بیانیه گروه هفت؛

برنامه‌ هسته ای ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد

در بیانیه رهبران کشورهای گروه ۷ درباره برنامه هسته ای ایران آمده است که ما عمیقاً نگران تشدید مداوم برنامه هسته‌ای ایران هستیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رهبران کشورهای گروه ۷ پس از اجلاس این گروه بیانیه‌ای درباره برجام منتشر کردند که در آن آمده است: “ما مجدداً بر عزم آشکار خود مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تاکید می‌کنیم. ما عمیقاً نگران تشدید مداوم برنامه هسته‌ای ایران هستیم.

در بخش‌هایی از این بیانیه ادعا شده است: برنامه‌ هسته ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و به طور خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک است. راه‌حل دیپلماتیک همچنان بهترین راه حل این مسئله است. در این زمینه، برنامه جامع اقدام مشترک همچنان یک راهنمای مفید است.

گروه ۷ در این بیانیه همچنین تاکید کرد: کشورهای گروه ۷ از ایران می‌خواهند که اقدامات سریع و ملموسی برای انجام تعهدات قانونی و تعهدات سیاسی خود از جمله تعهدات مربوط به عدم اشاعه هسته‌ای و پادمان‌ها انجام دهد.

در سال ۲۰۱۵، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند – که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. در ماه مه ۲۰۱۸، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.

مدتی بعد مذاکراتی در وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر ۲۰۲۱، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را نیز درج کرد. باقری کنی، نماینده ایران گفته بود که مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد. اکنون مذاکرات وین در حالت توقف قراردارد./دنیای اقتصاد

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 351863
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا