xtrim
بلاتکلیفی خودروسازان خصوصی؛

سه خودروساز از مرحله دوم سامانه یکپارچه انصراف می‌دهند؟

دومین طرح فروش خودرو با مکانیزم نوبت‌دهی از ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ استارت خورد. سه خودروساز خصوصی، مدیران خودرو، کرمان موتور و فردا موتور خودروسازی سایپا را در این دور از عرضه خودرو از مسیر سامانه یکپارچه همراهی می‌کنند. متقاضیان خودروهای مونتاژی در دور جدید پیش‌فروش محصولات شرکت‌های خودروساز با چالش جدیدی روبرو شده‌اند و همین مساله آنها را بلاتکلیف کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دور دوم پیش فروش محصولات خودروسازان با ساز و کار بدون قرعه‌کشی در فاز اول، افتتاح حساب وکالتی، به نیمه رسید. هنوز متقاضیان خودرو به مرحله انتخاب محصول یا همان فاز دوم نرسیده‌اند بلاتکلیفی تعیین قیمت محصولات مونتاژی گریبان آنها را گرفته است. متقاضیان محصولات سه خودروساز خصوصی حاضر در این طرح فروش نمی‌دانند قرار است محصولات مونتاژی عرضه شده در نهایت با چه قیمتی به دست آنها برسد.

همچنان جدال میان شورای رقابت و مدیران خودروساز خصوصی ادامه دارد و اظهارات ضد و نقیض در این ارتباط سبب شده متقاضیان خرید محصولات مونتاژی از مسیر سامانه یکپارچه فروش سردرگم شوند.

سه خودروساز خصوصی یعنی کرمان موتور، مدیران خودرو و فردا موتور در مجموع ۱۲ خودرو را پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش صمت در مغرض دید متقاضیان قرار داده‌اند.

opal

مدیران خودرو با عرضه شش محصول خود در جدول عرضه خودروسازان خصوصی در جایگاه اول قرار دارد. این خودروساز کرمانی آریزو ۶ پرو اکسلنت، آریزو ۵ توربو IE LF، تیگو ۸ پرو پریمیوم، X۵۵ پرو IE، X۲۲ پرو توربو IE، X۲۲ پرو با گیربکس اتوماتیک را به طرفداران خود عرضه کرده است.

خودروسازی فردا و کرمان موتور نیز هر یک با سه محصول در طرح فروش صمت به طور مشترک در جایگاه دوم حضور دارند. کرمان‌موتوری‌ها سه محصول خود یعنی جک S۳، جک J۴ و جک J۷ را به طرح پیش فروش جدید با مکانیزم نوبت‌دهی آورده‌اند. فردا موتور نیز SUBA M۴ ، T۵ و SX۵ را در دسترس متقاضیان قرار داده است.

۱۷ اردیبهشت سال جاری شورای رقابت فرمول تعیین قیمت محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی را منتشر کرد. براساس این شیوه قیمت‌گذاری شاهد بودیم که قیمت خودروهای مونتاژی نه تنها با افزایش قیمت مواجه نشده که از قیمت آنها نیز کاسته شده است. انتشار لیست قیمتی برخی محصولات حاضر در سبد محصولاتی خودروسازان خصوصی نشان می‌داد قیمت مونتاژی‌ها در مبداء در بازه‌ای ۱۰۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون تومانی افت را تجربه کرده است. البته فراموش نکنیم مدیران خودروساز خصوصی اواخر بهمن سال گذشته قیمت محصولات تولیدی خود در کارخانه را افزایش داده بودند.

آنطور که شورای رقابت می‌گوید این افزایش قیمت بدون هماهنگی صورت گرفته بود. بنابراین اعضای شورای رقابت با همین استدلال که قیمت ها خودسرانه از سوی مدیران خودروساز خصوصی افزایش یافته نسبت به محاسبه قیمت محصولات مونتاژی اقدام کردند. خروجی جلسه شورای رقابت برای قیمت‌گذاری مونتاژی‌ها سبب کاهش ۱۰۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون تومانی قیمت این خودروها در مبداء شد. البته اعضای شورای رقابت اعلام کردند قیمت های جدید با توجه به سود ۱۷ درصدی برای شرکت های خودروساز خصوصی تعیین شده است.

این قیمت‌ها به مذاق خودروسازان خصوصی خوش نیامد و آنها بلافاصله رایزنی‌های خود را برای بازگرداندن قیمت‌ها آغاز کردند. روز گذشته مصاحبه ای از مدیرعامل کرمان موتور منتشر و در آن ادعا شد که شورای رقابت به نوعی با خودروسازان خصوصی راه آمده است.

مدیرعامل شرکت کرمان‌موتور گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این جلسه اعلام کرد که نرخ ارز مبنا در محاسبه قیمت های اعلامی شورای رقابت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و برای اعمال نرخ ۴۳ هزار تومان حال حاضر، باید محاسبات جدید انجام شود و افزایش دستمزد سایر موارد در محاسبات جدید نیز مدنظر قرار گیرد.

سامان فیروزی افزود: همچنین مقرر شد در صورت اختلاف میان قیمت محاسباتی جدید شورای رقابت و قیمت بهمن ماه ۱۴۰۱ خودروسازان خصوصی، شرکت‌های خودروسازی یکسال برای نزدیک کردن قیمت خود به نظر شورا فرصت داشته باشند.

این مدیر خودروساز خصوصی تاکید کرد در صورت پافشاری شورا بر مواضع غیرکارشناسی خود باید، مسئولیت کاهش تولید و تعطیلی خودروسازان بخش خصوصی را هم بپذیرد.

با این اظهارات فیروزی به نظر می‌رسید که شورای رقابت از موضع خود عقب‌نشینی کرده است، اما سخنگوی شورای رقابت اظهارات مدیرعامل کرمان موتور را تکذیب کرد. اسماعیل شجاعی گفت اینکه یک خودروساز اعلام کرده بر اساس توافق با شورا مقرر شده بر اساس قیمت‌های بهمن ۱۴۰۱ خودروهایشان را بفروشند، برداشت خودشان از دستورالعمل شوراست. شورای رقابت از تصمیم خود عقب‌نشینی نکرده است.

متقاضیانی که قصد دارند هفته آینده در فاز دوم فروش خودرویی صمت با مکانیزم قرعه کشی خودرو انتخاب کنند بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند قرار است محصولات مونتاژی با چه قیمتی عرضه شود آیا خودروهای مونتاژی با قیمت‌های پیشین عرضه خواهند شد یا اینکه مدیران خودروساز خصوصی به رغم میل باطنی خودرو را با قیمت های شورای رقابت عرضه می‌کنند.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 351087
لینک کوتاه :

۱۸ دیدگاه

  1. واردات رو باید آزاد کنند تا بازار رقابتی بشه ماشین های چینی مونتاژی الان در بازار ایران یکه تازی میکنه،ماشین های با کیفیت که قبلا وارد شدن هم بیشترشون مدلشون پایینه،مونتاژی ها هم وقتی میبینن رقیبی دیگه نیس گرون میفروشن،شاسی بلند های چینی ۱۴۰۲ هنوز از مدل ۲۰۰۹ شاسی بلند هایی ک قبلا وارد شدند باز امکانات و کیفیتش کمه

  2. تقاضا از مسئولین شورای رقابت این است که بر نظر خود پافشاری کنند،چون اگر قرار هست که خودروی مونتاژی با چند برابر قیمت به دست مصرف کننده بدبخت ایرانی برسد،همان بهتر اینست که کارخانه تعطیل شود

  3. بله حق دارند انصراف بدن.اینقدر تو این سالها خودسرانه تصمیم گرفتن وقیمتهارا به دلخواه خودشان بالا بردن وکسی هم کارشان نداشته ودولتی های وابسته هم همکاری کردن ومردم و بیچاره کردن والان زورشان میاد که شورای رقابت قیمت گذاری کند.
    قطعات بادلار دولتی وارد میشه وبا چند کارگر روی هم چیده میشه وکارخانه هیچ اصطحلاکی نداره..تازه باز هم قیمتها بالاست.

  4. عقل سلیم میگه اگه ضرر میکنن تعطیل کنن.جاش تو کارخونه نخود لوبیا بکارن.مثلا تو ایران نفروشند میخوان ببرن کجا بفروشن حتی افغانستان و عراق هم این ماشینای آشغال و قبول نمیکنن ازشون.

  5. درود بر آقا روح الله
    کاش چهارتا غیور مرد دلسوز پیدا میشد واردات خودرو آزاد میکردند می‌دیدیم قیمت کارخانه‌های مونتاژی از قیمت شورای رقابت پایینتر می آمد.این که با مال مردم وخون مردم تولید کنند می خام هیچ وقت تولید نکنند.

  6. واقعاً این خودروسازان خیلی به فکر مردم هستند قبل ازاین طرح وام هفتاد میلیون برای فرسوده ها می‌دادند بااینکه بیشتر ارده دفعه شرکت کردم قبول نشدم نوعی سرکاری بود دراین طرح هم هفتاد میلیون وام راحذف کردن به جایش صدمیلیون حساب وکالتی میگیرند آن هم با لغو وحذف کردن بعضی ماشین ها واقعاً خیلی زحمت می‌کشید

  7. دوستان وقتی خودروساز به سود متعارف قانع نیست اینطوری میشه خوبه خجالت نمی کشن بااین خودروهایی که تولید میکنن هیج کیفیت نداره لااقل اگه کیفیت منتاژیها بهتراست بزارن با حداقل سود به دست مردم برسه وزارت صمت هم همیشه درحق مردم ظلم کرده وسنگ اندازی

  8. بجای این همه سر و صدا فقط کافی بود چند تا خودرو بفرستند برای چند تا از مسئولین! … به همین راحتی ! … ولی نگران نیستیم چون در آینده نزدیک شورای رقابت و مدیران کارخانه ها و …با هم کنار میان

  9. واقعا جای تأسف دارد که رسانه‌های این مملکت هم جهت دار اطلاع رسانی میکنند…برادر من چرا سنگ این مونتاژ کاران طماع رو به سینه میزنید ،مگه تو این بی قانونی مملکت کم خوردن،هر روز دارن قیمت جدید میدن،.حالا که شورای رقابت قیمت اعلام کرده،به شما سایتها پول دادن که این شورا رو خراب کنید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *