دو سناریو این روزهای بازار سهام؛

بورس سقوط می‌کند یا فرصت خرید می‌دهد؟

دوشنبه سیاه بازار سهام با روند نسبتا متعادل روز سه شنبه، دو سناریو را برای پیش بینی بورس محتمل می‌کند. سقوط ادامه دارد یا فرصت خرید است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بورس در سه روز گذشته شرایط عجیبی را تجربه کرد؛ ریزش تاریخی شاخص کل بورس و پس از آن بهبود روند معاملات در روز سه شنبه، اتفاقاتی است که فرضیه‌های متفاوتی را مطرح می‌کند. در این شرایط پیش بینی بورس حداقل در کوتاه مدت شاید یکی از سخت‌ترین کارها باشد.

گروهی بر این باورند که ریزش تاریخی بورس در روز دوشنبه،‌ دستوری بوده تا از حبابی شدن بازار جلوگیری شود. در نقطه مقابل برخی حمایت دستوری از بازار روز سه شنبه را مطرح می‌کنند.

روند معاملات بورس در روز سه شنبه

در معاملات روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۸ هزار و ۵۸۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته ریزش کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۸۲۷ واحد پایین آمد.

این در حالی است که در نیمه اول معاملات شاخص به کانال ۲.۲ میلیونی سقوط کرده بود و تنها در دقایق پایانی توانست به محدوده ۲.۳ میلیونی برگردد.

در جریان معاملات دیروز بازار سهام حدود یک هزار میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بورس خارج شد. البته این رقم در مقابل روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری رقم ناچیزی محسوب می‌شود.

اما سوال اینجاست که آیا ریزش بورس دستوری است؟ از آنجا که شرایط بورس متفاوت از تابستان ۱۳۹۹ است و حباب قیمتی در آن مشاهده نمی‌شود، این سقوط با ابهاماتی مواجه است. همچنین برخی معتقدند دولت روز گذشته با ورود به بازار جلوی ترس ایجادشده در سهامداران را گرفت تا اصلاح عمیق نشود.

دستور برای سقوط یا جلوگیری از ریزش؟

سناریوهای مختلفی برای روند بورس مطرح می‌شود و هرکس در این خصوص نظری می‌دهد. اما باید گفت که برخی سهامداران همچنان نگران تکرار تاریخ و رخ‌دادن اتفاقات سال ۹۹ هستند. در همین زمینه محمود امیری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: بیشتر از اینکه جلوگیری از سقوط بازار را محصول دستور بدانیم، باید گفت که آغاز ریزش‌ها دستوری بود. در واقع مانند سال ۹۹ رشد بازار سرعت گرفته بود و مسوولان امر برای جلوگیری از تجربه سقوط مداوم، عرضه‌ها را به صورت دستوری زیاد کردند تا از شتاب سریع بازار سرمایه جلوگیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: برخی از نهادهای وابسته به حقوقی‌های بزرگ در این سناریو نقش داشتند که عده‌ای نیز زودتر از آن باخبر شدند. به نظر می‌رسد مسوولان سازمان نظرشان بر جلوگیری از رشد سریع بورس بوده است. طبق همان تجربه سال ۹۹ در واقع خواستند که بازار در کمای ممتد فرو نرود.

منفی‌های بورس فرصت خرید است

وی منفی‌های بورس را فرصت خرید جدید می‌داند و می‌افزاید: پول جدید وارد بازار شد و امکان خرید سهام ارزنده برایش کم بود و در واقع یک فرصتی به پول‌های جدید داده شد.

امیری همچنین تصریح می‌کند: سهامداران حقیقی خارج نشدند بلکه سهام را فروختند تا در یک فرصت مناسب دوباره وارد شوند. به نظر می‌رسد پول زیادی خارج نشده بلکه پول حقیقی‌ها پارک شده و در اولین فرصت ورود می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: بورس تهران، دولتی است و رشد و ریزش آن نیز تابع نظر تصمیم‌گیران است. در حال حاضر نیز نظر مقام‌های مسوول بر رشد بازار است و این منفی‌ها هم هماهنگی با نهادهایی است که در بازار ذی‌نفع هستند.

ایجاد فرصت خرید برای حقوقی‌های بزرگ بورس

امیری خاطر نشان می‌کند: این منفی‌ها فرصتی برای ورود دوباره حقوقی‌های بزرگ است و این نشان می‌دهد برای رشد بازار به صورت حساب‌شده عمل می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که تکرار اتفاق سال ۹۹ چقدر محتمل است، می‌گوید: آن اتفاق دیگر رخ نمی‌دهد، شرایط با سال ۹۹ فرق دارد. وقتی می‌گوییم بازار رشد کرده است در واقع هنوز این رشد در بخشی از سهم از سال ۹۹ هم عقب‌تر است بنابراین باید منتظر بود که بازار همپای تورم‌های جامانده در سه سال گذشته رشد کند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 350293
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا