب می‌شود، می‌توان بازار برخی از محصولات را حداقل در خاورمیانه در اختیار بگیریم. باید در نظر داشت که حتی در شرایط کنونی کیمیافارم به کشورهای اروپایی و کانادا صادرات دارد که باعث افتخار کشور است

تسهیلات بانکی معضل اساسی شرکت‌های دارویی

مهمترین اقدامی که می شود صورت بگیرد بحث تسهیلات بانکی است؛ یعنی این که شرکت ها بتوانند اولویت داشته باشند. مخصوصا وقتی دارو که با سلامت مردم سر و کار دارد اولویت داشته باشد.

به ویژه در شرایط کنونی اقتصاد که با محدودیت‌هایی روبرو هستیم اگر بانک‌ها بتوانند تسهیلات ویژه‌ای برای شرکت های دارویی در نظر بگیرند، یکی از کمک های مهمی است که می تواند به شرکت هایی مثل کیمیافارم انجام شود.

مشکلات صادرات دارو در شرایط تحریمی

صادرکننده های دارویی با مشکلات متعددی همانند تحریم ها و معاملات مختلف روبرو هستند. اما شاید بتوان گفت که مبادلات ارزی از اهمیت بیش‌تری برخوردار است؛ یعنی خرید و فروش ها به مشکل برمی خورد و انتقال بانک‌ها و انتقال بین صرافی‌ها باید چند مرحله بچرخد.

به دلیل شرایط تحریمی، این مسیرها خیلی طولانی می شود و موادی که از اروپا وارد می‌شود بایستی به چین، هند و امارات بیاید و بعد ترخیص شود. این مشکلات گریبانگیر این صنعت است.

از سوی دیگر بانک ها هم نگران این هستند که تحریم و ارتباطاتشان مختل شود و نتوانند تامین ارز کنند. این مهمترین بحث شرکت های دارویی است و در صادراتشان در این بحث مالی مشکل دارند.

صنعت و معدن

شناسه : 350086
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *