هواشناسی ایران ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲؛

هواشناسی برای ۷ استان هشدار سیلاب و طغیان رودخانه‌ صادر کرد

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر در ۷ استان از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی روز جمعه خبر داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی  امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ سواحل دریای خزر، خراسان شمالی،‌ شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان،‌ قزوین،‌ البرز، تهران و سمنان بارش باران همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد ریزش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. شدت بارش‌های امروز برای سواحل دریای خزر و خراسان شمالی است.

سامانه بارشی فردا در مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی فعال است و در بخش‌هایی از شمال غرب، شمال شرق، مرکز و ارتفاعات البرز نیز بارش‌های پراکنده روی می‌دهد.

روز چهارشنبه برای بخش‌هایی از شرق و سواحل غربی دریای خزر و روز پنجشنبه برای شمال غرب بارش خفیف و پراکنده روی می‌دهد. روز جمعه با ورود سامانه بارشی از غرب، بارش‌ها در استان‌های غربی و بخش‌هایی از شمال غرب آغاز خواهد شد. طی ۲ روز آینده در نیمه شمالی کشور روند کاهش دما پیش بینی شده است. همچنین تا روز چهارشنبه شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است. دریای خزر نیز تا فردا مواج پیش بینی شده است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵: نیمه شرقی آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، شمال خراسان رضوی، اردبیل، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

توصیف سامانه: نفوذ گرد و غبار و افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

نوع مخاطره: نفوذ غبار و وزش باد شدید و آلودگی هوا

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵: خوزستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: وزش باد شدید شمال غربی و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

نوع مخاطره: وزش باد شدید شمال غربی با حداکثر سرعت ۲۰ متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر

منطقه اثر: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت در عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

تسنیم

عمومی
شناسه : 351022
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا