تاج؛ محرومیت ۳ ساله برای فوتبال ایران جدی شد

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: پارسال ما را ۲ سال محروم کردند و با رایزنی‌ها جریمه نقدی شدیم اما امسال ممکن است سه سال مجموعه کل فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و جام باشگاه‌ها و غیره را محروم کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مهدی تاج روز جمعه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره داوری در لیگ برتر، اظهار داشت: باشگاه استقلال اعلام کرده که ۱۴ پنالتی را آنها در این فصل برای آنها گرفته نشده است. وقتی پنج تیم هم در لیگ برتر داشته باشیم، همه می‌گویند برای ما پنالتی نگرفتند. نمی‌دانم این پنالتی‌ها را به نفع کدام تیم‌ها گرفتند. همه مدیران باشگاه‌ها از داوری‌ها و پنالتی نگرفتن ‌برای تیم خود ناراضی بودند. اگر همه تیم‌ها ضرر دادند این پنالتی‌ها به نفع کدام تیم گرفته شده است.


وی افزود: امروز داوری در دنیا به وسیله کمک داور ویدیویی رصد می‌شود و این اتفاقی است که باید در فوتبال ایران رخ دهد. امسال را طی کردیم اما باید برای سال آینده کار جدی برای وی ای ار صورت بگیرد.

رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد: داوران ما در لیگ برتر سالم هستند و عملکرد آنان را رصد می‌کنیم. مورد خاصی نداریم، اما داوران اشتباهات تاثیرگذاری در لیگ دارند و این اشتباهات خیلی زیاد بود و باید از هواداران باشگاه‌ها عذرخواهی کنیم. خداداد افشاریان هم خیلی زحمت کشید و دنبال این بود که این اشتباهات به حداقل برسد. یکی از اشتباهات ما این بود که گاهی تصمیمات غلطی گرفتیم که گفتند اعتراف به اشتباه هم خوب است و تعداد زیادی داور در کورس مسابقات آورده‌ایم.

وی ادامه داد: با تعداد زیادی داور، تنها یک داوری مهم به یک نفر می‌رسد و معلوم است که آن داور که اشتباهات تاثیرگذاری می‌کند. داور سهمیه‌ای نیست اما اصطلاحا می‌گویند «داوران دوربینی»، یعنی وقتی بازی‌های دوربینی را به یک داور بدهیم و بازی‌های دوربینی دیگر هم به دیگر داوران بدهیم، اینگونه حتما دچار مشکل می‌شویم. خوشبختانه کمیته داوران و خداداد افشاریان به این نتیجه رسیدند تا تجدیدنظر جدی درباره داوران و ناظران داشته باشند. ناظران داوری هم دارای اشکالات جدی بودند. چون داور اشتباه جدی کرده، تلویزیون نشان داده و همه مردم دیدند، اما ناظر ما نمره عالی به داور داده است.

تاج همچنین درباره صدور مجوز حرفه‌ای گفت: فدراسیون فوتبال اعضای صدور مجوز حرفه‌ای را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی می‌کند و با تایید ای اف سی رئیس فدراسیون حکم می‌دهد، اما دخالتی در امور آنها ندارد و اختیاری ندارد. اگر تخلفی صورت بگیرد مانند سال‌های قبل خواهد بود که صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها را تایید می‌کند و بعد ای اف سی رد می‌کند. پارسال ما را دو سال محروم کردند و با رایزنی‌ها جریمه نقدی شدیم اما امسال ممکن است سه سال مجموعه کل فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و جام باشگاه‌ها و غیره را محروم کنند.

تعداد زیادی از تیم‌ها نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای بگیرند

وی درباره رصد رسانه‌های ایران از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز گفت: در دوران گذشته یک فردی در یک رسانه خبرهای مربوط به فوتبال ایران را به ای اف سی می‌داد و چهره بدی برای ما ایجاد می‌کرد، اما الان اینگونه نیست. مدیا اسپورت قراردادی با ای اف سی و فیفا دارد و کل مطالبی که مورد علاقه آنهاست، از همه رسانه‌های ما را به آنها می‌دهند و هر روز صبح این اخبار روی میز رئیس کنفدراسیون آسیا و فیفا قرار می‌گیرد. کار مدیا اسپورت این است اخبار فوتبالی ایران را دقیق در می‌آورد و در اختیار آنها قرار می‌دهد. به همین دلیل باید مواظب باشیم که از اظهارنظرهای جنجالی دوری کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال همچنین خاطرنشان کرد: مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تغییر کرده است و ۲ روز پیش در هیئت دولت در این خصوص بحث شد و به این نتیجه رسیدند تا مجمع تغییر کند. زیاد هم نباید فیفا هراسی و ای اف سی هراسی داشته باشیم. اینکه آنها اخبار ما را رصد می‌کنند طبیعی است و ما هم نمی‌توانیم سندسازی کنیم و شک نکنید که نباید سندسازی شود. حتی شک نکنید که تعداد زیادی از تیم‌های لیگ حذف می‌شوند. حذف شدن به این معنا نیست که در لیگ برتر حذف می ‌شوند بلکه برخی از باشگاه‌ها در مجوز حرفه‌ای دچار مشکل خواهند شد.

قیمت بازیکنان داخلی فوق‌العاده افزایش یافته است

وی اضافه کرد: ما بازیکن خارجی را در لیگ آینده افزایش می‌دهیم. ارزیابی مفصلی داریم که قیمت بازیکنان داخلی فوق‌العاده بالا رفته و عدد و رقم‌هایی می‌گویند که برای ما شنیدنش خوب نیست. هیئت رئیسه افزایش رقم قرارداد بازیکنان در سازمان لیگ را تصویب کرد. این موضوع یک راه شکستن قیمت‌هاست و یک راهش این است که برای هر باشگاهی سقف بودجه بسته می‌شود. راه دیگر رصد شدن دستمزدهای بازیکنان در باشگاه‌هاست. همچنین باشگاه‌ها نباید در مسابقات ورشکستگی خود را نشان دهند. دو باشگاه نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت آبادان به طور کلی در مجوز حرفه‌ای شرکت نکردند. ممکن است برای این تیم‌ها تصمیماتی گرفته شود. باید به سرعت اتفاقاتی رقم بخورد، اما باقی باشگاه‌ها خوشبختانه همه شرکت کردند و جای خوشحالی دارد که بسیاری از باشگاه‌ها که مجوز حرفه‌ای نیستند یا حذف شدند بدهی ندارند.

سهمیه لیگ قهرمانان نمی‌سوزد

تاج درباره تعداد سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا نیز توضیح داد: تعداد سهمیه ما ربطی به حذف ندارد و کم نمی‌شود. اگر یک باشگاهی در لیگ قهرمان شده، اما نمی‌تواند در مجوز حرفه‌ای شرکت کند به جای آن یک باشگاه دیگر می‌آید و سهمیه نمی‌سوزد. دو لیگ نخبگان و قهرمانان داریم و سهمیه ایران فعلا ۲+۱ است ولی AFC تا هفته بعد تغییراتی را اعلام می‌کند.

وی افزود: از بحث اخلاق در لیگ می‌گذرم اما امسال بدترین شرایط بود و کادر فنی تیم‌ها ۱۲ کارت قرمز گرفتند. یعنی برای یک کرنر مار یکی را گزیده است.

حضور یک دستیار خارجی در تیم ملی فوتبال

رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد: تیم ملی بزرگسالان در تورنمنت بین‌المللی کافا شرکت خواهد کرد. تیم ملی شرایط خوبی دارد و در این مسابقات همان تیم‌هایی حضور دارند که در جام باشگاه‌ها با آن درگیر هستیم. ممکن است با ازبکستان و عمان بازی کنیم. یک تیم احتمالا آفریقایینیز در چند روز آینده اضافه می‌شود. کافا فرصت خوبی برای تیم ملی است و قلعه‌نویی هم پذیرفته است. با تیم اروپایی یا آفریقایی بازی کنیم، تاثیرش مثل ازبکستان یا عمان نیست و در گروه خوبی نیز قرار داریم. قرارداد قلعه‌نویی را نیز می‌بندیم و به کادر فنی یک دستیار خارجی اضافه می‌شود.

ماجرای حکم تخلیه ساختمان فدراسیون فوتبال

تاج در در واکنش به حکم تخلیه ساختمان فدراسیون فوتبال، ماجرای اجاره گرفتن شستا از فدراسیون و قوت گرفتن این مسئله که ساختمان فدراسیون فوتبال از دست فدراسیون خارج شده، گفت: این موضوع تکذیب می‌شود چون ما کرایه‌ای به شستا پرداخت نکردیم. این درحالی است که شستا در گذشته شکایتی از فدراسیون فوتبال داشت که متاسفانه فدراسیون وقت در دفاع شرکت نکرد. ۲۰ روز وقت اعتراض را رای قبلی را داشتیم که اعتراضی صورت نگرفت و رای قطعی شد. درحال حاضر مستنداتی به قاضی ارائه کرده‌ایم مبنی بر این که در وهله اول رفع تعهد ارزی انجام داده‌ایم. یعنی پولی که شستا باید در داخل کشور به بانک مرکزی تحویل می‌داده را به دستور بانک مرکزی ۲ میلیون یوروی آن را در جای دیگری هزینه کرده و ۲۵ میلیارد تومان آن را هم ریال گرفته است یعنی هم ریالش را گرفته (یک میلیارد بیشتر) و هم رفع تعهد ارزی انجام داده. من این مستندات را در حضور درویش به مدیرعامل شستا دادم و او گفت من به نتیجه رسیدم که شرعا ما پول را گرفته‌ایم و رفع تعهد ارزی شده و گفت که چرا این را در دادگاه تحویل ندادید و ما هم در جواب گفتیم حالا آورده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به این که رای دادگاه قطعی است در حال حاضر باید مکانیزم حقوقی برای آن پیدا کرد چون چیزی نیست که خود شستا ببخشید. با این حساب ساختمان فدراسیون فوتبال سرجای خودش می‌ماند. بخشی از پول ساختمان در زمان بهاروند و بخشی هم در زمان ریاست خودم پرداخت شد. رفع تعهد ارزی را هم خودم شخصا به بانک مرکزی تحویل دادم و خوشبختانه شستا هم نامه‌ای برای استعلام آن به بانک مرکزی زد که بانک مرکزی هم رفع تعهد ارزی را تایید کرد که ۲ میلیون یور با ارز ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان پرداخت شد که جمعا ۲۵ میلیارد تومان (یک میلیارد اضافه‌تر) پرداخت کردیم. ما دیگر اجاره‌ای هم به شستا نمی‌دهیم.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: ساختمان از دست فدراسیون خارج نشده، اجاره نمی‌دهیم ولی حکم تخلیه آمده است. حکم قطعی بدهکاری ما هم آمده است و دنبال مسیر هستیم که نشان دهیم مدارک را تحویل داده‌ایم.

افتتاح هتل ویژه تیم ملی بانوان

رئیس فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌هایش از افتتاح هتلی ویژه تیم ملی فوتبال بانوان خبر داد و افزود: تا ۱۰ روز آینده هتل کوثر را ویژه تیم‌های ملی فوتبال بانوان افتتاح می‌کنیم. این یک هتل کامل است و بخشی از پولی که از AFC گرفته بودیم را صرف این هتل کردیم. برای تامین هزینه‌های آن پیمانکار داخلی می‌گیریم.

برگزاری دیدار دوستانه با عربستان

تاج از احتمال برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی عربستان هم خبر داد و عنوان کرد: بعد از دوستانه شدن روابط ایران و عربستان، بلافاصله ۲ بازی دوستانه با تیم نوجوانان این کشور داشتیم و احتمال یک بازی دوستانه با تیم ملی عربستان هم خواهیم داشت. ضمن این که یکی دو رئیس فدراسیون فوتبال منطقه، مهمان ما در فینال جام حذفی خواهند بود. در حال ایجاد یک دیپلماسی ورزشی در منطقه هستیم.

واگذاری سرخابی‌ها به ایران خودرو و سایپا

تاج خاطرنشان کرد: نام باشگاه سپاهان قبلا سیمان سپاهان بود و فولاد مبارکه هم خودش یک باشگاه داشت و هزینه زیادی برای آن می‌کرد. اسلامیان در آن زمان مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه بود و من هم معاون و عضو هیئت مدیره کارخانه بودم. به این نتیجه رسیدیم که باشگاه سپاهان را زیرمجموعه فولاد مبارکه بیاوریم و آن باشگاه را منحل کردیم و سپاهان تا الان هم تیم قوی با ثبات است. الان به حمیدرضا قربان‌زاده پیشنهاد دادم تا باشگاه پرسپولیس و استقلال را به سمت پیکان و سایپا ببریم. اگر بتواینم مکانیزم آن را در دولت فراهم کنیم، خوب است.

وی ادامه داد: این خصوصی‌سازی موانعی دارد و قربان‌زاده گفت که روی آن فکر نکرده است. تصور کنید پرسپولیس به زیرمجموعه ایران خودرو برود. اولا بودجه مطمئنی دارد و درآمد پایداری هست و الان این درآمد وجود ندارد. استقلال هم زیرمجموعه سایپا برود. این تیم میلیون‌ها دلواپس و استقلال با مشکلات فراوان هنوز در کانون توجه هواداران است.

ایرنا

ورزشی
شناسه : 351628
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا