پس از روزهای پرنوسان بازار سهام؛

حکم صعود بورس صادر می‌شود؟

شرایط بازار طی چند هفته گذشته بسیاری را نگران کرده است. با این وجود باید برای پیش بینی بورس به چند نکته مهم توجه کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بورس طی دو هفته گذشته شرایط ملتهبی را پشت سر گذاشته است. شاخص کل که توانسته بود سقف تاریخی خود را جابه‌جا کند،‌ با سنگین‌ترین ریزش روزانه خود طی چند دهه گذشته روبرو شد. بسیاری از سهامداران که تجربه سال ۱۳۹۹ را همچنان در ذهن دارند،‌این موضوع را آغازی بر تکرار روزهای سخت بازار سهام بر داشت کرده بودند.

با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند که شرایط بورس این روزها، تفاوت قابل توجهی با تابستان ۱۳۹۹ دارد. به طور مشخص اگر حباب قیمتی بورس در آن سال کاملا قابل توجه بود اما این روزها نمی‌توان گفت که بورس به محدوده حبابی رسیده است.

چند نکته مهم برای پیش بینی بورس

در این میان اما برای پیش بینی بورس لازم است چند نکته را در نظر گرفت. دولت در سال جاری با کسری بودجه بزرگی مواجه است که میزان آن از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. حال این نگرانی وجود دارد که دولت برای تامین کسری بودجه به مصوبات شبانه، دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و مداخلات بیشتر دست بزند. در واقع ریسک سیستماتیک بازار همسو با کسری بودجه رشد می‌کند. خصوصا آنکه دولت سیزدهم نشان داده از آزمون و خطا و تصمیمات غیرکارشناسی اجتناب نمی‌کند.

اما از سوی دیگر با اصلاح هفته گذشته، قیمت اغلب‌ سهم‌ها در محدوده‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. اما این داده به خودی خود برای بازگشت بازار سرمایه به روند صعودی پایدار کافی نیست. در راستای اینکه بورس تهران در ریل صعودی پایدار قرار گیرد به چند درایور صعودی نیاز است.

انتشار گزارش‌های دوازده ماهه شرکت‌ها می‌تواند نقش مهمی را برای دسترسی به این مهم ایفا کند. در روز‌های آتی، گزارش‌های شرکت‌ها روی سامانه کدال منتشر می‌شود و انتظار می‌رود با افزایش تولید و نرخ‌های فروش، سودآوری شرکت‌ها افزایش یافته باشد.

دومین درایوری که می‌توان انتظار داشت از روند صعودی بازار سرمایه پشتیبانی می‌کند، قیمت خواهد بود. با توجه به اینکه هنوز اتفاق خاصی در حوزه سیاسی و فضای دیپلماتیک بین‌الملل میان ایران و آمریکا و کشور‌های اتحادیه اروپا نیفتاده است، انتظارات تورمی کاهش پیدا نکرده است. بنابراین به نظر می‌رسد با شروع خردادماه شاهد روند صعودی دلار با افزایش تقاضا باشیم.

لیدرها عقب مانده اند

از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز معتقدند روند بازار به سمت احتیاط و البته درجا زدن پیش خواهد رفت. نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: بورس بعد از طی کردن موج صعودی با عرضه مواجه شد و در نتیجه فشار تقاضا کم شد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد عقب‌ماندگی بازار سرمایه از سایر بازارهاست.

وی می‌افزاید: برخی صنایع مثل خودرویی‌ها به خصوص لیدرها عقب‌ماندگی محسوس‌تری دارند. حال ما از اینجای بازار را باید به صورت صنعت و حتی شرکت به شرکت بررسی کنیم. وقتی به صورت مالی‌ها نگاه کنیم، درمی‌یابیم برخی از صنایع پتانسیل‌های خیلی خوبی داشتند. به عنوان مثال شوینده‌ها، خودرویی‌ها و بانک‌ها، اما برخی دیگر به این صورت نبودند.

رجایی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در حال حاضر گزارش پالایشی‌ها خوب است اما چشم‌انداز رکود در آمریکا و وضع بد اقتصاد چین باعث به وجود آمدن تردیدهایی برای قیمت نفت شده است. از سوی دیگر قیمت دلار نیز ثابت باقی مانده، پس برای رشد باید عوامل محرک قوی‌تر وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: همچنان برای شاخص عددهای پایین یعنی حدود ۲۱۵۰ متصور نیستم و با توجه به فصل مجامع احتمال درجا زدن و حرکات صنایع خاص زیاد است.

پیش بینی بورس در هفته پیش رو

برخی کارشناسان معتقدند‌ که بورس این هفته شاهد تقاضای خوبی برای بسیاری از شرکت‌هایی باشیم. شرکت‌هایی که گزارش‌های سودآوری مناسبی را منتشر کرده‌اند. اما در این میان صنایعی همچون سیمان و فولاد و شرکت‌هایی که ممکن است در ادامه با کاهش سهمیه برق مواجه شوند، مقداری عرضه را نیز از سمت فروشندگان تجربه خواهند کرد. اما به طور کلی فضای معاملات مثبت ارزیابی می‌شود.

همچنین نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که این نماگر پس از بازگشت از حمایت تکنیکالی خود، اکنون مانعی جدی برای تداوم روند صعودی طی روزهای آینده ندارد. از این منظر نمی‌توان چالش جدی برای آن متصور بود.

قطعی برق؛ ریسک همیشگی صنایع

با این حال اما یکی از موانع تکراری و مهم برخی از صنایع حاضر در بورس تهران، قطعی برق است که به صورت سالانه تکرار می‌شود و گویی جزئی جدایی‌ناپذیر از تالار شیشه‌ای شده‌اند. طی دو روز گذشته و طی نامه‌ای، روند قطعی برق صنایع سیمان، فولاد و شرکت‌های انرژی‌بر با شروع گرما ابلاغ شده که می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد تولید و فروش این شرکت‌ها در ماه‌های پیش رو داشته باشد.

طبق این اطلاعیه، از تایخ ۱۵ خرداد الی ۱۵ شهریور، شرکت‌ها کاهش بار ۳۰ درصدی را از ساعت ۱۱ الی ۲۳ خواهند داشت، از تاریخ ۱ تیر الی ۳۱ مرداد، شرکت‌ها کاهش بار ۶۰ درصدی را بین ساعت ۱۱ تا ۲۳ تجربه خواهند کرد و از تاریخ ۲۴ تیر الی ۲۴ مرداد ماه نیز شاهد کاهش بار ۹۰ درصدی برای این شرکت‌ها در ساعات مذکور هستیم که به نوعی نشان از تعطیلی کامل خطوط تولید طی ۱۲ ساعت از روز دارد.

با توجه به تکرار این موضوع و عدم چشم‌انداز روشن برای رفع این مشکل بزرگ، کارشناسان عموما در تحلیل‌های خود به پیش‌بینی وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌ها با احتساب ماه‌های بدون انرژی گاز و برق می‌پردازند. این اتفاق موضوعی نیست که از قبل پیش‌بینی نشده باشد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بورس فردا با شوک و هیجان منفی قدرتمندی به این موضوع واکنش دهد. اما احتمالا عرضه‌ها در این صنایع بیش از دیگران باشد.

حالا باید دید این ریسک‌ها تا چه حد می‌تواند بر روند بازار موثر باشد. آیا زور تورم و عقب‌ماندگی بورس به ریسک‌های سیستماتیک می‌رسد؟

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 351756
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا