راهکار پاکستان برای فرار از جریمه ۱۸ میلیارد دلاری به ایران

ایران سهم خود از ساخت پروژه مشترک خط لوله گاز با پاکستان را تکمیل کرده و اگر پاکستان نتواند ساخت بخشی از زیرساختها را که از خاک آن می‌گذرد تا ۲۰۲۴ تمام کند، ۱۸ میلیارد دلار جریمه می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به نقل از اویل پرایس، اگر پاکستان نتواند پروژه مشترک خط لوله گاز با ایران را تکمیل کند، ۱۸ میلیارد دلار جریمه می‌شود.

 اجرای این پروژه که باید روزانه ۷۵۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی به پاکستان عرضه کند، با مشکلاتی مواجه شده‌است که اصلی‌ترین آن عدم توانایی این کشور برای ساخت سهم خود از زیرساخت‌های آن است.

 ایران سهم خود از ساخت این خط لوله را تکمیل کرده و پاکستان باید تا ۲۰۲۴ بخشی را که از قلمروی آن می‌گذرد، تکمیل کند و اگر موفق به این کار نشود، ۱۸ میلیارد دلار غرامت به ایران می‌پردازد.

 این خط لوله باید تا ۲۰۱۹ تکمیل می‌شد، اما دو کشور قرارداد اولیه خود را اصلاح کردند تا پاکستان فرصت بیشتری برای ساخت خط لوله در خاک خود داشته باشد.

 وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد این مشکلات را با شرکای مربوط به این پروژه یعنی ایران و آمریکا مطرح می‌کند. این اظهارات باعث عکس‌العمل رئیس کمیته حساب‌های عمومی در پاکستان شد که ناظر تمام وزرا و آژانس‌های دولتی در این کشور است.

 نور اعلم خان، رئیس این کمیته گفت:« اگر آمریکا اجرای این پروژه خط لوله گاز توسط ایران و پاکستان را تأیید نمی‌کند، باید جریمه آن را بپردازد. آمریکا باید استانداردهای دوگانه را کنار بگذارد. آمریکا با هند برای تأمین نیازهای انرژی آن مماشات می‌کند اما پاکستان را به‌همین دلیل مجازات می‌کند».

 تحریم‌های آمریکا علیه ایران و فشار واشنگتن بر اسلام‌آباد یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این خط لوله اعلام شده‌است. گازی که قرار است پاکستان از طریق این خط لوله از ایران وارد کند، برای امنیت انرژی این کشور ضروری است که باید انگیزه کافی برای تکمیل این پروژه باشد، اما به‌نظر می‌رسد این‌گونه نبوده است.

 پاکستان سال گذشته با خاموشی‌های گسترده‌ای در بحبوحه افزایش قیمت جهانی گاز طبیعی مایع و بالا رفتن رقابت خریداران اروپایی که می‌توانستند پول بیشتری برای آن بپردازند مواجه بود. کشورهای فقیری مانند پاکستان در سرما و تاریکی بسر می‌بردند.

تسنیم

اقتصاد کلان
شناسه : 351584
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا