رئیس کل بانک مرکزی؛

نرخ ارز بازار قاچاق مورد قبول ما نیست

بعد از مطرح شدن برخی حواشی در خصوص مدل تامین ارز واردات و رواج برخی سوء استفاده ها، بانک مرکزی به صورت مستقیم وارد حوزه خرید و فروش ارز تجارت خارجی خواهد شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اخیرا فعالان اقتصادی گلایه های متعددی در خصوص روند فسادزای فروش ارز صادراتی مطرح کرده اند. به عنوان مثال یکی ازفعالان اقتصادی با اشاره به اینکه  برای مدیریت تقاضای ارز، روند ثبت سفارش و تخصیص ارز به شکل دو وازدهم محدود شده، گفت: اگر ارز تخصیص داده میشود و امکان تامین ارز وجود ندارد پیشنهاد می‌شود که روند تخصیص با اصلاحات بیشتر رو به رو شود چراکه هم اکنون منابع ریالی  از سوی فعال اقتصادی صرف می‌شود اما در نهایت میبینیم که به دلایل مختلف از جمله تخفات درحوزه صرافی و… تامین ارز انجام نمی‌شود. بر این اساس با تداوم فروش ارز حاصل از صادرات به صرافیهای تضامنی برخی واسطه گری میکنند و از طریق پیشنهاداتی تحت عنوان over روند قیمتی در بازار را بهم میریزند.

وی افزود،  در صورتی که فعال اقتصادی برای تامین ارز به این روند مفسده انگیز وارد شود عملا پرداختهای مازادی انجام می‌شود که امکان ثبت و ضبط آنها وجود نداشته و در آینده تبعات مالیاتی و ارزی به همراه خواهد داشت.

از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد

در همین خصوص فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، برای کوچک‌سازی بازار قاچاق هم اشراف اطلاعاتی داریم و هم به تمام این بازار‌ها ورود کرده‌ایم و در تلاشیم این نرخ را کاهش دهیم چرا که نرخ ارز بازار قاچاق مورد قبول ما نیست.

به گفته فرزین، مواردی گزارش شده است که بعضا افراد و شرکت‌ها پشت خط ارز معامله می‌کنند، در روش جدید از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد و به طور مستقیم هم خواهد فروخت تا واسطه‌ها را حذف و این مشکل را برطرف کنیم./تسنیم

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانطلا و ارز
شناسه : 350243
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا