رقبای تیم ملی در جام ملت‌های آسیا را بشناسید

تیم ملی فوتبال ایران سابقه روشنی در تقابل با همگروهان خود در جام ملت‌های آسیا دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه C مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ با تیم‌های ملی امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین همگروه شد.

شرایط رقبای ایران در راه صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها را بررسی می‌کنیم.

امارات

سخت‌ترین و آشناترین حریف شاگردان قلعه‌نویی در مرحله گروهی، جایگاه هفتادودوم رده‌بندی فیفا را در اختیار دارد و میزبان دوره گذشته مسابقات به شمار می‌رود. ۱۹۹۰ تنها سال حضور اماراتی‌ها در جام جهانی بود که آن‌ها با سه شکست بدرقه شدند. امارات تاکنون ۱۸ بار مقابل تیم ملی کشورمان به میدان رفته که پیروزی ۳ بر یک در سال ۱۹۹۷، تنها برد این تیم محسوب می‌شود. ایران برابر امارات ۱۴ بار طعم پیروزی را چشیده و سه دیدار با تساوی پایان یافته است.

امارات در جام ملت‌های آسیا کار را همیشه برای رقبایش دشوار کرده است. این تیم در سال ۱۹۹۶ به مقام نایب قهرمانی رسید و در سال ۲۰۱۹ در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب شد که در هر دو سال میزبان بود. کسب جایگاه‌های سوم و چهارم جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۱۹۹۲ نیز در کارنامه امارات دیده می‌شود.

فلسطین

تیمی که تاکنون صعود به جام جهانی را تجربه نکرده، رتبه نودوسوم جهان را به خود اختصاص داده و سومین تیم سید سوم بود. ایران تاکنون در پنج بازی مقابل فلسطین صف‌آرایی کرده که سه برد و دو تساوی، حاصل این بازی‌ها بوده است. برتری ۷ بر یک در دیدار دوستانه سال ۲۰۱۱ بهترین نتیجه تیم کشورمان برابر فلسطین است.

دو دوره گذشته جام ملت‌های آسیا تنها حضور فلسطین در این بازی‌ها بوده است. فلسطین در مسابقات سال ۲۰۱۵ سه شکست تجربه کرد و در سال ۲۰۱۹ دو تساوی و یک شکست داشت که این نتایج، فلسطینی‌ها را از صعود به مرحله حذفی بازداشت.

هنگ‌کنگ

هر شش تقابل هنگ‌کنگ با ایران، به شش برد تیم کشورمان انجامیده که ایران ۱۴ گل زده و تنها یک گل دریافت کرده است. هنگ‌کنگ در فوتبال ملی به توفیق خاصی دست نیافته و در ۱۳ دوره گذشته جام ملت‌های آسیا شرکت نکرده است.

ایستادن بر سکوی سوم اولین دوره مسابقات در سال ۱۹۵۶ و کسب جایگاه چهارم جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۴، بهترین مقام‌های هنگ‌کنگ در رقابت‌های قاره کهن به شمار می‌رود. هنگ‌کنگ با کسب جایگاه ۱۴۷ دنیا، در میان ۲۳ تیم حاضر در رقابت‌ها تیم بیست‌وسوم آسیاست.

مسیر ایران برای صعود به فینال جام ملت‌های آسیا 

در صورت صدرنشینی، تیم ملی کشورمان با یکی از تیم‌های سوم برتر گروه‌های A,B,F دیدار خواهد کرد. تیم‌های لبنان، سوریه و قرقیزستان به عنوان تیم‌های سید سوم در این ۳ گروه قرار گرفته‌اند و حال باید دید آن‌ها می‌توانند به عنوان تیم سوم به مرحله یک هشتم نهایی صعود کنند و یکی از این تیم‌ها به مصاف ایران برود؟

ایران در صورت رسیدن به جمع ۸ تیم طبق جدول باید با برنده تیم اول گروه E (احتمالا کره جنوبی) و تیم دوم گروه D (احتمالاً عراق یا ویتنام) دیدار کند. در صورت پیروزی در آن مسابقه، تیم ملی کشورمان راهی نیمه نهایی خواهد شد.

از طرفی صدرنشین گروه A (احتمالاً قطر) در مرحله یک هشتم با یکی از ۳ تیم سوم گروه‌های C,D,E دیدار خواهد کرد. تیم‌های فلسطین، ویتنام و بحرین به عنوان تیم‌های سید سوم در این ۳ گروه قرار گرفته‌اند و شاید در نهایت یکی از آن‌ها حریف شاگردان کی‌روش در یک چهارم شود. 

تیم‌های دوم گروه‌های B و F که احتمالاً ازبکستان و عمان خواهند بود در مرحله یک هشتم با هم دیدار می‌کنند و برنده آن‌ها برای صعود به جمع ۴ تیم احتمالاً مقابل قطر به زمین خواهد رفت.

تیم ملی کشورمان با وجود این پیش‌بینی‌ها احتمال دارد با شاگردان کی‌روش در مرحله نیمه نهایی دیدار کند و در صورت رسیدن به فینال راه یابد. سایر مدعیان قهرمانی مثل ژاپن، عربستان و استرالیا در آن طرف جدول برای رسیدن به فینال تلاش خواهند کرد.

ورزشی
شناسه : 350572
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا